Gå til innhold

Speidern. For og imot.

Apoc_

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hehe...har vært på speider, KORT stund, det var KJEDELIG...noe som absolutt ikke interesserte meg.

Jeg gjør annet med far f.eks går ute tur. Trenger ikke noe mer fordi jeg bor i BYEN, der er mest materiell liv.

Men de som bor i bonde liker nok bedre.

Har vært på Valebø 2002, 1 uke DÅRLIG vær osv, leder STRENG :cry::mad::devil:

Var bare gjest EN gang, ALDRI MER.

Lenke til kommentar
For:

*Får litt friluft til slapp lat norsk ungdom

*Samhold osv..

Mot:

*Inndoktrineres i militærets tankegang

*Misjonering enten du vil det eller ei

*Perfekte sted for nybegynner pyromaner

"Ikke alle i speideren er geek'er vet du, kjenner flere som går på LAN og drikkefester på fredagen og på speidermøte på mandagen" <-- hvor forsvant argumentasjonen din om at de _IKKE_ var geekete?

hva er galt med pyromaner så lenge de brenner bål og ikke hus?

og hva er galt med misjonering? du trengerjo ikke å høre på eller å deltaaktivt

du kan jo hørepå musikk samtidig eller annet da

Lenke til kommentar
hva er galt med pyromaner så lenge de brenner bål og ikke hus?

og hva er galt med misjonering? du trengerjo ikke å høre på eller å deltaaktivt

du kan jo hørepå musikk samtidig eller annet da

Og hvorfor da delta i speideren i det hele tatt? Kan du ikke like godt melde deg inn i det lokale turlaget og gå litt på tur?

Lenke til kommentar

Foreslår at de som bare har sett speidere på filmer fra 50-tallet for eksempel kan gå på G-Sport og kjøpe den største blåboksen de finner, stappe den i skrevet og sette seg på et bål...

Det er helt feil å generalisere en organisasjon som speideren på grunnlag av "noe dere har hørt."

Er selv speider, (ikke veldig aktiv nå, men...) og det er bare kødd at speidere er noen religiøse friker som går rundt i skogen og spiser mose eller feier over elger.

Jeg kjenner noen som er ganske "speidernerder" (les: kan samtlige knuter i speiderboka, etc.) Og ang religion:

like religiøst som skolen
:yes: Det stemmer ypperlig. Noen påstår også at det er en religiøs forskjell på KFUK/KFUM og NSF, men den er så utviska at det egentlig bare er en forskjell: I KFUK/KFUM er det et krav om at lederne skal være kristne, men det er fullt mulig å være det UTEN å være kristen. (Er forresten ikke leder selv, hvis noen lurer...)

Og det frisk luft-greiene:

Maks én tur i måneden er ikke vledig mye, så hvis du vil er det fint mulig å vært speider og samtidig være utsatt for å diabetes type II innen man er 20.

Selv foretrekker jeg å gå tur i skogen bare for å holde meg i form(max to ganger i året, lage en h******* kjerringknutte og gå på meg skoa, drikke alkoholen drite i å ete maur og diskutere på dette geniale forumet og se på film, sitte trødd i baksete med tre andre dritfulle folk og være hjemme på 10 minutter og feste ut av ****** hele natta lang.

Om den eneste treninga du bedriver er en tur i skogen 2 ganger i året, så synes jeg synd på deg! (Det var det med diabetes II igjen, da...)

Lenke til kommentar

Jeg var på Valebø, det FINNES dårlig vær, men det som er MYE verre enn dårlig vær, er dårlig innstilling!

Synd om lederen er streng, vi var såpass "voksne" (tente i hvert fall ikke på eget telt :p ) at vi ikke trengte noen til å passe på oss. Min erfaring (ikke bare fra speideren) er at om en autoritetsperson er streng mot deg, så er det OFTE din egen skyld...

Lenke til kommentar
svarte! speideren er noe dritt! :D

hmm

og det var en mening

jeg tror at de fleste her som er fryktelig i mot speideirn ikke har peiling på hva det er eller var de gjør, men bare har sett på filmer en gjeng med små homser som går på tur og knyter knuter og spiser suppe.

min mening er at de aller fleste her på forumet har godt av en liten tur ut i skog og mark og at noen her brude arrangere en tur for alle på forumet

Lenke til kommentar

Speideren er jo et godt tilbud for unger/ungdom, bare synd at de skal prakke kristendom på deg samtidig. Det er ingen som tar skade av å få litt frisk luft, lære seg å overleve uten datamaskin, Cola i kjøleskapet og Grandi i fryseren. og når du i tillegg bygger opp litt nyttige muskler (jeg tenker nå ikke på musklene i fingrene) og god kondis ser jeg faktisk ingenting gale med det annet enn det derre med kristendomsgreiene...

Lenke til kommentar
Hehe...har vært på speider, KORT stund, det var KJEDELIG...noe som absolutt ikke interesserte meg.

Jeg gjør annet med far f.eks går ute tur. Trenger ikke noe mer fordi jeg bor i BYEN, der er mest materiell liv.

Men de som bor i bonde liker nok bedre.

Har vært på Valebø 2002, 1 uke DÅRLIG vær osv, leder STRENG :cry::mad::devil:

Var bare gjest EN gang, ALDRI MER.

Alle trenger frisk luft uansett om de bor midt i tjukkeste new york eller på den mest øde gården i huttiheiti.

Jeg går ikke i speideren, men er helt enig at folk har godt av å komme seg litt ut i skog og mark. Dessuten er det sikkert morsommere å dra på tur når du virkelig kjenner de gutta du skal bo i telt med, og ikke bare er gjest.

Lenke til kommentar

hmm, husker når jeg i 4. klasse meldte meg inn i speidern. Var jo greit nok det, masse kule folk, artige turer og stort sett veldig gøy. Men så plutselig skulle vi bli EKTE speidere, avlegge en slik ed eller hva pokker. jaja tenkte jeg. Men tror du ikke det var en jesus ed da? Jeg fikk jo helt noia, som den allerede hardbarka ateisten jeg var, fikk jeg den store skjelven og meldte meg ut.

Lenke til kommentar
I KFUK/KFUM er det et krav om at lederne skal være kristne, men det er fullt mulig å være det UTEN å være kristen. (Er forresten ikke leder selv, hvis noen lurer...)

Nå har jeg aldri vært medlem av noe speidergreier. Men det er jo tull at skolen er like religiøs som speideren. Det vil selvsagt være variasjoner innenfor speideren, men det er betydelig mer misjonering i speideren.

Dog skillet kommet klarest frem i at du på skolen får lov å si tydelig ifra at du ikke er kristen og du kan si hva slags svake mennesker kristne er! I speideren er du nødt å holde kjeft dersom du ikke er kristen. Alle norske skoler vil tillate deg å høre på så mye svartmetall du vil og går du med noen satanistsymboler så blir du ikke kasta ut slik du blir av speideren. Men prøv å lag et lite oppnedkors med den fine speiderkniven din du ;)

Lenke til kommentar

Nå har jeg aldri vært medlem av noe speidergreier.

Men du bare føler at det er som du beskriver?

Om du hører på black metal på barneskolen, så kan jeg garantere deg at lærerne ikke bare "lar det passere."

Angrep på kristne kan du ta i en annen tråd, om de evt. åpner R&P igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...