Gå til innhold

Spesielt kamerabehov

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter et digitalt kamera til å lage animasjonsfilm med.

Jeg har et Canon XM1 videokamera, som har alt jeg trenger, bortsett fra at at formatet er DV, som er denne ene begrensningen som gjør meg misfornøyd. DV er, uavhengig av kameratype, helt elendig når man begynner å manipulere bildene, f.eks. når man jobber med bluescreen-ting osv. Oppløsningen er for dårlig.

Derfor lurer jeg på om det finnes noe kamera med god optikk (fortrinnsvis DSC) som gir meg full manuell kontroll, samtidig som det (og her kommer det som gjør dette så spesielt) kan identifiseres i Windows på samme måte som et web-kamera eller DV-kamera - og som på samme måte kan overføre det kamera "ser" live til PC'en?

Først trodde jeg det ville være enkelt å finne noe sånt, f.eks. et høyoppløsningskamera uten innmat, dvs uten noe lagringsmedia, men som bare fungerte som et øye for PC-en, på samme måte som et web kamera.

Det har imidlertid vist seg å være dønn umulig å finne noe slikt, uansett hvor jeg leter. Alt over 2 MPix er akseptabelt.

Det nærmeste jeg kommer det jeg ser etter må være noe ala Finepix s5000 eller s7000, men spørsmålet er om dette kan identifiseres av programvaren jeg bruker (StopMotionPro). Ifølge Fujifilm har begge en funksjon de kaller PC-cam, som gjør at de kan fungere som web-kameraer, men er dette bare med deres egen programvare/driver, eller får andre programmer tilgang til kameraet?

Noen som har prøvd web-funksjonen på s5000/s7000?

Håper noen har noen synspunkter eller forslag!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et speilrefleks har endel mekaniske deler i forbindelse med lukkermekanismen som rett og slett slites ut. Canon 300D er konstruert for 100 000 til 150 000 bilder.

Se http://akam.no/art.php?artikkelid=947 og rubrikken "Holdbarhet nederst".

Takk for tipset om Pine Camera Controller. Jeg er ute etter omtrent den funksjonaliteten, men at et hvilket som helst program, via Windows, kan "finne" kamera og se det samme som det dediserte programmet (som Pine Camera Controller) slik at jeg kan grabbe bildene derfra, om du skjønner.

Lenke til kommentar

Det er mange interessante kameraer, det nye pro1 fra Canon hadde vært akkurat det jeg hadde trengt, om det bare var "gjenkjennelig" på samme måte som et hvilket som helst web-kamera, eller DV kameraer. Vet ikke om jeg klarer å forklare dette nærmere. Animasjonsprogrammet mitt må kunne finne kameraet når det er koblet til, slik det gjør med mitt XM1. Det er sikkert et speisielt krav, men rart at ingen kameraer snakker et slikt språk. Det må finnes en måte å få et hvilket som helst program til å se det som f.eks Canon-programvaren Remote Capture ser når et digitalt Canon-kamera er koblet til... Kanskje det er tilpasningen av animasjonsprogrammet som er veien å gå. Det må vel skrives en slags plug-in.

Programmet er forøvrig Stop Motion Pro og evt Animator DV.

Takk for hjelpen så langt!

Endret av legofred
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...