Simen1 Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 Du må kun bruke en strømkabel til harddisken. (pluss en SATA-signalkabel). Det er viktig å ikke bruke to strømkabler da det kan ødelegge harddisken. (Det har noe å gjøre med at den ene strømkabelen er kompatibel med hotplug og kan slåes av i programvaren, mens den andre strømkabelen ikke støtter hotplug) Harddisken skal altså ha en signalkabel (Den tynne SATA-kabelen til hovedkortet), samt en strømkabel (enten en hvit 4-pin-plugg, eller den sorte flate SATA-strømpluggen) Hovedkortet ditt har VIA VT8237R southbridge med integrert SATA-kontroller. Denne må sansynligvis slåes på i bios, eller via en jumper også må driveren være installert. Lenke til kommentar
bixz Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 Ja jeg vet at du bare kan bruke 1 strøm kabel. Det har jeg gjort å. Det kommer ikke opp noen harddisk i bios.Ikke helt sikker på hva du mener på jumper men.( Det er ikke master/slave greine) for i såfall så følte ikke det med haridsken. Å driverene. Jeg har googla mye å finner forsatt ikke sata drivere til mitt hovedkort. Noen sier at A7V8X-LA er det samma som A7V8X-MX men de har forskellige meninger på det. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 Ja jeg vet at du bare kan bruke 1 strøm kabel. Det har jeg gjort å. Det kommer ikke opp noen harddisk i bios.Ikke helt sikker på hva du mener på jumper men.( Det er ikke master/slave greine) for i såfall så følte ikke det med haridsken. Å driverene. Jeg har googla mye å finner forsatt ikke sata drivere til mitt hovedkort. Noen sier at A7V8X-LA er det samma som A7V8X-MX men de har forskellige meninger på det. 6068513[/snapback] Er det et Kelut eller Kamet2 du har ? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 Jeg trodde at SATA-driveren er en del av den vanlige brikkesett-driveren. Det står noe mer her. Med jumper mener jeg pinner som stikker opp av hovedkortet som det er meningen at man skal sette en liten dings på. Svært likt jumpere for master/slave på PATA harddisker. Hvis du ikke finner noen slike på hovedkortet i nærheten av southbridge så er det neppe en slik. Sjekk i bios om det står "SATA HDD - Enable/Disable" en eller annen plass. Sansynligvis under menyen "integrated peripherals" hvis det er en vanlig Award bios. Finner du disken i Systemegenskaper - Maskinvare - Enhetsbehandling - Diskstasjoner? Hvis du gjør det, finner du disken i Administrative Verktøy - Datamaskinbehandling - Diskbehandling? Hvis du gjør det, hva står det der? Evt. Ta et skjermskudd, lagre det som .png i paint og legg det ut her så vi kan kikke på det. Lenke til kommentar
bixz Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 Jeg trodde at SATA-driveren er en del av den vanlige brikkesett-driveren. Det står noe mer her. Med jumper mener jeg pinner som stikker opp av hovedkortet som det er meningen at man skal sette en liten dings på. Svært likt jumpere for master/slave på PATA harddisker. Hvis du ikke finner noen slike på hovedkortet i nærheten av southbridge så er det neppe en slik. *Titta nå. Fant ingen jumpere ved Sata kontakten på hovedkortet. Eneste jeg fant var noen nede ved batteriet. Å de er vell for å resete cmos. Sjekk i bios om det står "SATA HDD - Enable/Disable" en eller annen plass. Sansynligvis under menyen "integrated peripherals" hvis det er en vanlig Award bios. *Jeg fant heller ikke noe der. Jeg har hp så det er begrenset hva jeg kan gjøre på bios. Finner du disken i Systemegenskaper - Maskinvare - Enhetsbehandling - Diskstasjoner? Hvis du gjør det, finner du disken i Administrative Verktøy - Datamaskinbehandling - Diskbehandling? Hvis du gjør det, hva står det der? Evt. Ta et skjermskudd, lagre det som .png i paint og legg det ut her så vi kan kikke på det. *finner heller ikke noen nye hardisker på diskbehandling eller Diskstasjoner. 6068682[/snapback] Lenke til kommentar
bixz Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 (endret) Er det et Kelut eller Kamet2 du har ? 6068553[/snapback] Det er kamet2 trur jeg- Er ikke sikker nå lenger egentlig. Noen måter jeg kan skjekke det på så jeg blir sikker? Endret 9. mai 2006 av bixz Lenke til kommentar
bixz Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 (endret) Fant et Bilde av hovedkortet Endret 9. mai 2006 av bixz Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 Jeg skal samle noen serial nr som du kan bruke opp mot HP sine sider og da får du se der om drivere og annet relevant. Så det kommer en liten oversikt kanskje snart. Lenke til kommentar
bixz Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 Jeg skal samle noen serial nr som du kan bruke opp mot HP sine sider og da får du se der om drivere og annet relevant. Så det kommer en liten oversikt kanskje snart. 6069035[/snapback] Hadde sotti pris på hvis du hadde funnet noe. Har søkt på min pc (a510)På HP Å eneste jeg har funnet som kanskje kunne ha funka var bios update. Har prøvd det. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 (endret) Her får du alle modeler linken De modelene med din brikkesett er som du ser :a420.no | t455.no | t450.no Model nr skriver du da nederst på side her annet:Kamet2-GL6E Her er Kelut modelene :Her er winxp preinstallert modeler : a510.no | t540.no | a609.no | t650.no | a709.no , a710.no | t740.no |a809.no | |a815.no og linken Endret 9. mai 2006 av wiberos Lenke til kommentar
bixz Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 (endret) Her får du alle modeler linken De modelene med din brikkesett er som du ser :a420.no | t455.no | t450.no Model nr skriver du da nederst på side her annet:Kamet2-GL6E Her er Kelut modelene :Her er winxp preinstallert modeler : a510.no | t540.no | a609.no | t650.no | a709.no , a710.no | t740.no |a809.no | |a815.no og linken 6069170[/snapback] Takk Da vet jeg at jeg har kelut. Men Finner forsatt ikke noe som kan hjelpe meg med probleme Endret 9. mai 2006 av bixz Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 (endret) Den hard disken du har en en Sata 2 sak. Du må configurere riktig i henhold til produsenten's anvisninger (uansett ). Tenker da på jumper settings på den. Det er ikke sikkert at du trenger drivere til det, kanskje det holder bare XP sine. Men poenget med linkene er at du eventuelt oppgradere Bios og du du ser i under FAQs , fordi det er sikkert andre agså som har samme problemet. Endret 9. mai 2006 av wiberos Lenke til kommentar
bixz Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 Jeg har den nyeste biosen som hp har lagdt ut. Å det skal vel egentlig ikke trenges å skifte jumper sentings på en sata harddisk?Det sitter jo ikke en sann klips til jumperen på hardisken en gang. Men jeg kan se om jeg finner en fra en gammel harddisk. Hvis ikke det fungerer så kanskje jeg har fått tilsent en defekt harddisk. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 (endret) Jeg har den nyeste biosen som hp har lagdt ut. Å det skal vel egentlig ikke trenges å skifte jumper sentings på en sata harddisk?Det sitter jo ikke en sann klips til jumperen på hardisken en gang. Men jeg kan se om jeg finner en fra en gammel harddisk. Hvis ikke det fungerer så kanskje jeg har fått tilsent en defekt harddisk. 6069695[/snapback] Se på det , det er fra western Jeg vet ikke hvordan det ser ut i Bios , men se om det er noe instilling under sata noe stad for Enhanced Mode. Endret 9. mai 2006 av wiberos Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 10. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2006 Jeg har den nyeste biosen som hp har lagdt ut. Å det skal vel egentlig ikke trenges å skifte jumper sentings på en sata harddisk?6069695[/snapback] For å bruke SATA2 disker på eldre hovekort, som ditt socket A kort må du nok det. Se filen i innlegget over, eller her Lenke til kommentar
bixz Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 Jeg har den nyeste biosen som hp har lagdt ut. Å det skal vel egentlig ikke trenges å skifte jumper sentings på en sata harddisk?6069695[/snapback] For å bruke SATA2 disker på eldre hovekort, som ditt socket A kort må du nok det. Se filen i innlegget over, eller her 6078388[/snapback] Har prøvd det og. Skal ha et mini lan til fredagen. Så kan kompisen min prøve hardisken i pc sin. Takk for alle svar. Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 (endret) ...samt en strømkabel (enten en hvit 4-pin-plugg, eller den sorte flate SATA-strømpluggen)Hva er vanlig standard på SATA-disker? Jeg har kun hvite 4-pin-plugger på hovedkortet mitt, og foretrekker å slippe å kjøpe en ekstra konverter. Edit: Fant ut at det følger med en overgangskabel med Samsung Spinpoint P120S 250 GB, en hd jeg ser på. Endret 9. juni 2006 av T.F.T Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 Tidligere har det bare blitt brukt hvite 4-pins molex-kontakter på harddisker, men med SATA så er man i ferd med å gå over til en ny plugg. Noen harddisker har i denne overgangsperioden begge typer plugger. Jeg snapper et bilde fra første innlegg i denne tråden. Det viser SATA-strømplugg til høyre og SATA-signalkabelen til venstre. Strømkabelen er koblet til strømforsyninga mens signalkabelen skal være koblet til hovedkortet. Lenke til kommentar
teka Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 (endret) Heisann, jeg er ganske så ny når det gjelder sata disk, eller generelt HW. Problemet mitt er at jeg ikke har floppy, hvordan skal jeg da få instalert sata disken? Får instalert windows på sata disken (xp pro. Uten å trykke f6), men når jeg skal boote opp så kommer jeg helt frem til windows loading screen der den blå dingsen sklir under windows Xp logoen. Det som skjer er at etter at den er ferdig å loade så får jeg bare en helt svart skjerm, det er viss jeg har ide disken koblet i, har jeg den ikke i så kommer jeg så langt som bare loading screen av xp, og der blir den. Bios sliter ikke med å finne den når jeg kobler den i. den blir sutte som master og ide disken som slave. Spørsmålet mitt er da; er det mulig å få instalert sata disken uten floppy? Hovedkort: k8n neo2-fx Hadde vært fint å fått fiksa dette, akkurat no sitter jeg på ide disken med alt av serier/filmer/mp3 jeg har lastet ned for lenge siden som jeg gjerne vil ta vare på,dog ikke så lett når jeg bare har 5gig igjen av disken. Endret 11. juni 2006 av teka Lenke til kommentar
mintman Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 (endret) Jeg har i dag hovedkortet MSI K8N Neo2G som er SATA klar, pluss 2 disker(med 2 og 3 partisjoner) som jeg kjører på IDE kabler på, men begge disse er SATA klare. Vil det bare være for meg å bytte IDE kablene med SATA så er alt klart, eller må jeg forvente problemer og hva slags? Endret 12. juni 2006 av gstavdal Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå