Gå til innhold

Ødelagt partisjons "table" på S-ATA?

jonfk

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en samsung 1213c, 120 GB S-ATA disk. Etter at jg skrudde av pcen feil, ser det ut som at partisjons informasjonen på hd`en er ødelagt. Noe som medfører at jg ikke kan starte opp windows. Heller ikke formatere eller innstalere windows på hd`en fra windows installeringa med cd.

Har også koblet til en gammel IDE hd md XP. Startet opp maskinen å prøvd å koble til S-ATA hd`en. Det som skjer da er at det kommer opp en feilmld, og det er heller ikke mulig å starte opp partition magic. Kommer feilmld som sier "partition table bad".

Så jg tror problemet ligger i at partisjons informasjonen er helt ødelagt.

Hva kan jg gjøre for at jg kan bruke hd`en igjen???

Takk for hjelp...hilsen jon

Endret av jonfk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei

jeg prøvde chkdsk nå, problemet er at windows ikke klarer å komme inn på disken. Den kommer opp som f:, men det skjer ikke noe når jg kjører chkdsk på disken, fungerer på de andre diskene.

kommer feilmeldingen: cannot open volume for direct access...

prøvde chkdsk fra gjennoppretningskonsollen fra xp cd...men der kommer de to partisjonene på s-ata disken opp som ":?" altså kan jeg ikke få chkdsk til å teste disken.

noen flere tips...? det hjalp litt det du sa...takk så mye

Lenke til kommentar

Jeg hadde samme problemet, da tok jeg bare å kjørte et utility program til min western digital disk... Du kan sikkert finne noe av det samme til din samsung på samsung sin hjemmeside. Jeg tok "write to zero", og etter dette formaterte jeg den.. Så var den like god som ny :)

Lenke til kommentar

har vært inne på samsung sine sider å prøvd et program "hutil", men når jeg kjører det programmet fra dos. Så finner den ikke noen hd, siden s-ata disken ikke kommer opp som master eller slave disk.

Det har den forsåvidt aldri gjort under posting. Selv når den fungerte.

Pleier andre s-ata disker å være legge seg som master under post. På min maskin kommer s-ata disken opp etter post screen.

Lenke til kommentar
jonfk: Har du satt opp diskenes boot rekke følge i bios? Virker som det er det som er problemet.

Når du starter opp pc'en din, ser du ikke s-ata disken din der heller? Hvilket brikkesett bruker du. Intel, via, sis, amd.

Hei

Det er via. Boot rekkefølgen har ikke så mye med saken å gjøre egentlig, siden det bare er s-ata disken som er koblet til. Men har satt riktig boot rekkefølge for ordens skyld. (scsi-disk alternativet i bios boot meny)

Men jeg har aldri sett s-ata disken min i Bios-setupen. S-ata disken blir synlig etter vanlig posting, da starter det et via program eller noe som ser at disken er der.

Men alikevell blir ikke disken satt som feks primary master. Men som sagt det har fungert før selv hden ikke var som primary master.

Lenke til kommentar

jeg har nest nyeste bios til hk, prøvde å oppdatere biosen forrige uke. da hang windows seg og hele hk var ubrukelig, måtte få ny bios.

men var jo dum som oppdaterte bios fra windows...

prøver å oppdatere bios nå, gir tilbakemelding!

tusen takk for hjelp...kommer dere på mer...rop ut

Lenke til kommentar

Hei, hvis du under POST ser f.eks. dette (når du bare har en S-ATA disk tilkoblet):

Primary Master: No device found

Secondary Master: No device found

Primary Slave: No device found

Secondary Slave: No device found

Så er dette helt normalt

Du vil imidlertid litt senere se disken som

3rd Master eller 4th master.

Endret av el-asso
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...