Gå til innhold

SATA Guide

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hva med å bruke begge strøm kontaktene ? gir det noe bedre ytelse på harddisken eller benytter den seg kun av den ene tilkoblingen ?

5668925[/snapback]

Det utgjør ingen forskjell. Disken spinner ikke noe raskere eller får raskere cache eller noe sånt av å ha mer stabil strømtilkobling. Faktisk er det harddiskprodusenter som sterkt advarer mot å bruke begge tilkoblingene. (Advarseltekst skrevet med caps lock både på disken og i dokumentasjonen) Jeg vet ikke helt hvorfor men det er nok en god grunn når de advarer så sterkt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har nettopp kjøpt meg en samsung sp2504c og har satt den inn i pcen som går fint. Device manager finer hdden og safely remove this device finner hdden, men hvis jeg går inn i min datamaskin så kan jeg ikke se harddisken. Jeg har fått et tips om at jeg skal partisjonere den, men jeg vet ikke hvordan jeg skal gjøre dette.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei!

Har aldri installert en S-ATA disk.

Så trenger litt hjelp til følgende...

Har jo nettopp funent ut at S-ATA kabel ikke følger med, så stikker til clas ohlsson å shopper en strax :D

Men hvor begynner jeg?

Har en annen S-ATA disk i PC'en, men den er helt proppa full, så skaffet meg en til. Må jeg ha windows cd'en for å installere disken?! eller er det bare pug'n'play?!

Har Windows installert på den gamle disken, og der skal det fortsatt være.

Hvordan velger jeg filsystem osv?!

Håper på seriøse svar, spar dere dere som syns jeg er "teit" og "dum" etc.

Trenger virkelig hjelp! :thumbup:

EDIT: Ser jo at det er en stund siden noen har vært i denne "guiden"...

Lager en ny tråd om problemet mitt!

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=560768

Endret av tiiim
Lenke til kommentar
ville ikke lage noe ny tråd så jeg spør her.

Er det egentlig noe forskjell på kablene til en SATA2 harddisk og en SATA disk?

5835760[/snapback]

ingen forskjell, og de er kompatible med hverandre (men du får ikke ytelsen til en s-ata2 (sata-300) disk med et hovedkort som bare støtter s-ata1 (sata-150), men det funker)

Hei!

Har aldri installert en S-ATA disk.

Så trenger litt hjelp til følgende...

Har jo nettopp funent ut at S-ATA kabel ikke følger med, så stikker til clas ohlsson å shopper en strax :D

Men hvor begynner jeg?

Har en annen S-ATA disk i PC'en, men den er helt proppa full, så skaffet meg en til. Må jeg ha windows cd'en for å installere disken?! eller er det bare pug'n'play?!

Har Windows installert på den gamle disken, og der skal det fortsatt være.

Hvordan velger jeg filsystem osv?!

Håper på seriøse svar, spar dere dere som syns jeg er "teit" og "dum" etc.

Trenger virkelig hjelp!  :thumbup:

EDIT: Ser jo at det er en stund siden noen har vært i denne "guiden"...

Lager en ny tråd om problemet mitt!

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=560768

5871947[/snapback]

du trenger ikke noen programmvare for å innstallere en disk til hvis du allerede har en sata disk. trenger heller ikke windows.

rett og slett nesten plug&play ja, det eneste du må gjøre er å angi et filsystem på den og formatere den.

det gjør du ved at du plugger den i maskinen når den er av, så starter du windows på vanlig måte (går utifra at du har norsk win XP)

så høyreklikker du på min datamaskin, så behandle, så diskbehandler...

der får du en liste over diskene dine. du ser ganske tydelig hvilken som er ny, denne høyreklikker du på.

så trykker du deg fremover, velg gjerne en rask formatering...

etter dette kan du bruke den. windows eller noen andre programmer blir ikke innvolvert i at du legger til en disk.

lykke til

edit: la jo ikke merke til at du hadde laget en ny tråd da... :p

Endret av jalejale
Lenke til kommentar

Så enkelt ja... føler meg litt mongo som spør før jeg prøver..

men motto kun en harddisk i posten uten cd/bruksanvisning/kabel... så ble litt redd :p ... men ser ut som det skal gå enkelt.. skriker ut om det går i dass.. takk for grundig og raaaaaaaaask svar...!! :)

Lenke til kommentar

Jeg har også et lite problem med P-ata sammen med s-ata og booting

Jeg har byttet ut master disken min med en s-ata disk, jeg har installert windows og den fungerer greit så lenge det er bare den disken og cd rommen som er tilkoblet, men så kommer da problemet.

jeg har en Ide kontroller, av typen promise som jeg har tilkoblet 4 P-ATA disker til, og så har jeg 3 P-ATA harddisker og en CD-rom tilkobla hovedkortet, men når jeg skal boote sammen med P-ata diskene får jeg att den ikke finner noe boot device. Jeg har prøvd å satt SCSI som første boot device (s-ata står ikke) og disabla alle andre boot devices, men fortsatt vil den ikke boote fra S-ata disken så lenge P-ata diskene er tilkoblet. Alle P-ATA diskene står som "slave".

Hovedkortet: Asus a7n8x Deluxe med versjon 1.006 biosversjon eller lignende.

er det noen som har noen løsning?

Lenke til kommentar

Bushnell; har du forsøkt å enable søk etter andre boot-enheter i bios? Det virker litt rart at den finner den når den står allene, men ikke med P-ATA diskene i. Den leter tydelig vis bare etter boot-enheter blant P-ata diskene når de er der.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Er SATA II bakoverkompitabelt?

Hvis jeg har et SATA kort, hva er lurest? Kjøpe SATA(300)disker, eller SATA (150)?

5974091[/snapback]

SATA-300 er bakoverkompatibelt med SATA-150. (Noen SATA-300 disker er riktignok litt teit laget slik at man må sette en jumper for å bruke den med SATA-150 siden bakoverkompatibiliteten burde vært automatisk.

PS. Det er ikke noe som offisiellt heter SATAII. Det er bare et slengnavn på SATA-300.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei jeg har noen problemer med min nye Seriel ata disk den http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=309535]her.

Jeg har lest hele guiden å får den forsatt ikke til å fungere.

Hovedkortet mitt er A7V8X-LA (hp pc)

Jeg finner ikke hardisken. FInner heller ikke noe om Raid eller noe sant i biosen(Biosen er Låst kan jeg tenke meg)

Kjører xp pro.

Har søkt på asus sin hjemme side å finnner forsatt ikke noe nyttig der.

Noen som kan hjelpe?

Edit: Må jeg bruke denne 115476.jpg

Strøm kabelen? Det er jo vanlig 4 pin ingang å.

Endret av bixz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...