hotjo Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 (endret) Jeg lurer på en liten ting. Sikker et dumt spørsmål, men er harddisker som er merket "SATA2" hos diverse nettbutikker kompatible med "vanlig" SATA? Vet at det ikke finnes en offisiell SATA2-standard, men lurte på om det vil bli noen komplikasjoner. 5373529[/snapback] Lurer også på dette..!! Kan en koble til en SATA I disk til et hovedkort der det bare er SATA II tilkoblinger.?? Vet at det motsatte går, å koble en SATA II disk til en SATA I tilkobling, men må da (usikker om det gjelder alle produsenter) med hjelp av en jumper, sette ned hastigheten på disken, sette den som en SATA I (SATA 150) Endret 22. januar 2006 av hotjo Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 De to SATA-hastighetene er helt kompatible så du kan fint bruke en SATA 150MB/s harddisk på et hovedkort med SATA "2" 300MB/s eller omvendt. Hastigheten settes automatisk til den "tregeste" av hastighetene. (Tregere i teorien men like rask i praksis) Lenke til kommentar
Thewiz Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Et lite spørsmål. Må man ha Win Xp Cden for å få en harddisk oppe å gå? Jeg har tenkt på ny harddisk, men jeg har jo self. Win Xp instalert fra før som funker som den skal. Trenger man Xp cden hvis det skal fungere som en Second? Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Et lite spørsmål. Må man ha Win Xp Cden for å få en harddisk oppe å gå?Jeg har tenkt på ny harddisk, men jeg har jo self. Win Xp instalert fra før som funker som den skal. Trenger man Xp cden hvis det skal fungere som en Second? 5496685[/snapback] niks.. da bare kobler du den til (helst når maskinen er av), og startet maskinen som vanlig... hvis du har erfaring i bios, kan du jo sjekker der om maskinen fant disken før du fortsetter inn i win, men dette er strengt tatt ikke nødvendig, ettersom det er minimalt galt man kan gjøre med sata disker når det gjelder tilkobling.. inne i win høyreklikker du på "min datamaskin" og velger "behandle" (eng: manage) på listen til venstre velder du "diskbehandler" (eng: disk management), på listen her skal da den nye harddisken din vises. Så må du formatere den, og snurre snurre sprett, så skal den være ok.. Lenke til kommentar
Thewiz Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Et lite spørsmål. Må man ha Win Xp Cden for å få en harddisk oppe å gå?Jeg har tenkt på ny harddisk, men jeg har jo self. Win Xp instalert fra før som funker som den skal. Trenger man Xp cden hvis det skal fungere som en Second? 5496685[/snapback] niks.. da bare kobler du den til (helst når maskinen er av), og startet maskinen som vanlig... hvis du har erfaring i bios, kan du jo sjekker der om maskinen fant disken før du fortsetter inn i win, men dette er strengt tatt ikke nødvendig, ettersom det er minimalt galt man kan gjøre med sata disker når det gjelder tilkobling.. inne i win høyreklikker du på "min datamaskin" og velger "behandle" (eng: manage) på listen til venstre velder du "diskbehandler" (eng: disk management), på listen her skal da den nye harddisken din vises. Så må du formatere den, og snurre snurre sprett, så skal den være ok.. 5496743[/snapback] Takk takk, da er alt klappet og klart Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 TheWiz: Jeg ser i profilen at du har hovedkortet Abit V17. (Bilde) Det har brikkesettet VIA PT800 (NB) og VT8237 (SB). Dette brikkesettet har innebygget SATA-kontroller så da skal det være unødvendig å gjøre noe i bios. Innstallasjonen er like rett frem som det jarlejarle sier. Lenke til kommentar
Thewiz Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Jeg skjønner. En annen liten ting jeg lurer på, jeg tenkte jeg skulle bare kjøpe en disk fra datakjeden like ved meg. Maxtor DiamondMax 10 250GB SATA 16MB 7200RPM NCQ (her, link, den er nr. 7 på lista her) Her står det at den har en hastighet på 150, og det står også Sata i navnet. Jaja vel og bra. men! Så søker jeg på Komplett (hvor datakjeden får sine varer fra) Der står det at hastigheten er 300. Og sata2. (link) Kan det være en skrivefeil av datakjeden eller? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Hmm.. Jeg ble rettet inn på Datakjeden Trondheim sine sider og så at de hadde to produktnumre for tilsynelatende samme disk: Maxtor DiamondMax 10 250GB SATA 16MB 7200RPM NCQ Varenr.:309276 950,- På lager Maxtor DiamondMax 10 250GB SATA2 16MB 7200RPM NCQ Varenr.:316372 995,- 2-4 dager Den førstnevnte har SATA-150 mens den sistnevnte har SATA-300. Men jeg ville ikke bekymret meg for det tallet. Det har ikke noe å si for ytelsen i praksis. (så fremt diskene er identiske ellers) Lenke til kommentar
Thewiz Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Spiller det egentlig noe rolle om hvem jeg tar? Sata eller Sata2? Kan min pc takle Sata2? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 De er helt kompatible så det spiller ingen rolle hvilken av de du velger. Lenke til kommentar
Thewiz Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 (endret) Da er disken kjøpt inn og satt inn. men, det er nok ikke så lett nei. Jeg har satt i disken og det sto i ''de svarte sidene'' når man slår på pcen at det var registrert en ny harddisk. Jeg gjør akkuratt som JaleJale gjør, men finner ingen disk. Noen som har noen forslag til hva jeg skal gjøre? EDIT: Begge har disker fra før som bruker IDE, vår første SATA. Endret 27. januar 2006 av TheWiz Lenke til kommentar
PsykoRage Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 (endret) Heisann! Jeg kjøpte akkurat den samme hdd'en som TheWiz (Vi kjøpte sammen) dvs. Maxtor Diamondmax 10 SATA 250gb 16mb cache. Jeg gjør akkurat som JaleJale sier, men det fungerer ikke. Jeg går inn i BIOS og velger at SATA skal være aktivert. Men den finner ingen SATA-hdd. Hovedkortet mitt er: ASROCK 939 dual-SATA2. Hva gjør jeg? Endret 27. januar 2006 av PsykoRage Lenke til kommentar
PsykoRage Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Noen? plz, skal på LAN i morgen! Lenke til kommentar
holvik Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 (endret) inne i win høyreklikker du på "min datamaskin" og velger "behandle" (eng: manage)på listen til venstre velder du "diskbehandler" (eng: disk management), på listen her skal da den nye harddisken din vises. Så må du formatere den, og snurre snurre sprett, så skal den være ok.. 5496743[/snapback] Og dere har gjort som jalejale beskriver ? -Sjekk i bios att s-ata controlleren er "enabled" -Sjekk i enhetsbehandling att drivere til contolleren er instalert Endret 27. januar 2006 av holvik Lenke til kommentar
PsykoRage Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Hvor finner jeg drivere? Lenke til kommentar
Thewiz Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 inne i win høyreklikker du på "min datamaskin" og velger "behandle" (eng: manage)på listen til venstre velder du "diskbehandler" (eng: disk management), på listen her skal da den nye harddisken din vises. Så må du formatere den, og snurre snurre sprett, så skal den være ok.. 5496743[/snapback] Og dere har gjort som jalejale beskriver ? -Sjekk i bios att s-ata controlleren er "enabled" -Sjekk i enhetsbehandling att drivere til contolleren er instalert 5508336[/snapback] Hvor står det om den er på eller ikke? Hvordan får man tak i drivere? Lenke til kommentar
holvik Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 (endret) Hvor finner jeg drivere? 5508358[/snapback] -På CD'en som fulgte med hovedkortet og på web sidene til hovedkortprodusenten Endret 27. januar 2006 av holvik Lenke til kommentar
Thewiz Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Jeg fikk det til nå. Lastet ned en Via Raid Tool driver og da fikk jeg opp disken. Takk for all hjelp! PS: PsykoRage fikk det også til! Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 Er det mulig å legge inn sata drivere på ett A7N8X-E Deluxe hovedkort uten floppy? Tenker da endten å integrere driverne på cd, eller hente de fra usb under oppstarten. Jeg har bare sata disker, og desverre ingen floppy nå. Lenke til kommentar
Joddleif Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Er det mulig å legge inn sata drivere på ett A7N8X-E Deluxe hovedkort uten floppy?Tenker da endten å integrere driverne på cd, eller hente de fra usb under oppstarten. Til det kan du bruke gratisprogrammet nLite. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå