Gå til innhold

Brannfare?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke for å være ondskapsfull men jeg kan jo vise et lite eksempel

på at en PC kan ta fyr..

 

brann.jpg

 

Det som hendte var at jeg satt i et rom langt unna pcen og

kjente at det luktet brennt, så kom jeg inn til ett røykfult romm

og fant ut at pcen hadde tatt fyr. Men det hadde gått helt fint

med rommet da selv om det var et lett antennelig rom.

 

Det som forårsaket denne brannen var nok litt

uheldig vannkjøling.

 

Men nå må jeg si at det skal utrolig mye høyere temperatur

enn 60 grader til for å føre til brann. Det er jo bare ta et lite

ekspriment en loddebolt er ca 350-450 grader prøv å legge

den inntill en trebit så vil du finne ut at den trebiten ikke

tar fyr men bare blir litt svidd.

 

Så en CPU temperaturen vil ikke føre til brann, andre ting

derimot som ikke helt tett vannkjøling kan gi grusomme resultater.

 

TEG.

Lenke til kommentar
Haha :p

Vel...det som var greia var at hun kom ned mens jeg så på en video fra Toms Hardware der de tar av kjøleribba under spilling. Det var da det starta :)

Hehe, så det er AMD Thunderbird og Palomino sin feil, altså ;)

Stemmer stemmer ;)

Det var da hun begynte å bekymre seg, men tror nok det går bra. Har kommet med en del argumenter nå, og hun må nesten bare gi seg ;)

 

Uheldig vannkjøling ja. Den ekke dum...det er jo ikke et felles problem for pcbrukere, men en som har vært litt uheldig med monteringen av VK. Ikke noe som oppstår på mange pcer :p

Lenke til kommentar
Man har vel sikringer osv i PSU?

eneste sikringer der er nok motstandene og transistorene.. men de er ikke sikringer

blir det overbelastning så "sprenger" en slik en.

Yup, det er sikringer i de aller fleste PSU'er, både for overspenning/overbelastning og feil på strøm (for høy/lav spenning ut).

Lenke til kommentar

Statistikker:

http://www.dsb.no/Statestikk_Public_Out/br...olig_arsak.html

http://www.dsb.no/Statestikk_Public_Out/br...ning_arsak.html

Nå er det vel slik at ingenting er helt uten risiko, men jeg har ennå tilgode å se eller høre om at en PC har brent. Jeg regner ikke som brann at en komponent har svidd seg. Brann for meg er åpen flamme!

 

Brann oppstår når tre elementer er tilstede: Oksygen, brennbart materiale og høy (nok) temperatur.

 

Oksygen finnes jo i rikelige mengder. Brennbart materiale i en PC?Plast? De typene som finnes i en PC er ikke så veldig lettantennelige, prøv å tenne på en harddiskkabel f.eks. - du skal bruke en del fyrstikker før den brenner! Støv vil jeg tro er det største problemet her. Temperatur? Jo kan sikkert oppstå, men ikke på lavvoltsiden av PSU, da vil sikring i PSU ryke! Det er heller ikke stor nok spenning på lavvoltssiden til at en lysbue kan oppstå. Men på 220V siden i PSU kan nok brann oppstå, spesielt hvis den er full av hybelkaniner!

 

Men det er mange 'weirdo' ting som kan oppstå da. På et sted jeg arbeidet var tastene på en bærbar smeltet sammen i en bue!!! Vi ble nysgjerrige på hva som hadde forårsaket dette og forsket litt på årsaken: det var en glasspyntegjenstand på skrivebordet som hadde reflektert og fokusert sollyset på tastaturet, buen gjenspeilet solens gang over himmelen! Sært!

 

timtowtdi

Lenke til kommentar
Jeg ville vært mer bekymret for TV'en.. En PC har vel ingenting som er brennbart (bortsett fra støv), og det skal nok langt mer enn 60 grader til før det tar fyr.

Hvis du er bekymret for TVen så burde du også vært bekymret for CRT-skjermen, som jo er laget ganske likt.

 

PS. Spiller du spardame?

Lenke til kommentar

Har opplevd at det var kortslutning i "printkortet "i floppyen.

Da brant all isolasjonen rundt power kabelen til floppyen opp.

Masse røyk kom ut av vifta bak på pc'en.

Ingenling annet ødelagt, det gikk ingen sikringer(har enermax psu)

Hadde kabelen ikke ligget fritt, men inntil HK eller noe annet som ikke tåler 600 grader så kan jo endel ting skje.

 

Men er reddere for brann i tørketrommelen

 

:yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...