genesis Skrevet 7. februar 2004 Del Skrevet 7. februar 2004 problemet_ en maskin, med windows XP, skal ta backup av c:\ som inneholder ca 1Gb data, men windows sier at det er brukt ca 22Gb av denne disken, noe det ikke er. altså, når ghost (programmet) skal lage et Image, så lager det et meget stort ett. Mulig å fikse dette? Installasjonen er fersk, disken ble formatert før installasjon, og jeg finner ingenting annet enn denne Gbèn.... som liksom da tar opp 22Gb defragmentering er ikke tingen her, faktsik så stod det at det var data på 1,2Gb, mens det bare tok 1Gb plass, lite logisk`? ingen komprimering disken er forresten NTFS formatert, og har forsåvidt jeg vet nesten alltid vært det løsningen_ Alle programmer er fininstillt osv, det ligger mye tid i dette, veldig kjipt å måtte begynne forfra igjen, om det kanskje er til ingen nytte Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 8. februar 2004 Del Skrevet 8. februar 2004 Prøvd i DOS også, eller bare i windows? Mitt inntrykk er at oppstartsdiskett m/ghost ofte funker best. DrE Lenke til kommentar
IIIvolt Skrevet 8. februar 2004 Del Skrevet 8. februar 2004 Hvordan formaterte du harddisken? Brukte du "quick format" før du reinstallerte Windows? For hvis du gjorde det så sletter du nemlig ikke alle filene, men du sletter alle "file allocation tables" på harddisken. Dvs du forteller på en måte harddisken at all plass (både med og uten data) er ledig plass, selvom det i virkeligheten ikke er slik. Jeg vet ikke om Ghost tar backup på et slikt nivå, men ut i fra det du har skrevet er det en del som tyder på det. Så hvis det er slik at Ghost faktisk tar backup på det nivået, så må du formatere og reinstallere alt på nytt for å løse problemet. Og da må du selvfølgelig ikke bruke "quick format". Lenke til kommentar
genesis Skrevet 8. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2004 Jeg er elendig i DOS, så jeg håpet på å få det til å virke fra windows. jeg valgte full format ved installasjon. Det virker jo som det er windows som bugger for ghost, men det er ikke bare slik at jeg vil unngå problemet. jeg vil fikse det jeg skal søke litt på microsoft sine sider nå, tross jeg aldri kommer frem til noe der. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 8. februar 2004 Del Skrevet 8. februar 2004 Nei, den forklaringen til IIIvolt er ikke holdbar. Det ville jo betydd at Ghost tar med filer som er slettet, noe som ikke er tilfelle. Forskjellen mellom quick og vanlig format er at vanlig format kjører scan for bad sectors, det er det som tar tid. Differences Between a Quick Format and Format During Windows XP Setup Ghost er et DOS program, selv om det kan startes fra Windows. Så det gjør ingen forskjell. Har ikke noe svar på problemet, har ikke opplevd noe slikt. Lenke til kommentar
genesis Skrevet 8. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2004 en update_ det er to identiske disker, begge ntfs formatert c:\ = winXP ntfs formatert d:\ = win2000 ntfs formatert begge skal være 160Gb, altså burde de vises som 127Gb? c:\ vises som 149Gb, med 124Gb free space, og 24,1g brukt i "vikreligheten" er det bare brukt_ Size: 1,47Gb Size on disk: 1,41Gb merkelig, ja Jeg kjørte ghost og trosset det faktum at programmet estimerte et Image på over 16Gb, noe det ikke var plass til på d:\ hva skjedde (<- skrives det uten k? off, og min nynorsk er enda verre ) ? jo, programmet jobbet og jobbet, og etter å ha fullført bare litt, startet maskinen på ny, og det ligger et image på litt over 900meg på d:\ Dette er jo rart nok, men antar at det er 127Gb som skal vises, så kuttes ikke alle de overflødige megabytene vekk, --> 127 - 124 = 3 = 3 - 1,5 = 1,5 (damid det er ikke calc i XP!) jeg bare traver videre og ser vekk ifra problemet, i håp om at imaget virker om det en gang skulle trenges (skal prøve på en interigty check, men den vil vel vise feil uansett nå) altså_ denne posten var delvis for å informere de som måtte ønske å vite, staus (om situasjonen) er noe jeg selv savner etter å ha prøvd å hjelpe folk kanskje noen får noe mer ut av dette også, som kan føre til en "løsning" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå