Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du trenger et bildebehandlingsprogram...

XP har endel funksjonalitet innebygget...

Endel nyere e-post-program som outlookXP og 2003 har innebygget funksjon for resizing av bilder..

Eller kan jeg anbefale:

ACDSee 6 for organisering, enkel redigering, osv...

Gimp... ganske avansert og GRATIS:-)

Photoshop CS 8... best, mest, størst, og DYREST... veldig dyrest....

Endret av L03VIk
Lenke til kommentar
På de fleste digital kameraer kan du justere dette på selve kameraet!

Beklager, dette er omtrent det verste du kan gjøre, nest etter å slette alle bildene. Dersom du "resizer" et bilde på kameraet, forsvinner jo originalbildet, og det er noe du SLETT IKKE vil..

Om det var noe annet du mente; at man kunne stille inn størrelsen før man tar bildet, så vil jeg anbefale å alltid velge beste oppløsning, og heller resize en kopi senere om man vil f.eks. sende bildet videre på epost.

1. ta bilder med maksimal oppløsning og best mulig kvalitet

2. overfør bildene til PC'en

3. kopier alle bildene, slik at du har en "originalmappe" som backup i tillegg til bildemappa

4. hvis du skal resize bilder for å sende på mail, etc...lag en tredje mappe som du f.eks. kaller "small", der du legger en kopi av de bildene du skal forminske

5. åpne bildene i f.eks. ACDSee og resize dem til en passende størrelse for formålet

Å velge lav oppløsning når du tar bildene vil bare føre til at du aldri vil kunne framkalle bildene dine, eller f.eks. ta et utsnitt av bildet med bra kvalitet. Du bør altså heller bruke høy oppløsning og forminske en kopi av bildet senere.

Endret av anderfo
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Å velge lav oppløsning når du tar bildene vil bare føre til at du aldri vil kunne framkalle bildene dine, eller f.eks. ta et utsnitt av bildet med bra kvalitet. Du bør altså heller bruke høy oppløsning og forminske en kopi av bildet senere.

Halleluja!!!

Go sing it on the mountain!!

:thumbup:

AKIRA

Lenke til kommentar
Photoshop CS 8... best, mest, størst, og DYREST... veldig dyrest....

:no: Ja, det er veldig dyrt. Og her om dagen da jeg satt og lasta ned fra Kazaa, fikk jeg plutselig lasta ned siste version av Photoshop med serienummer og det hele..... veldig irriterende siden det er ulovlig... så jeg sletta det selvfølgelig med en gang. Rett etterpå lasta jeg ved en tilfeldighet ned siste version av Corel Photopaint, enda mer irriterende siden det er mye lettere å lære seg. Sletta selvfølgelig det også umiddelbart. Og formaterte HDD. Huff, nei løp og kjøp, det er tryggere. Alle har vel 6-7000,- liggende for å kjøpe seg et redigeringsprogram så de kan leke seg litt med bildemanipullering. Jeg har ikke disse pengene, men klarer meg uten disse programmene. Skulle ønske Kazaa ble forbudet. Er så fristende av og til.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...