Belarnion Skrevet 8. februar 2004 Del Skrevet 8. februar 2004 Jeg hadde et innlegg her for en stund siden der jeg fortalte litt om livet mitt i garden så langt. Nå har ting plutselig forandret seg rimelig drastisk. Fra å være en gjeng Ola-soldater som trasker i skog og mark med slitt utstyr som "alle" andre infanterister i Norge, har vi i 4. gardekompani begynt med SIBO (Strid I Bebygde Områder), type anti-terrorisme. Utstyret er definitivt noe av det beste forsvaret kan oppdrive. På militærets offisielle hjemmeside: Jeg er nummer 2 fra venstre i det øverste bildet. Forsvarssjef Sigurd Frisvold var på besøk i gardeleiren og jeg ble, sammen med 6 andre, plukket ut til å vise han en SIBO demo. Skikkelig kult! Det er, så vidt jeg vet, bare Hærens Jegerkommando som er bedre enn oss i akkurat dette nå. Hjemmesiden min Actionen begynner fra uke 28 tror jeg. Det tar mer eller mindre av i uke 30. Og dette er bare begynnelsen. Se datageeken har forandret seg. Lenke til kommentar
Armalite66 Skrevet 8. februar 2004 Del Skrevet 8. februar 2004 (endret) Jeg hadde et innlegg her for en stund siden der jeg fortalte litt om livet mitt i garden så langt. Nå har ting plutselig forandret seg rimelig drastisk. Fra å være en gjeng Ola-soldater som trasker i skog og mark med slitt utstyr som "alle" andre infanterister i Norge, har vi i 4. gardekompani begynt med SIBO (Strid I Bebygde Områder), type anti-terrorisme. Utstyret er definitivt noe av det beste forsvaret kan oppdrive. På militærets offisielle hjemmeside: Jeg er nummer 2 fra venstre i det øverste bildet. Forsvarssjef Sigurd Frisvold var på besøk i gardeleiren og jeg ble, sammen med 6 andre, plukket ut til å vise han en SIBO demo. Skikkelig kult! Det er, så vidt jeg vet, bare Hærens Jegerkommando som er bedre enn oss i akkurat dette nå. Hjemmesiden min Actionen begynner fra uke 28 tror jeg. Det tar mer eller mindre av i uke 30. Og dette er bare begynnelsen. Se datageeken har forandret seg. HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA HA...ehehe...*phew*..hehe.......HAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHA HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA AHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA.....eeeeh... Endret 8. februar 2004 av Armalite66 Lenke til kommentar
b0berg Skrevet 8. februar 2004 Del Skrevet 8. februar 2004 måtte du søke om det eller? Lenke til kommentar
Javeljavel Skrevet 8. februar 2004 Del Skrevet 8. februar 2004 Masse Info HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA HA...ehehe...*phew*..hehe.......HAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHA HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA AHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA.....eeeeh... Hva er det som er så morsomt Lenke til kommentar
Belarnion Skrevet 8. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2004 måtte du søke om det eller? Søke om hva da? Lenke til kommentar
Armalite66 Skrevet 8. februar 2004 Del Skrevet 8. februar 2004 Hva er det som er så morsomt Det er, så vidt jeg vet, bare Hærens Jegerkommando som er bedre enn oss i akkurat dette nå. Dette gidder jeg ikke å forklare en gang. SIBO, til informasjon, trenes mange steder i forsvaret og ikke noe nytt (Har til og med en manual fra 1959 om det). Mange steder har forsvaret bygget "byer" som soldatene trener i med laser og rødfis, eller med paintball lignende våpen. Å bygge opp moralen blant soldatene er ledelsens oppgave. De skal få soldaten til å føle seg bedre enn alle andre, slik at han skal tørre å sloss. Alle lag/tropper/kompani osv.. hjernevaskes til å tro at de er best. Dette er vanlig praksis og helt ok psykologi. Bare vær litt forsiktig å skrike høyt om det, for det er, desverre, en illusjon. Lenke til kommentar
b0berg Skrevet 8. februar 2004 Del Skrevet 8. februar 2004 måtte du søke om det eller? Søke om hva da? nei drit i det, har lest alt på sia di nu Det der hørtes sinnsykt kult ut Lenke til kommentar
Belarnion Skrevet 8. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2004 Jeg er fullstendig klar over at stort sett alle avdelinger i Norge trener SIBO, mange steder er dette en viktig del av rekruttperioden. SIBO blir stadig en viktigere del av den ordinære førstegangstjenesten. Mye på grunn av det nye internasjonale trusselbildet med terrorberedskap på alle kanter. Jeg har snakket med mange av kameratene mine som er i militæret. Alle har trent SIBO *i en uke eller to*. Ingen av de har trent *3 måneder* som oss. Resten av militærtjenesten vår (4. gardekompani) består av SIBO, SIBO og atter SIBO. Vi skal ikke ha flere grønne øvelser, bare SIBO øvelser. Både i SIBO-landsbyen på Terningmoen, Heistadmoen og i den nye SIBO byen til rundt 2 mrd som er under bygging i Rena leir. Helt fram til sommeren. Jeg tviler dessuten på at så mange andre vernepliktige i Norge har både AG-3, MP-5 med masse stasj og Glock som personlige våpen. Dessuten har vi spesialdesignede stridsvester med lommer til granater og MP-5 magasiner. Vi har svart, flammehemmende ballaklava og de samme brillene som Delta-Force og andre spesialavdelinger bruker. Vi har trent veldig mye med rødfis. Laser skal vi snart prøve, det samme med "simution", eller "painball-kulene", som du så fint kaller de... Setninger tatt rett ut fra artikkelen jeg har linket til i det første innlegget mitt: "Torsdag demonstrerte de kunnskapene sine for forsvarssjef Sigurd Frisvold, som konkluderte med at han er meget fornøyd. " Sigurd Frisvold, General: "Garden satser på å bli Hærens spesialister på eskortetjeneste, i tillegg til Sibo og lett infanteri." Raabye, Gardesjef: "Selv om 4. gardekompani har trent på strid i bebygd område siden november, er det først nå de er ferdig utstyrt. Utstyret er unikt. En del av det er kjøpt sivilt og det er bare Forsvarets jegerkommando som har tilsvarende." "Gardister generelt, og spesielt gardister fra 4. gardekompani, vil være gode kandidater til å bli profesjonelle soldater, sier gardesjef Tor Rune Raabye." "Et ferskt eksempel på dette er laget som utfører vakt og sikring i det norske ingeniørkompaniet i Irak. Det har fått sin opplæring i garden." Da er jeg ferdig. er du? Lenke til kommentar
Armalite66 Skrevet 8. februar 2004 Del Skrevet 8. februar 2004 Jeg har snakket med mange av kameratene mine som er i militæret. Alle har trent SIBO *i en uke eller to*. Ingen av de har trent *3 måneder* som oss. Resten av militærtjenesten vår (4. gardekompani) består av SIBO, SIBO og atter SIBO. Vi skal ikke ha flere grønne øvelser, bare SIBO øvelser. Både i SIBO-landsbyen på Terningmoen, Heistadmoen og i den nye SIBO byen til rundt 2 mrd som er under bygging i Rena leir. Helt fram til sommeren. Ja, det er riktig at mesteparten av avdelingene trener lite på dette, men andre en dere trener mye på dette. Så det er ingenting "nytt". Jeg tviler dessuten på at så mange andre vernepliktige i Norge har både AG-3, MP-5 med masse stasj og Glock som personlige våpen. Det er korrekt, du er heldig. Dessuten har vi spesialdesignede stridsvester med lommer til granater og MP-5 magasiner. Standard stridsvest. Vi har svart, flammehemmende ballaklava Standard flammehemmende ballaklava, mest brukt i massetjeneste. og de samme brillene som Delta-Force og andre spesialavdelinger bruker. Setninger tatt rett ut fra artikkelen jeg har linket til i det første innlegget mitt Angående presseuttalelser referer jeg til mitt forrige innlegg, angående moral bygging. Jeg ser at du tar deg sterkt nær av dette, og det beklager jeg, for du har det sikkert veldig morsomt på ditt tjenestested. At dere får drive med slik tjeneste, i stedet for å labbe rundt i leiren som noen andre steder, er kjempe bra! At du er så "giret" som du virker, er jo et resultat av god moral bygging fra ledelsens side, men jekk deg ned et par hakk med slike påstander som at dere nesten er på nivå med spesial avdelinger. Du er en vanlig soldat under opplæring, ikke noe mer. Jeg har fått frem mitt, og ønsker ikke diskutere dette mer, da det arter seg til en krangel. Lenke til kommentar
flodhest Skrevet 8. februar 2004 Del Skrevet 8. februar 2004 javel, kult, stilig og kjempebra! Lenke til kommentar
sofokles Skrevet 8. februar 2004 Del Skrevet 8. februar 2004 Slagene om Stalingrad, Leningrad, Moskva og Berlin har gitt meg også lyst til å krige i tettbygde strøk. Hvor får jeg tak i søknadsskjema ? Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 8. februar 2004 Del Skrevet 8. februar 2004 (endret) Hoho, dritfett =D Hvilke våpen får du bruke? Armalite, SIBO er bare short for strid i bebygd område, selvsagt trenes dette flere steder.. Hva var inntakskravene der? Hvor godt syn må man ha? Endret 8. februar 2004 av Pycnopodia Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 8. februar 2004 Del Skrevet 8. februar 2004 Haha, jeg har vært i Garden selv. Jeg ser at de allerede har lyktes bedre med inndoktrineringen av deg, enn de noen sinne klarte med meg. Lenke til kommentar
lodott Skrevet 8. februar 2004 Del Skrevet 8. februar 2004 (endret) Slagene om Stalingrad, Leningrad, Moskva og Berlin har gitt meg også lyst til å krige i tettbygde strøk. Hvor får jeg tak i søknadsskjema ? Hehehe Det er nok som Armalite sier, alle får banket inn i hodet at de er de beste. Endret 8. februar 2004 av lodott Lenke til kommentar
iDude Skrevet 8. februar 2004 Del Skrevet 8. februar 2004 Det er, så vidt jeg vet, bare Hærens Jegerkommando som er bedre enn oss i akkurat dette nå. *knis* Hjernevasking gjør først vondt i ettertid.... (Hva med marinejegere, forsvarets spesialkommando og andre spesialstyrker i forsvaret? For ikke å snakke om politiets spesialstyrker ?) Lenke til kommentar
Belarnion Skrevet 8. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2004 Standard stridsvest. Det er standard stridsvest som vises på bildene så langt. Vi har ikke fått absolutt alt vi skal ha enda. Standard flammehemmende ballaklava, mest brukt i massetjeneste. Så klart den er standard, garden ville aldri i livet få en ballaklava som var spesialdesignet, eller noe... Men jeg vil likevel påstå at den er mye kulere enn den grønne/hvite ballaklavaen som 4. kompani brukte i fjor? og de samme brillene som Delta-Force og andre spesialavdelinger bruker. Jeg skulle kanskje endret setningen til "de samme brillene som HJK og noen andre spesialavdelinger bruker"? Angående presseuttalelser referer jeg til mitt forrige innlegg, angående moral bygging. Hmm... burde ikke de andre SIBO-avdelingene i Norge få samme moralbygging, da? Hvis man søker på SIBO på siden www.mil.no, er omtrent halvparten av treffene relatert til oss. Det er jo litt rart... At du er så "giret" som du virker, er jo et resultat av god moral bygging fra ledelsens side, men jekk deg ned et par hakk med slike påstander som at dere nesten er på nivå med spesial avdelinger. Du er en vanlig soldat under opplæring, ikke noe mer. Det er ikke bare moralbygging fra ledelsens side som er skyld i dette tror jeg. Hele opplegget er jo bare kult tvers igjennom. Tenk å få opplæring i alt dette utstyret! Jeg tror ikke jeg påstod at vi var på nivå med spesialavdelinger. Jeg påsto bare at vi var bedre enn Ola-soldat. Ola soldat er på nivå 1-2, vi snart på nivå 3 og spesialavdelinger rundt 9-10 (På en skala fra 1-10). De har jo tross alt trent på dette i årevis. Jeg har fått frem mitt, og ønsker ikke diskutere dette mer, da det arter seg til en krangel. Det blir vel ingen krangel så lenge begge parter kommer med konstruktive innlegg? Lenke til kommentar
Belarnion Skrevet 8. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2004 Det er, så vidt jeg vet, bare Hærens Jegerkommando som er bedre enn oss i akkurat dette nå. *knis* Hjernevasking gjør først vondt i ettertid.... (Hva med marinejegere, forsvarets spesialkommando og andre spesialstyrker i forsvaret? For ikke å snakke om politiets spesialstyrker ?) Så vidt jeg vet er marinejegerne og FSK slått sammen til hærens jegerkommando sammen med andre spesialavdelinger? Jeg nevnte ikke politiets spesialstyrker Delta av den enkle grunn at jeg ikke kom på de i farten. Så klart alle spesialavdelingene i Norge er mye bedre enn oss. Det skulle bare mangle. Lenke til kommentar
Belarnion Skrevet 8. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2004 Slagene om Stalingrad, Leningrad, Moskva og Berlin har gitt meg også lyst til å krige i tettbygde strøk. Hvor får jeg tak i søknadsskjema ? Hehehe Det er nok som Armalite sier, alle får banket inn i hodet at de er de beste. Så klart alle får banket det hardt og som oftest presis inn i hodet. De har prøvd å få oss til å tro at vi er gode i felten også. Men jeg velger likevel å tror at vi er bedre i SIBO enn de fleste andre vernepliktige i Norge likevel. Det er bare så mye som skulle tilsi det. Befalet nevner det aldri. Lenke til kommentar
Belarnion Skrevet 8. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2004 Hoho, dritfett =DHvilke våpen får du bruke? Armalite, SIBO er bare short for strid i bebygd område, selvsagt trenes dette flere steder.. Hva var inntakskravene der? Hvor godt syn må man ha? Jeg har prøvd MG-3, RFK (84mm rekylfri kanon), AG-3, MP-5 og Glock. Jeg håper å få prøve 12-7 mitraljøse, 12-7 sniper rifle og diverse håndgranater. Inntakskravene er, så vidt jeg vet, 9 på syn og hørsel og 7 på helseprofilen. (Rett meg hvis jeg tar feil) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå