Döden Skrevet 7. februar 2004 Del Skrevet 7. februar 2004 Kjøpte og bygd ny pc fra komplett og Multicom. Og tenkte på nettverk med det samme. Da jeg kjøpte pc fra komplett slang jeg også med denne router'n. (Vi har hatt telenor ADSL i litt over et år nå) Når jeg skal koble router'n til den gamle pc'n går ikke dette hvis jeg bruker ledningene som Telenor strakk fra gangen og ut på pc rommet. Hvis jeg kjører en 25 meters ledning direkte fra router'n inn til pc'n, funker det fett. Men altså ikke med via ledningene til Telenor. Onkelen min som har litt peiling på nettverk o.l. var innom å titta idag. Det enest han kunne komme på var at det kunne være noe galt med ledningene til telenor. (Pins eller noe) Og at man da trengte en eller annen overgang elns. Noen som vet om noen overgang eller lignende ? Andre problemer ? (Jordings "alarmen" gikk igår da jeg prøvde direkte mellom router og data med 25 m. ledningen. Kan dette ha forårsaket det ? ) Lenke til kommentar
L03VIk Skrevet 7. februar 2004 Del Skrevet 7. februar 2004 (endret) Ettersom telenor kun vil at man skal ha 1 PC tilkoblet ADSLen, vil jeg gå ut fra at kabelen fra telenor er "krysset". Det vil si at enkelte av kobbertrådene inne i kabelen ligger i en annen rekkefølge enn normalt for å si det enkelt. Når du kobler til PCer via router til ADSL, må du bruke vanlige nettverkskabler som ikke er krysset... Endret 7. februar 2004 av L03VIk Lenke til kommentar
Döden Skrevet 7. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2004 Finnes det noen avkrysser? elns ? (Visste det var Telenor ja! ) Lenke til kommentar
L03VIk Skrevet 7. februar 2004 Del Skrevet 7. februar 2004 Du kan jo skjøte på en krysset kabel... så får du krysset + krysset = ikke krysset lengre:-) Beste er bare å kjøpe en ny kabel... Kabelen fra telenor er vel 3m eller noe sånt... en tilsvarende vanlig nettverkskabel koster ikke mange kronene.... Lenke til kommentar
Döden Skrevet 7. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2004 Kablen er mer 3 meter. Nærmere 20 - 30 og vannvittig fint lagt opp! Men går det ann å skjøte på en krysset kabel i hver ende ? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 7. februar 2004 Del Skrevet 7. februar 2004 Nærmere 20 - 30 og vannvittig fint lagt opp! Men går det ann å skjøte på en krysset kabel i hver ende ? Hva slags kabel og hva har du brukt den til før? Mellom splitter og ADSL-modem? Lenke til kommentar
L03VIk Skrevet 7. februar 2004 Del Skrevet 7. februar 2004 Kablen er mer 3 meter. Nærmere 20 - 30 og vannvittig fint lagt opp! Men går det ann å skjøte på en krysset kabel i hver ende ? Mener det skal funke å skjøte den med en til krysset kabel... Da trenger du en slik: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...4&GrpID=22&s=pl Eventuelt kan du bare ta av kontakten på kabelen, legge kobbertrådene i riktig rekkefølge, og så er den ikke krysset lengre:-) Lenke til kommentar
Döden Skrevet 7. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2004 Nærmere 20 - 30 og vannvittig fint lagt opp! Men går det ann å skjøte på en krysset kabel i hver ende ? Hva slags kabel og hva har du brukt den til før? Mellom splitter og ADSL-modem? Ja. Mellom spiltter og adsl modemet ja. Noe hemlig du kanskje vet om ? Lenke til kommentar
L03VIk Skrevet 7. februar 2004 Del Skrevet 7. februar 2004 Ja. Mellom spiltter og adsl modemet ja. Noe hemlig du kanskje vet om ? Nå har ikke jeg telenor, men så vidt jeg vet er ikke kabelen fra splitter til modem en nettverkskabel i det hele tatt, men derimot en telefonledning... Lenke til kommentar
Döden Skrevet 7. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2004 Ja. Mellom spiltter og adsl modemet ja. Noe hemlig du kanskje vet om ? Nå har ikke jeg telenor, men så vidt jeg vet er ikke kabelen fra splitter til modem en nettverkskabel i det hele tatt, men derimot en telefonledning... Det er nettverksledning. 100 % sikker. (Går inn i nettverkskortet ) Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 7. februar 2004 Del Skrevet 7. februar 2004 du kjøper en skjøteklump og en krysset bitteliten kabel til. så kopler du på dette i en av endene. krysset + krysset = ukrysset! Lenke til kommentar
net-rom Skrevet 7. februar 2004 Del Skrevet 7. februar 2004 Telenor har kun krysset kabel på et ADSL modem, og det er et ganske nytt modem (og det er et som heter TopCom eller noe sånt). Mitt råtips er at kabelen som ligger i gangen hos deg er beregnet på telefoni og ikke en nettverkskabel. Det kan fungere med en telefonkabel, men det anbefales ikke da man bør følge kategori 5 standarden eller bedre. Det er fordi en telefonkabel er veldig åpen for støy, mens en kategori 5 kabel sperrer mer for støyen. Forslag: - Redd for at kabelen er for dårlig og må byttes ut. Det du kan gjøre er å flytte ADSLmodemet til den andre enden. Dette fordi det kreves ikke så bra kabel for overføring av ADSL signalet, men det kreves kategori 5 ifra ADSL modem til router og ifra router til PC'r Håper jeg ikke forvirret deg mer. Lykke til. Lenke til kommentar
Döden Skrevet 7. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2004 du kjøper en skjøteklump og en krysset bitteliten kabel til. så kopler du på dette i en av endene. krysset + krysset = ukrysset! Tror jeg går for å prøve dette. Har en 5 meters lange krysset kabel som jeg pleier å bruke til xbox'n min. Og skjøter låner jeg av en venn. Skal holde dere oppdatert! Lenke til kommentar
agvg Skrevet 7. februar 2004 Del Skrevet 7. februar 2004 Tror jeg går for å prøve dette. Har en 5 meters lange krysset kabel som jeg pleier å bruke til xbox'n min. Prøv og sett ned hastigheten på nettkortet ditt til 10Mb/s halvduplex du og se om du får kontakt igjenom denne kabelen. Lenke til kommentar
Döden Skrevet 7. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2004 Hmmm. Har ikke fått prøvd enda. Men skal nå. Åssen senker jeg hastigheten på nettverkskortet mitt ? Lenke til kommentar
net-rom Skrevet 7. februar 2004 Del Skrevet 7. februar 2004 Kommer litt ann på hva slags type kort, men vanligvis så finner man det under enhetsbendlinga -> nettverkskort og egenskaper på nettverkskortet Lenke til kommentar
Döden Skrevet 10. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2004 Ledningen de hadde lagt opp var en telefon ledning! Klarte i samme slengen å kortslutt adsl-modemet også. Så ingen internett på meg den neste tiden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå