Gå til innhold

Nytt hovedkort + prosessor,

Anbefalte innlegg

Ok, dette er saken. jeg skal kjøpe nytt hovedkort + prosessor og har aldri vært mer forvirret i midt liv. Etter å ha lest ulike tester, både på her og andre steder, er jeg meget i tvil. Det, det står i mellom er: Intel Pentium 4 Throughbred, IP4 prescot med 1mb cache (dette burde jo være mye kjappere, men ble slaktet i hardware testen.) AMD XP, AMD 64. Den ene testen viser att den ene er best, den andre att en annen er best, konklusjonen er att det beste kjøpet er ingen av de to første, eller at man skal vente. Er av 3d folk, blitt fortalt att jeg bør satse på 1mb cache. Det korte jeg nå har, er ett 2 år gammelt ASUS med 1GB DDR SD-ram 2100 (dette minnet vil jeg bruke på det nye kortet, til jeg får råd til nytt. Hvis ikke DDR-II kommer innen en måned og er like billig somm DDR, så glem det!) ,en AMD Athlon 2000+ som jeg har klart å kjøre varm ett par ganger. Dette er en av hovedgrunnene til att jeg egentlig ønsker Pentium da jeg har blitt fortalt att dette genererer mindre varme??? (Vannavkjøling til 2500,- er ikke en løsning!). Har i tillegg chieftec kasse med 360W strømforsyning og 2 chassivifter . Det jeg bruker maskinen til, er 3d grafikk og rendereningstider med rafraction er noe herk. Jeg spiller lite (vurderte Xeon, men i dyreste laget???). Så hva i granskauen skal jeg kjøpe? Skal bruke ca 3000-3500,- for hovedkort + prosessor (hvis bulk, med eventuelt xtra) Siden jeg er dum, så vennligst ta dette med t-skje og prøv å få med varenummer om det er mulig. Reklame for en bestemt butikk ignoreres. Kjøpet kommer til å skje i løpet av Mars eller begynnelsen av April

I tillegg. Må jeg reinstalere operativsystemet på nytt?, og vil eventuelt, Microsoft da begynne og krangle om att dette ikke er samme maskin?

mvh særdeles forvirret Alekssander. :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

da kan du vel antageligvis glemme amd 64

har hørt at det er veldig kresent på ram.

hvilket merke har du best erfaringer med??

folk diskuterer så flisene fyker her om hvilket merke som er best, så det er vel ikke så enkelt å velge riktig. personlig tror jeg p4 er best, men det koster jo oxo en del mere i de fleste tilfellene

Lenke til kommentar

folk diskuterer så flisene fyker her om hvilket merke som er best, så det er vel ikke så enkelt å velge riktig. personlig tror jeg p4 er best, men det koster jo oxo en del mere i de fleste tilfellene

Det er bare 940 prosessorne som trenger registrert minne da hvis det var det du mente! 754 behøver ikke det og jeg tror ikke det trenger noe seregent av minne! Expert er jeg ikke da, så dere må ikke tro blindt på meg!

Lenke til kommentar

Det er bare 940 prosessorne som trenger registrert minne da hvis det var det du mente! 754 behøver ikke det og jeg tror ikke det trenger noe seregent av minne! Expert er jeg ikke da, så dere må ikke tro blindt på meg!

940 krever REG\ECC minne, men mange Athlon 64 takler ikke helt Twinmos og visse andre merker. Er veldig varierende tror jeg. Spørs hvor mye flaks du har. Men det sies at med Corsair så er du sikret...

Lenke til kommentar

Ok, så jeg glemmer 940. Trodde ekspertene brukte å være her?? ;) Nå klarte jeg selvfølgelig å glemme lappen der jeg skrev spesifikasjonene om minnet på. Men det er 2 x Crucial DDR PC 2100, unbuffed 2,5 512MB, eller noe slikt. (Synes att hardware.no, kan teste ett 64 system med det minnet...hehehehe) Ble dere noe klokere? Leste litt i de andre diskusjonene om prosessorer og ble ikke noe mindre forvirret. Så bør jeg vente til april? Eller oppdatere med en bedre AMD Athlon, og vente med hovedkort og hele greia til sommeren? Den "nye" maskinen skal holde i 2 år til.

mvh fremdeles svært forvirret Alekssander

Lenke til kommentar
Visst du er redd for å bomme på minne og hovedkort når det gjelder Athlon 64 (socket 754) så ta en titt på denne linken:

[url="http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=203816"]http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=203816[/url]

Skal du ha ny PC med det minnet du har så er Athlon 64 greiest. Med en ny P4 så får du maks 533FSB og med Athlon XP maks 266 FSB. Minne ytelsen vil ikke være topp på ett Athlon 64 system, men nye minnebrikker kan jo komme senere. Athlon 64 har ikke FSB på samme måte som P4 og XP, så dette vil ikke gå ut over klokkehastigheten til CPU'en.
Lenke til kommentar

Jeg tenkte lenge på P4 ,men jeg valgte etter lang tid med grubling en AMD64. Grunnen til dette er 64bit spøkelset som jeg har sett veldig mye lovende om. Den er ikke så rask nå (iforhold til en P4 3.5-3.6ghz ,men jeg håper og regner med at den kommer seg når man får bedre driverstøtte for 64bit)

Lenke til kommentar

Så teoretisk, så burde Abit KV8-MAX3 + ADA3000AEP4AP AMD Athlon64 XP3000+ 1.8GHz HT Socket754 1MB Cache, BULK + siden dette er bulk, hva trenger jeg da?) + det minne jeg har nå, (se ovenfor) fungere? :ermm: og være bedre enn P4 3,0 GHz prescott med 1mb cache?

Venter på 64 bits programmer jeg og :)

mvh trenger lotto millioner Alekssander

Lenke til kommentar

Siden jeg kjenner Intel baserte løsninger best, prøver jeg meg med en anbefaling tilsv. det jeg har selv, og er godt fornøyd med (ikke et vondt ord om AMD altså...):

Intel Pentium 4 2.8 GHz "Northwood" Boxed PC800 (ca. 1750,-)

Asus P4P800/DELUXE Hovedkort S478/800mhz, I865PE,SATA,LYD,ATA133, GbLAN, Firewire (ca. 1300,-)

Når det gjelder minnet ditt så vil dette etter all sannsynlighet gå helt fint, men du må sette multiplier 3:2 på fsb:minne frekvens. Når du så en dag oppgraderer minnet til f.eks. PC3200 RAM er P2.8 en meget overklokkingsvennlig prosessor som du lett kan overklokke 20% (finnes en enkel setting for dette i BIOS) dvs. til 3.4GHz. Denne prosessoren blir ikke alvorlig varm, og klarer fint 3.4GHz med boxed kjøler!

Men ang. dette med varmgang du skriver: alle PCer blir svært varme om man ikke har tilstrekkelig sirkulasjon i kassa, og du bør ha et par vifter som besørger noe luftutskiftning iallefall!

Ang. Windows så må du nok dessverre reinstallere denne. Det er en ting som er vanskelig å komme rundt! Imidlertid har jeg de senere år hatt hell med å installere alle programmer på disk nr. 2 (G:), slik at det er noenlunde greit å flytte/kopiere programdisken og gjenopprette shortcuts til spill+appliksjoner som ikke er avhengig av installasjon dvs. registrysettings o.a.

timtowtdi

Lenke til kommentar
Så teoretisk, så burde Abit KV8-MAX3 + ADA3000AEP4AP AMD Athlon64 XP3000+ 1.8GHz HT Socket754 1MB Cache, BULK + siden dette er bulk, hva trenger jeg da?) + det minne jeg har nå, (se ovenfor) fungere?  :ermm: og være bedre enn P4 3,0 GHz prescott med 1mb cache?

Venter på 64 bits programmer jeg og :)

mvh trenger lotto millioner Alekssander

Abit kortet godtar Apacer PC2100 ram, hvordan det er med andre merker vet jeg ikke.

For 3500 får du fra hardwarebutikken:

Hovedkort: FIC

Prosessor: AMD 64 3000+ Boxed

Minne: Kingston 512 MB PC3200 CL3

Kan godt hende det fungerer med minnet du har nå også, da blir det enda billigere og du kan evt legge kroner i et annet hovedkort\prosessor\harddisk\hva du enn måtte ønske.

Endret av jag
Lenke til kommentar

Bare for å dreie fokus litt vekk fra AMD64/INTEL. Du får en fryktelig bra "vanlig" AMD for den prisen også, nye XP prossesorer genererer meget lite varme. I mitt tilfelle kjører jeg en XP2500 på samme hastighet som en XP3200, med en standard kjøler har jeg ca. 42 grader idle.

Så la ikke temperatur bli et argument mot "vanlige" AMD prosessorer.

Intel har jeg altfor lite peiling på til å uttale meg for egen del om. Men driver du mye med grafikk, betyr det hyppig oppgradering. I så tilfelle får du mer "value for money" i et AMD system i følge en rekke artikler og tester.

Da har jeg sagt mitt :)

Lenke til kommentar
Intel har jeg altfor lite peiling på til å uttale meg for egen del om. Men driver du mye med grafikk, betyr det hyppig oppgradering. I så tilfelle får du mer "value for money" i et AMD system i følge en rekke artikler og tester.

Unnskyld men jeg skjønte ikke denne: "mye med grafikk = hyppig oppgradering" ???

Ellers enig med deg at AMD gir mest "bang for the buck" og at temperaturen ikke er noe problem normalt sett...

timtowtdi

Lenke til kommentar

Til Timtowtdi: Hadde jeg utelukkende jobbet med word/excel eller lignende, hadde jeg klart meg med min gamle PIII 733mhz. Hvis man, som alexssander, bare jobber med krevende grafikk, vil man jo helst ha et verktøy som klarer jobben. Og hva annet enn grafikk er det som driver utviklingen av PC`er fremover?

Til Alexssander: Du må regne med en ny installering av OS, men har hørt at WIN XP i enkelte tilfeller har "overlevd" en slik operasjon.

Skal du likevel oppgradere igjen om to år burde du kjøpe AMD XP3200 eller et XP2500 oppsett til 2400,- som du klokker til XP3200.

Ingen vits i å bruke masse penger nå ettersom "alt" som er stort idag vil være avleggs om to år. Det kommer etter alt å dømme en aldri så liten revolusjon på hardware-fronten nå. Skjermkort som er dobbelt så raske som 9800pro, CPU`er på over 4Ghz, PCI-express, lista er lang, og jeg gleder meg!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...