Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst nettverk problem prob

Anbefalte innlegg

Jeg fikk i dag en trådløs router og ett nettverkskort. Nå kan jeg endelig få bb på rommet tenkte jeg. Etter å ha installert kortet(SMC 54mbps 802.11g PCI) satte jeg opp ruteren(samme som kortet bare merket cnet) som er ute i garasjen som er på andre siden av huset.

Så gikk jeg inn igjen for å prøve. Det viste seg at jeg hadde 2 av 5 hakk i signalstyrke så jeg prøvde å flytte pcen til andre siden av rommet slik at antenna fra kortet ble stående mot switchen. Da gikk jeg opp til 3 hakk.

Jeg tenkte så jeg skulle prøve hvordan det fungerte før jeg gjorde noe mer. Så jeg teste cs. Jeg har god ping, men det lagger noe sinnsykt av og til. Kanskje hvert 10-20 sec spretter jeg opp i 2000ping i noen sec også er alt bra igjen.

Nettverket er med andre ord svært ustabilt. Hva kan jeg gjøre?

Kan hende det ligger noen elemtære ting bak siden jeg aldri har prøvd trådløst nettverk før.

Slik kan det jeg ikke ha det. Forslag mottaes med en gigantisk takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

wep kryptering vil det som regel si. Dette er nagativt for oppkoblingen. Linjen kan bli mer ustabil. Men den trenger ikke å bli det.

Problemet kan også være andre ting. Som at ting mellom maskinen og routern forstyrrer signalet i tide og utide...

Beste løsningen er å legge kabel. Eller å korte ned avstanden til routern. Minst mulig fysiske gjenstander mellom deg og access punktet

Lenke til kommentar

Jeg har ikke på kryptering.

Og det er ikke mye mellom meg og accespunktet. Det er for det meste uteareal.

Det jeg synes er litt rart er at det blir dårligere dekning hvis jeg setter accespunktet høyere opp. Ifølge medfølgende manual skulle det bli bedre da.

Kabel er uaktuellt siden det nesten er umulig å legge kabel mellom.

Noen andre forslag til løsninger?

Lenke til kommentar

Har egentlig ikke planer om å investere mer i dette. Det har kostet ganske mye allerede.

Etter en ganske lang antenne optimalisering har jeg funnet ut at akkuratt slik som pcen står nå har jeg 53% :)

Det er ganske mye bedre enn det var før, men det er ikke bra nokk.

Andre forslag? Husk det kan være grunnleggende ting siden jeg ikke har peiling på trådløst nettverk

Lenke til kommentar

Supert :) Det høres vanvittig bra ut.

Jeg laster ned drivere til nettverkskortet nå. Laster ned i under modem speed jo :(

Jeg var å kikket etter firmware update til routeren. Men jeg greide ikke helt å finne riktig. Jeg synes siden til Cnet var uoversiktelig når det gjaldt dette.

Jeg skal gå ut og prøve å finne igjen. Skal rapportere tilbake

Lenke til kommentar

En annen ting:

Det ligger en "feil" i xp ang wlan, sjekk tips her:

Funnet på BGC.no

Plaget med ustabilt trådløst nettverk ?

av Leif Hauge, teknisk sjef, bg-consult as

Rekkevidde og stabilitet i et trådløst nettverk kan påvirkes av svært mange faktorer. Det er derfor litt vanskelig å forutse hvordan dette vil være i enhver lokasjon. Et viktig tips er å prøve ut kontakten mellom ruter og klientene på kort avstand først, for å se at det fungerer bra før man prøver på lang rekkevidde. Normale forhold burde tilsi en rekkevidde innendørs på rundt 30-50m og ca 200m utendørs.

Av de vanligste spørsmålene på trådløst nettverk, så går mye av det på uriktig installasjon. Windows XP har f.eks. innebygget konfigurasjon av trådløst nettverk, men skal ikke brukes når det trådløse kortet har egen driver og egen programvare. Ved å følge veiledningen vil du kunne sette dette opp riktig, og unngå de fleste problem du kan komme borti.

I tillegg til veiledningens nyttige tips kan følgende også hjelpe på ustabile forbindelser med Windows XP :

1) Gå til Start -> Kontrollpanel -> Administrative Verktøy -> Tjenester.

2) Bla deg frem til "Wireless Zero Configuration" og dobbelklikk på denne.

3) På "Oppstartstype" velger du "Deaktivert" og trykker "Stopp" på linjen under.

4) Installer det trådløse nettverkskortet på nytt, problemet skal da være fikset.

Denne tjenesten vil gjøre at Windows kan forsøke å benytte en innebygget driver for trådløst nettverk fremfor den riktige driveren til kortet, noe som kan gjøre forbindelsen ustabil.

Av andre ting som påvirker rekkevidde og stabilitet så kan det nevnes trådløse telefon som sender signaler i samme frekvensområde. Murstein, bly, bølgeblikk, glass, vann og strømkabler er også mulige elementer som kan fortstyrre.

I tilfeller der signalene blir forstyrret av andre elementer vil det kunne forsøkes å endre kanal for frekvensområdet som benyttes. Det finnes 13 kanaler å velge mellom, ved bruk av en Access Point eller ruter vil kanalen styres fra denne.

Laptopen til dama sleit med wlan helt til denne ble utført........ :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg prøvde forslaget ditt TheGizmo. Det ble desverre ikke noe bedre. Jeg fikk ikke til å oppgradere firmware på routeren. Jeg fikk fram melding om at det var feil version selv om det ikke var det :(

Holder enda på og laste ned nyeste nettverkskort driver

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk samme type kort (SMC 54Mbit) i mine 2 maskiner. Og det oppfører seg på akkurat samme måte, selvom jeg ikke har samme ruter som deg (3Com OfficeConnect 54Mbit)

Den maskinen jeg sitter på nå er i samme hus som ruteren, bare etasjen under, og jeg får sjelden bedre signal styrke enn 53%. Uansett hvordan jeg plasserer maskinen.

Den andre maskinen jeg har er et oppe på "studioet" mitt over garasjen. Der får jeg sjelden bedre enn 12 Mbit i signalstyrke (husker ikke %). Men signalene fra ruteren må jo selvsagt også gjennom flere vegger (2) og et uteareal på ca. 15-17m i tillegg til at det er en viss høydeforskjell.

Prøvde forslaget til TheGizmo, uten at jeg har merket noen forskjell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...