Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ADSL og LAN

Anbefalte innlegg

Jeg har postet en tråd før her om et ethernetkort (skrives det med eller uten bindestrek?). Så skal jeg ha en svitsj siden vi skal dele ADSL på 3 dataer.

Svitsj:

Aner ikke hva som er bra. Forslag? Trenger ikke noe massivt, bare 3 porter og en kvalitet på saken som gjør at jeg ikke slår huet i bordet/veggen mer enn 4 ganger dagen.

Ethernet: 3Com Etherlink XL 10/100 Mbit?

Den ene dataen er 2 etasjer over de to andre som skal være med på moroa. Finnes det kabler som er så lange?

Endret av Solid Snake
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
(unskyld viss eg er blind...)

Kva isp har du?

Viss du har telenor, tele2 e.l. så trenger du ente ein ruter, eller to netverkskort i eine maskinen.

Swicher eg kan anbefaler:

HP dyrt men best

SMC bra kvalitet til ein billig penge

3com midt imellom smc og hp

ISP?

Bredbåndet kommer fra Firstmile, de sier at jeg må ha nettverkskort.

Lenke til kommentar

du trenger vablig nettverkskort i alle pc'ene, så tar du ledningen som skal inn i nettverkskortet på pc'n inn i switchen(samme hvilken port) så plugger du en ledning fra alle nettverkskortene på alle pc'ene inn i swithen(samme hvilke porter)

la ut en tegning (fra paint) som et koblingsdiagram

FM.JPG

Lenke til kommentar

Hehe, tviler på at du får lov til å bore hull i gulv osv, men du har kanskje noen kabel gater inne i veggen du kan bruke, skaffe deg en sånn "ledning" som du trekker kabelen opp gjennom, muligens fjerne RJ45 pluggen og skaffe deg en slik tang på biltema eller noe. Hvis ikke så kan du jo prøve å kamuflere den langs vegger\tak og inn i rommet den står på.

Fikse på TP-kabelen med tang osv bør du vite litt om før du gjør det. Om du gjør litt feil sitter du med tregt nettverk. ;)

Lenke til kommentar

Bra tegning, men har ein liten kommetar.

Det du beskriver som "liten switch fra FM" er vel ein såkalla "splitter".

Dette er eit delefilter (som for bass/mellomtone/diskant i høgtalarar) som

splitter adsl-signal og telefon-signal.

Men uansett viser tegninga godt korleis det skal koblast.

Bent

edit:

skrivefeil

Endret av bentose
Lenke til kommentar
Jeg tror jeg går for en SMC svitsj.

Men hva med å strekke ledninger opp 2 etasjer? Hvordan skal jeg gjøre det?

.....jeg vil nesten råde deg til å legge på et par hundrelapper på svitsjen, og heller kjøpe en bredbåndsruter. En bredbåndsruter har somregel en svitsj innebygget, men typisk bare 4 porter istedet for 8 som svitsjen du vurerer har.

Har denne selv, http://tinyurl.com/3el4a, men det finnes andre som er en hundrelapp billigere og sannsynligvis funker like bra til ditt bruk.

Fordelen med ruter er at det er enklere, og ikke minst tryggere siden den inneholder en brannvegg. Ulempen er at hvis du skal spille på internett kan det hende du må åpne noen porter på ruteren. Men brannvegg bør du kjøre uansett, enten det er i en ruter eller programvare på pc'en, så det blir strengt tatt hipp som happ........

TP-kabler kan være en bortimot 100 meter eller så, kommer litt ann på. Men du skal nok uansett klare å kable hvor som helst i huset ditt. Ulempen er at det knapt finnes ferdige kabler over 30 meter vil jeg tro, slik at du kanskje må lage de selv med løs kabel og løse plugger hvis det ikke holder. Husk at det ryker fort på meter når man skal legge langs vegger og what not! Alle web-shopper har somregel ferdige kabler, http://tinyurl.com/3xo8h, og de fleste selger også løst, http://tinyurl.com/2mq5t. Til sistnevnte trenger du også et par av disse for å få det penest mulig http://tinyurl.com/3bmb5. Er absolutt mulig å få til, men er no' j"#la knot hvis man ikke har gjort det før....

...ellers er jo ikke trådløst så dyrt lenger da, kan kanskje være en mulighet hvis du vil spare litt tid og slippe å lage sveitserost av huset ditt.... :-) I så tilfelle bør du antageligvis kjøpe bredbåndsruter med innebygget trådløst (har somregel også 4-porters svitsj ), men det har jeg ikke allverdens peiling på så tror andre skal tipse deg her!!

Endret av N_R
Lenke til kommentar

Bra tegning, men har ein liten kommetar.

Det du beskriver som "liten switch fra FM" er vel ein såkalla "splitter".

Dette er eit delefilter (som for bass/mellomtone/diskant i høgtalarar) som

splitter adsl-signal og telefon-signal.

Men uansett viser tegninga godt korleis det skal koblast.

Bent

edit:

skrivefeil

jau, det va no bærre lækkert!

joda, det er vel et delefilter som du mener, jeg er fullt klar over det, siden jeg har om det på skolen nå. men det sto switch på den, eller et eller annet sted i manualen, så jeg skrev nå switch jeg da

Lenke til kommentar

Disse folka kommer bare til å spille over nett, nettverk, surfe og laste ned, så de har ikke behov for 100mbit gjennom nettverket, jeg vil anbefale dem om å anlegge trådløst nettverk på 54 mbit, for med en 1mbit linje har du ikke bruk for veldig mye mer.

Den tegningen til Dimensionx, hvor leder den TP kabelen som splitteren leder ut av bildet?

Lenke til kommentar
Disse folka kommer bare til å spille over nett, nettverk, surfe og laste ned, så de har ikke behov for 100mbit gjennom nettverket, jeg vil anbefale dem om å anlegge trådløst nettverk på 54 mbit, for med en 1mbit linje har du ikke bruk for veldig mye mer.

Den tegningen til Dimensionx, hvor leder den TP kabelen som splitteren leder ut av bildet?

Sikkert der ADSL'en kommer fra.

Jeg har allerede en brannvegg i PC'en, kommer til å spille mye på LAN og spesielt nettet.

Lenke til kommentar
Ser ut som at ruter blir litt dyrt, vil ikke bruke mer penger enn nødvendig. Jeg må vel ikke ha det?

WLAN er ikke vits i, det koster også flesk.

Åja, skjønte det nå. Den boksen deler det ja, jaja. Men hvis du investerer i router så slipper du å tenke så mye på sikkerhet, vurder det ihvertfall i fremtiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...