Gå til innhold

SATA Guide


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har ikke lest gjennom hele tråden, men har søkt litt, uten å finne noe nyttig ang. problemet mitt:

 

Når jeg starter maskinen min fra avslått (skjer altså IKKE når jeg restarter), får jeg melding om at den ikke finner noen boot device, og i BIOS ser den ingen av diskene mine, kun CDROM. Etter et par-tre restarter, kommer de opp, og alt ser ut til å fungere helt fint.

 

Dette begynte å skje etter at jeg nylig satte inn en ny WD500GB. Er det noen som vet hva som er feil?

 

Her er oppsettet mitt: (ihvertfall det som er viktig)

 

Asus P4P800

P4 3.2GHz @ 3,52

2x512 DDR PC3200

OCZ Modstream 520W

Maxtor 300GB SATA 7200

WD 500 GB SATA 7200

 

Takker på forhånd for hjelp!

 

mvh

BT

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er så heldig å ha "abit ic7g" hovedkort. sist jeg skulle få igang satadisken var det 2 endringer i bios som skulle gjøres. det ene var å sette den i "enhanced mode", men det var en annen instilling som jeg desverre ikke fikk forklart dengang da. er det noen her som faktisk vet om dette?

 

det som skjedde nylig var at disken bare forsvant. jeg vet at disken virker siden den har blit testet andre steder. da må jeg nesten vite hva den andre instillingen i bios var. eller er det noe helt annet jeg må gjøre?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Jeg har hadde en Sata disc, og så skulle jeg ha meg en til, men når jeg satt denne i og la den til så fant den ingen av discene, har sotte opp sånn raid system. prøvd både j-bod og raid 01.

 

hva kan jeg gjøre, har et program som finner discene i windows, men ikke i min datamaskin.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har et ASUS A8N32-SLI Deluxe hovedkort. Det har 4 nForce SATA kontakter og 2 SiI3132 hvor 1 er intern og 1 extern bak på hovedkortet.

 

Har 2 320 GB Seagate og 2 250 GB Western Digital SATA disker koblet på de 4 nForce SATA kontaktene. Har også en IDE DVD brenner.

 

Dette virker utmerket og hadde ingen problemer. DVD brenneren begynner å bli litt sliten, så jeg kjøpte en ny Samsung SH-S183A DVD SATA brenner. Tok ut den gamle IDE brenneren og koblet den nye til den interne SiI3132 kontakten.

 

Boota systemet og alt så bra ut. Vista fant DVD brenneren og alt virker som det skal.

 

Så til problemet. Hvis det står en CD eller DVD i så vil ikke maskinen boote. Får vanlige bios meldinger + SiI3132 bios melding hvor det står at den har funnet Samsung DVDen. Deretter blankes skjermen med en markør øverst i venstre hjørne og så skjer det ikke noe mere. Hvis jeg tar ut plata som står i og rebooter, booter maskina normalt. Hvis jeg endrer boot priority i bios til å boote først fra HD booter også maskina normalt selv om det står i en plate.

 

Har prøvd å oppdatere BIOS til siste versjon uten noen forbedring. Er egentlig ikke så stort problem nå, men hva når jeg neste gang trenger å boote fra en CD/DVD?

 

Noen som har en løsning på dette?

 

Edit: Hadde vel egentlig en mistanke om det, men det ser ut til at verken Vista eller XP boot cd er laget for å boote fra annet enn ide drev. Får vel bare sette i den gamle brenneren igjen :(

Endret av TorsteinP
Lenke til kommentar

Du trenger ikke noen disk kontroller driver for å installere Vista 32bits på nForce4 AMD forutsatt at disk er tilkoplet nvidia kontrollerens sata port.

 

 

Installert Vista32 på ulike NF4 kort flere ganger .

Funker med både SATAII og SATAI type disker.

Installere til Raid array kan du glemme.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Ditt kort har kun 4 SATA porter . Alle disse er nVidia så samme hvem du kopler til .

Når du installerer må du ikke ha noen IDE HDD tilkoplet (kun SATA disken du skal installere Vista på)

 

På MSI kort må du før win-OS installasjon inn i BIOS og laste inn "Load Optimal Defaults" , samt å stille BIOS klokka til rett tid/dato etterfulgt av F10/save.

Lenke til kommentar
Hva er forskjell på sata kabler som har to rette kontakter og som har en rett og den andre 90* bøyd?

8825575[/snapback]

 

Ingen som vet noe om dette?

8859559[/snapback]

Forskjellen er ganske enkelt at den ene kontakten er bøyd. Hvis det er trangt i kabinettet, så kan det være en fordel at kontakten har en "knekk" slik at man unngår å lage en utilsiktet "knekk" på SATA-kabelen. Elektrisk sett er kablene like.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...