Gå til innhold

SATA Guide

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sjekk dette i BIOS:

-Integrated peripherals - Onboard FDD controller - Enabled

-Advanced BIOS Features - First Boot Device - CD ROM og Boot other device - disabled

sett i xp cd'en og lagre biosen

installasjonen starter på nytt

ikke trykk F6

Ja, dette har jeg lett etter: -Integrated peripherals - Onboard FDD controller - Enabled Men den Onboard FD controller er ikke på INtegrated peripherials-

Lenke til kommentar
Sjekk dette i BIOS:

-Integrated peripherals - Onboard FDD controller - Enabled

-Advanced BIOS Features - First Boot Device - CD ROM og Boot other device - disabled

sett i xp cd'en og lagre biosen

installasjonen starter på nytt

ikke trykk  F6

Ja, dette har jeg lett etter: -Integrated peripherals - Onboard FDD controller - Enabled Men den Onboard FD controller er ikke på INtegrated peripherials-

Merkelig, trodde det var samme biosen på Asus A7N8X-E Deluxe som på Abit NF7 som jeg har stående ved siden av den maskina jeg skriver på nå.

Hvis du lar det være som det er med CD som first boot og setter i XP cd'en, hvor langt i installasjone kommer den ?

Lenke til kommentar
På A7N8X (uten E) Deluxe må en bruke jumper for å enable/disable s-ata. Husker ikke hvilken stilling den sto i som default. Mulig det er noe lignende på -E deluxe utgaven...

jepp det er det, og den skal være default enabled/på

var i hvertfall det på min e-deluxe, men det står at det er s-ata raid kontroller i manualen. Det betyr ikke at man MÅ kjøre i raid da!!! har selv 2 s-ata disker og kjører ikke raid, funker som bare det

(måtte legge driverne på floppy da) for windowsXP PRO trengte de s-ata driverne for å finne i diskene i installasjons programmet

en annen ting skal man bruke s-ata disker må man vel ha winXP med sp1 intergrert, ellers så for man ikke innstalert tror jeg. RETT MEG hvis jeg tar feil her

Lenke til kommentar
På A7N8X (uten E) Deluxe må en bruke jumper for å enable/disable s-ata. Husker ikke hvilken stilling den sto i som default. Mulig det er noe lignende på -E deluxe utgaven...

Mener fra en test jeg leste at de står enabled som default.

JanSo:

ser ut til at du må unzippe den filena du lasta ned og plukke ut de du trenger som det ble nevnt tidligere i tråden så du får plass på diskett.

Så er det å trykke F6 og S (muligens også enter mange ganger etter det)

Edit andre var kjappere

Endret av el-asso
Lenke til kommentar
en annen ting skal man bruke s-ata disker må man vel ha winXP med sp1 intergrert, ellers så for man ikke innstalert tror jeg. RETT MEG hvis jeg tar feil her

kan bruke s-ata på win xp pro uten sp1 ihvertfall

Janso: Last ned Silicon Image s-ata driver her velg filen: 3112_x86_logo_rdvr_10040.zip fra menyen til høyre. Pakk ut hele innholdet på diskett.

Endret av gresh
Lenke til kommentar
Hvis s-ata driveren du har lastet ned fra hk produsents / controller produsents nettside er større enn at du kan få lagt den på en diskett. Pakk ut filen du lastet ned.

For winxp trenger du ikke drivere for win95, 98, me osv. ikke legg inn disse på disketten.

Du trenger egentlig bare .sys, .oem, .inf filene når du skal installere windows xp på en s-ata disk. Noen drivere har i tillegg en .cat fil, men har du ikke den er det ingen fare.

Fint du nevner disse tingene gresh. Tok likegodt å la inn litt om dette i guiden.

Lenke til kommentar

Sliter litt med kombinasjonen av SATA og PATA disker på Abit IS7-V hk.

Instalerte XP pro uten problemer med en SATA disk, DVDrom og DVDbrenner. Det gikk knirkefritt.

Da jeg så satt i en PATA disk klarer ikke maskina å finne bootbar hd!

Med SATA MODE stående i Auto ble PATA disken satt som IDE1 Master, DVD rom og brenner på IDE2 og SATA på IDE3 Master. I bootorder settingen satt jeg manuelt første boot device til å være SATA disken. PATA disken satt jeg som siste.

Dette funka ikke.

Prøvde så å sette SATA mode til Combined, og disable IDE1. Kobla da fra DVD'ne, og satt PATA disken på IDE2. Da ble SATA disken stående som master på IDE1 og PATA soim master på IDE2. Lista med bootorder ble også oppdatert. Likevel var det ikke mulig å boote.

Spørsmålet er da: Er det HK (bios / kontroller) eller windows bootloader som skaper problemene? Altså, det er ingen tegn på at bootloader faktisk starter, men hvis bootloader fra riktig disk starter, og den prøver å laste fra "multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)" så kan vel det være feil disk?

Lurer på om det er noe feil med hk, siden det hender den slår seg av når den har fått beskjed om å restarte. (Det kan skje både når man går ut av bios, når man trykker RESET knappen og når windows rebooter.) Det hender også at maskina skrur seg av av seg selv sekunder etter at man har prøvd å skru den på. Da må strømkabelen tas ut og settes inn på nytt for å komme igang igjen.

Lenke til kommentar

Jeg skal legge inn Win XP 64-bit på min Seagate 120gb S-ATA.

Når jeg starter pcen står det at jeg skal sette inn BOOT disk, jeg satte inn cden med windowsen, rett før den skulle starte å legge inn win, stod det at den ikke fant noen hardisk å legge win på.

Hvor kan jeg skaffe en driverdiskett med 64-bits SATA-drivere?

Lenke til kommentar
Hvor kan jeg skaffe en driverdiskett med 64-bits SATA-drivere?

Jeg går ut fra at HK'et ditt har VIA VT8237 south bridge. Trodde faktisk ikke det var nødvendig med noen egne 64-bits S-ATA drivere. Husker det også var spørsmål her om dette tidligere.

Har et MSI K8T NEO-FSR VIA K8T800 ja, står at jeg må ha BOOT disk.

Når jeg satte i win 64-bit cden kom det fram en melding om at ikke hardisken var koblet til. Det fulgte med en diskett til hovedkortet, men jeg tror ikke det var S-ATA drivere der, prøvde oxo cden som fulgte med uten hell.

Hvor kan jeg laste ned S-ATA drivere til Win XP 64-bit?

Seagate=HD og MSI=HK

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...