Simen1 Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 Hva er forskjell på sata kabler som har to rette kontakter og som har en rett og den andre 90* bøyd?8825575[/snapback] Ingen som vet noe om dette?8859559[/snapback] Det er ingen forskjeller ut over bøyen. I en del kabinetter blir kablene hengende mer ryddig hvis det er bøy på den ene pluggen. Lenke til kommentar
erik456 Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 er det noen som kan hjelpa meg Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 heey igjen eg bare lurte på kva vista med dette: windows connot be installed to this harddisk space. The partition contains one or more dynamic volumes that are not supported for installition 8859607[/snapback] Det betyr at partisjonene som er på harddisken ikke kan brukes til installasjon. Hvis du har noe du skal ta vare på fra den harddisken så må du ta backup av det til en annen harddisk før du går videre. Hvis du ikke har noe du skal ta vare på på den disken så kan du bare partisjonen(e) og starte installasjonen på nytt. Lenke til kommentar
erik456 Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 kossen sletter du partisjonen då?? dette er ikkje mi sterke sida Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 (endret) Etter at setup kommer til "where do you wanna install" benytt drive options(advanced) , deretter i denne menyen bruk "delete" på alle eksisterende partisjoner . Og bruk "new" for å opprette ny OS partisjonhvor du også kan tilpasse størrelsen til OS partisjonen (40000 - 50000 er grei synes jeg). Deretter kjører du videre i installasjonen. Bilder "howto" her : http://blogs.zdnet.com/Bott/?p=228 Endret 14. juni 2007 av syar2003 Lenke til kommentar
Gjest medlem-75284 Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 (endret) Jeg hadde ett problem, men jeg fikk fikset det. Don't mind this post. Endret 22. juli 2007 av medlem-75284 Lenke til kommentar
NERV Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 Hei, tanteungen har kjøpt ny PC og det er første gang jeg er borte i SATA. Han har kjøpt en PC med et MSI PT890 Neo, hovedkort og samsung HD. Fra det jeg leser her og hos MSI så skal man bruke en disk med drivere som følger med. Problemet er at det ikke fulgte en diskett med, samt at det ikke er installert en diskettstasjon. Må man bruke diskett eller kan man bruke DVD også?? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 NERV: Prøv uten diskett og uten DVD først, men sjekk gjerne samsung sine sider for hvordan du setter ned hastigheta fra SATA-300 til SATA-150 på harddisken. Det skal være en jumper man gjør dette med. Da tror jeg kontrolleren vil se disken og OSet vil oppdage den under installasjon. http://www.samsung.com/global/business/hdd...=121&orderNum=7 Lenke til kommentar
NERV Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 NERV: Prøv uten diskett og uten DVD først, men sjekk gjerne samsung sine sider for hvordan du setter ned hastigheta fra SATA-300 til SATA-150 på harddisken. Det skal være en jumper man gjør dette med. Da tror jeg kontrolleren vil se disken og OSet vil oppdage den under installasjon. http://www.samsung.com/global/business/hdd...=121&orderNum=7 9257041[/snapback] Forsøkte å sette jumper slik som på bildet, men har samme problem. HD dukker opp når ram og slikt blir tellt opp, men finnes ikke i Bios, og når Win XP starter sier den at den ikke kan finne en HD. Hos Samsung så er det en link til en FDD fil, men jeg har verken diskettstasjon eller diskett. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 (endret) Hos Samsung så er det en link til en FDD fil, men jeg har verken diskettstasjon eller diskett.9257200[/snapback] Selve harddisken trenger ingen driver så den filen du har funnet hos Samsung har ikke noe med saken å gjøre. Men det kan hende du må ha en driver til harddiskkontrolleren på hovedkortet. Jeg er ikke helt sikker på hvordan det er på ditt hovedkort men skal se om jeg finner noe info hos MSI. Dvs. det står sannsynligvis i manualen at man må trykke F1 eller noe sånt under oppstart for å konfigurere harddiskkontrolleren som jeg ser er en egen brikke med Raid-muligheter. (Merkelig at det ikke er SATA-porter i selve brikkesettet på dette hovedkortet) Ah, nå fant jeg endelig hovedkortet: http://global.msi.com.tw/index.php?func=pr...o=1&cat2_no=170 Hmm.. den manualen var det ikke mye hjelp i. Dessuten står det plutselig at SATA er en del av brikkesettet der. Endret 11. august 2007 av Simen1 Lenke til kommentar
NERV Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 Ja jeg forstår ikke så mye. At jeg ikke finner HD i Bios er kanskje fordi jeg har kikket på IDE (CMOS features). Den dukker først opp på : harddsik boot priority der Samsung HD321KJ står som 1. Scsi-0. Lenke til kommentar
NERV Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 Vil det hjelpe å bruke denne driveren? VIA VT8237® SATA RAID Driver (For floppy driver) http://global.msi.com.tw/index.php?func=do...o=1&prod_no=264 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 (endret) Jeg skummet raskt igjenmmom manualen for dette hk'et (via link Simen1 viste til). Den var mildt sagt tynn.. Min erfaring og tips: Har hk'et IDE porter støttet "native" av chipset/NB, og SATA porter støttet via SB/"proprietære" drivere, så kjøper du IDE disk. I motsatt tilfelle, du *har kun* SATA disk og vil bruke den som boot-disk så må du ha floppy (dessverre og utrolig nok i disse dager) for å legge inn disse driverene via F6-option ved XP-install. Jeg har ikke sett noen slike hk (annet enn nForce for AMD) som har SATA støttet "native" i chipset. Slike hk uansett hvor billige (Via chipset) er ikke å anbefale synes jeg. Idag er jo (for ICH7/ICH8) det motsatte som regel problemet. Man vil bruke en gammel IDE HD som boot-disk og chipset/NB har ikke native support for IDE (men via JMicron). Alt det ovenstånde jeg har skrevet kan være feil i ditt tilfelle. Siste tips er derfor å sjekke MSI Forum/support for FAQ om dette hovedkortet. Det kan være at du kan angi noe i "Integrated pheripals" BIos-submeny for å fortelle at SATA skal kjøre som IDE (noe de fleste ofte gjør med SATA når man ikke bruker RAID). Da kan det hende at WinXP installasjon ser disken. Endret 11. august 2007 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
NERV Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 Jeg så en mulighet til å _ velge _ mellom IDE eller SATA, men ikke å kjøpre SATA som IDE. Kan jo forsøke og velge IDE og se. Ellers så forsøker jeg å legge driverne inn på Floppy, etter å ha skrudd ut en floppy fra en gammel pc, skaffet en floppydisk hos en nabo, men den er jo på 6 MB og floppyen er på 1.44, og det står ikke hvike filer jeg trenger å kopiere .... er det lov til å komme med et lite kraftutrykk nå? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 Ja, det er lov å komme med ett kraftutrykk nå. Dette er/var en av grunnene til at jeg holdt meg unna SATA disker i lang tid. Dersom ikke chipset/Bios støtter SATA i *native* mode så er det bare å styre unna etter min mening (det samme gjelder nyere hk som ikke støtter IDE "native"). (Med "native" så mener jeg en bios som lar det boote på IDE/SATA som single disk uten å måtte "knote" med egne drivere ved installasjon via "F6-option"). Les mer her om det som gjelder ditt chipset VIA VT8237R og " Installing Windows 200/XP on a single S-ATA Hard Drive". Lenke til kommentar
NERV Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 Har løst det Jeg gjorde som dere foreslo og byttet til IDE istedenfor Sata i Bios, og vips så var jeg i gang. Takker folkens, dere har reddet meg fra mye hodebry og knoting. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Hva slags erfaring har folk med SATA DVD brennere? Vurderer det ved neste oppgradering, men er det så at sata/dvd innstaleres greit med Windows Vista, men medfører knoting(diskett?) på Win XP ? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Hva slags erfaring har folk med SATA DVD brennere? Vurderer det ved neste oppgradering, men er det så at sata/dvd innstaleres greit med Windows Vista, men medfører knoting(diskett?) på Win XP ? 9431768[/snapback] Jeg har god erfaring med SATA DVD, men les min forrige post. Dersom hk/bios støtter SATA "native" og du kan angi SATA as IDE (elns, husker ikke ifarten) så funker det helt fint. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Snakker da om Win XP ? HK vil bli av ny type, da skulle iallefall BIOS være grei regner jeg med. Btw, noe forskjell på SATA og SATA2 kabel? Lenke til kommentar
brats Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 (endret) -Sata-300 (SATA2) er bakoverkompatibel med SATA-150 (SATA1), men det kan hende at jumpere på disken må flyttes for å redusere hastigheten dersom hovedkortet bare takler SATA 150. 1740245[/snapback] Jeg vurderer Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2 16MB 7200RPM for å øke kapasiteten på min Dell Dimension 8300. WDC WD 2500JD er nå installert på maskinen. Vil denne utvidelsen skape problemer. Jeg er usikker på hvilket hovedkort og brikkesett det er på maskinen- og hvordan jeg finner opplysninger om dette. Maskinen er kjøpt i 2004. I enhetsbehandling finner jeg under IDE ATA/ATAPI kontrollere at Intel 82801EB Ultra ATA storaga controller er installert Endret 29. september 2007 av brats Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå