Playmofetish Skrevet 7. februar 2004 Del Skrevet 7. februar 2004 Bare lurer på om det vil komme CD/DVD/CDRW/DVDRW-stasjoner med s-ata tilkobling? Hadde vært flott å bare kunne ha tynne kabler inne i maskina si, så luftstrømningen ikke er noe problem. Vil p-ata bli utfaset på kommende HK, til fordel for 4 eller fler s-ata-kontakter? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 7. februar 2004 Del Skrevet 7. februar 2004 har faktisk lurt veldig på dette selv, har spurt her tidligere, men fikk aldri svar.. men ettersom vi ikke har hørt noe om det, og det ikke er noen planer om å bytte ut IDE kontakter (som jeg har hørt om iallefall), og det faktum at det ikke er introdusert SATA CD/DVD enheter, så er det lite sannsynlig med en overgang til SATA på det punktet... Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 7. februar 2004 Del Skrevet 7. februar 2004 Ja det vil komme, men eg vet ikke når. Men hvorfor vil dere ha s-ata på cd rom og dvd. Lenke til kommentar
Iyon Skrevet 7. februar 2004 Del Skrevet 7. februar 2004 Det finnes jo små konvertere for harddisker, slik at P-ata disker kan kjøres på S-ata kontroller, vet ikke om det fungerer til optiske drev, tror jeg skal kjøpe en hos komplett og prøve... Det er jo greit å ha brenner på en egen kanal slik at kanalen ikke blir overbelastet og man får buffer underrun og drit.. Lenke til kommentar
Templar Skrevet 7. februar 2004 Del Skrevet 7. februar 2004 hvorfor SATA.. Jeg spor tilbake.. hvorfor ha store fete kabler når man kan ha en liten og fleksibel kabel? Simon Lenke til kommentar
Templar Skrevet 7. februar 2004 Del Skrevet 7. februar 2004 hvorfor SATA.. Jeg spor tilbake.. hvorfor ha store fete kabler når man kan ha en liten og fleksibel kabel? Simon Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 7. februar 2004 Del Skrevet 7. februar 2004 Nåja, hvor mye forskjell det er i runde ide kabler kontra sata kabler anngående luftsirkuleringen kan vel diskuteres, men er forsåvitt enig i tanken med s-ata tilkobblinger på cd/dvd/brenner. Selv har eg idag scsi cd/brenner. PS; Glemte linken til en artikkel om verdens første dvd+rw enhet med s-ata. http://www.siimage.com/press/02_18_03_3.asp Det finnes jo små konvertere for harddisker, slik at P-ata disker kan kjøres på S-ata kontroller, vet ikke om det fungerer til optiske drev, tror jeg skal kjøpe en hos komplett og prøve. Problemet er at det ikke er ekte s-ata. Du må ha det i disken(Elektornikken) for at det skal bli ekte s-ata.Eneste fordel er vel kabelen med s-ata optiske enheter, du klare neppe 150 på en optisk enhet? Eller hva. De har jo problemer med P-ata33/66 hastighten. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 7. februar 2004 Del Skrevet 7. februar 2004 -S-ATA på både optiske drev og harddisker vil etter hvert gjøre til at P-ATA blir lagt på hyllen om en tid. -S-ATA kabler er også mye mindre og medgjørlige enn P-ATA kabler. -S-ATA kabler kan være lengre enn P-ATA kabler (for de med stort kabinett). -S-ATA overføring har en høyere båndbredde, og den vil bli enda høyere i motsetning til P-ATA. -S-ATA overføring vil kanskje også føre til høyre lesehastighet som følge av høyere båndbredde. Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 8. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2004 Jeg vet godt at de optiske drevene ikke langt på nær klarer å utnytte hastigheten til s-ata. Det ville bare vært en stor fordel, fra mitt synspunkt, om alle slike enheter (HD, CD, DVD osv) fulgte samme tilkoblingstype. S-ata har jo kommet for å bli, så det er liten vits i å fortsette på p-ata i lang tid fremover. Det ville også være langt mindre forvirrende med en enhet per kabel og kun en master osv. Eller hur? Lenke til kommentar
OeO Skrevet 8. februar 2004 Del Skrevet 8. februar 2004 trodde ikke engang dagens hardisker utnyttet den maksimale hastdigheten av P-ATA jeg? Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 8. februar 2004 Del Skrevet 8. februar 2004 Nei stemmer det, men den tiden vil jo komme en gang i fremtiden. Men å ha optiske enheter på s-ata er nå en fordel med tanke på kabelen, det er den eneste fordelen eg kan se, jo pluss du slipper det maset med slave/master vaset. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 8. februar 2004 Del Skrevet 8. februar 2004 (endret) fordeler med SATA på alt: 1:master/slave problematikken blir man kvitt (de roper nok hurra i CA nå ja ) 2:Bedre luftstrøm, lengre kabler, mindre kluss 3:Blir kvitt de to store 40 pin IDE portene, som tar opp ganske så mye plass på HK... 4: trenger ikke logikk til begge typer porter... 5: tilgjengelig hastighet er ikke et problem...CD/DVD drev klarer jo ikke utnytte ATA33 enda engang...men det betyr jo ikke at de bør bytte de også... jeg syntes bare det er merkelig at hvis man skal over på SATA, hvorfor har man ikke begynt å lage CD/DVD enheter med det da? det er jo nok harddisker med det... Endret 8. februar 2004 av MrLee Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 8. februar 2004 Del Skrevet 8. februar 2004 jeg syntes bare det er merkelig at hvis man skal over på SATA, hvorfor har man ikke begynt å lage CD/DVD enheter med det da? det er jo nok harddisker med det... Kan tenke meg på grunn av at det er ikke så mangen s-ata tilkobblings muligheter på hovedkortene enda, og at de fleste har p-ata disker enda. Eg er en av dem som ikke har s-ata disker enda. Så kan det og ha med penger å gjøre, forliten etterspørsel. osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå