Gå til innhold

P4 NW 1.8Ghz Vs. P4 NW 2.0Ghz. Seriøst

Whistler

Anbefalte innlegg

Har sett litt på Komplett.no og funnet ut at det er veldig stor prisforskjell her:

Intel Pentium 4 1.8 GHz Boxed PC400

- Socket PGA478, 512kB "Northwood" 2,695,- 2,493,-

Intel Pentium 4 2.0 GHz Boxed PC400

- Socket PGA478, 512kB "Northwood" 4,895,- 4,528,-

Hvor mye er det mulig å klokke hver av disse opp i, hvilket hovudkort er best til P4 NW og hva annet utstyr trenger jeg for å klokke (minne,vifte osv. -ikke noe veldigt dyrt noe)

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei..

2GHz har mulitiplier på 20,

1.8GHz har multiplier på 18.

Gang med busshastigheten for å finne hastighet. Begge skal fint klare 133MHz, som gir 2400MHz på 1.8'en og nesten 2700MHz på 2GHz'en. Begge klarer nok mer, men hva skal du egentlig med mer? :smile: Det er vanvittig raske hastigheter vi snakker om her. Det er skjermkortet som blir flaskehalsen, og ikke CPU'en (I oppløsninger over 800x600 that is).

Selv har jeg en 1.8 @ 139Mhz fsb = 2.5GHz

Bruker et Asus P4B266 i845D kort. Strålende fornøyd med det kortet, og anbefaler det på det varmeste. Dønn stabilt, og veldig bra til overklokking. Fullspekket med finesser er det også (F.eks USB2.0, et 6kanals lydkort som er meget bra SPDIF ut osv, voice messages, bilder i bios +++ masse annet "fett". Cpu spenning(volt) kan stilles fra 1.5 - 1.725v og ramvolt fra 2.5-2.7 (Men, denne trenger du troligvis ikke å endre). Fine dividere har kortet også. For å finne AGP, deler du FSB'en på to, og for å finne PCI hastighet deler du FSB'en på 4. (Eks på 133Mhz så kjører AGP på 66.5 og PCI på 33.25, som er originalverdiene).

Bruker Swiftech MCX478B med en lydløs Pabst 80x80mm vifte som kjølning. Standardkjøleren som følger med er mer visst mer en god nok, så den kjøleren jeg har er litt "overkill".

1.8 Gir vel mest for pengene, men skal du ta på deg spanderbuksene så kan du jo gå for 2.0GHz'en. Det er jo litt stilig (og ikke minst lynraskt) å ha en CPU på 2.6GHZ+++

Pass bare på og kjøp skikkelig DDR ram (Twinmos, Cruical osv). Kjøp også 2 brikker istedet for 1, da det er bedre å overklokke med 2 brikker. (Ikke spør meg hvorfor, men det er slik). Prøv og finn minne som er sertifisert for CAS2, da det har veldig mye å si for hastigheten til P4. Det er nemlig en svært minnnekrevende prosessor. En 2.4GHz som kjører på CAS2, er nemlig raskere enn en 2.5GHz som kjører på CAS2.5. De TwinMos brikkene de selger på komplett kjører uansett fint CAS2 selv om de er sertifisert for 2.5. Det er disse jeg bruker, og jeg har ikke opplevd noe trøbbel med de. Hvis du uansett skulle få det, så må du sjekke minneinstillingene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...