basip Skrevet 7. januar 2005 Del Skrevet 7. januar 2005 Flott Guide! det må sies. Men mitt problem er som følger. Har kommet til det punktet i XP installasjonen hvor man skal velge vilken partisjon OS skal ligge på. Når jeg velger en opprettet partisjon på S-ATA disken får jeg melding om at: "Disken inneholder ingen Windows XP-kompatibel partisjon" Hva gjør jeg nå?? Lenke til kommentar
Joachim_F Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 Jeg har akkurat samme problem, bare at jeg bruker Windows 2000. Prøver å sette inn en Maxtor 250 GB. Virker som jeg har prøvd alt. Det vil bare ikke funke. Lenke til kommentar
Endre Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 Kan man virkelig ikke bare legge inn de jævla driverne på en CD istedenfor diskett? Isåfall irriterer det meg noe voldsomt. Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 Angående alle dere som vil ha driverne på CD istedet for diskett når dere installerer Windows og installasjonen ber om driverne for raid/s-ata/scsi el hva... gå til post http://forum.hardware.no/index.php?showtop...dpost&p=3490195 skulle svare deres bønner eller? .. godt nyttår! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 Kanskje jeg også får nytte av denne en gang. Formaterer i dag så "may bee" Lenke til kommentar
ivanp Skrevet 23. januar 2005 Del Skrevet 23. januar 2005 Installering av S-ATA kontroller, med nåværende IDE System disk: Når man skal koble til S-ATA disk på en maskin som allerede har IDE (P-ATA) fins d ingen vei rundt installasjonen av WinXP? Man må vel egentlig installere eller kjøre rep (hvis mulig) for å å lagt inn S-ATA controllern? Har bestilt 2xS-ATA disker og har nå 2xIDE fra før(system). vil gjerne slippe å installere XP på nytt! Noen tips? Lenke til kommentar
Hypie Skrevet 29. januar 2005 Del Skrevet 29. januar 2005 (endret) Viktig ! Tilbakemeldinger fra brukere tyder på at hovedkort med SiI3x12A SATA Controller kan trenge RAID drivere selv om du ikke skal bruke RAID men bare kjøre en eller flere separate SATA disker. Eksempel på ett slikt kort er Asus A7N8X-E Deluxe Tusen takk! har strevet med HTPC'en min nå i sikkert 6 timer uten å få Windows Xp-istallasjonen til å finne disken. Har ikke fått installert raid-driverene siden jeg ikke har Diskett-stasjon, men da du nevner det nøyaktig samme kortet går jeg nå utfra at det er dette jeg må gjøre! Kjempe, kjempetakk for det nøyaktige eksempelet! EDIT: Fikk skaffet diskettstasjon, og det var faktisk dette som måtte gjøres, nå er XP oppe og kjører! Endret 29. januar 2005 av Hypie Lenke til kommentar
luring1 Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 Har nå lest igjennom metervis med SATA stoff uten å finne svar på mitt problem. Jeg har Win XP Pro på IDE disk. SATA disken finner jeg ikke under min datamaskin. SATA-disken finner jeg i bios. Må jeg gå gjennom prosessen med driver på diskett og f6 under oppstart (Jeg har jo XP på IDE), eller finnes det mulighet å finne en fil som kan installeres via Win XP. Maskinvare: Western Digital 80GB IDE ATA/100 (med Windows XP), Seegate 160GB S-ATA NCQ(finner ikke denne), Intel Pentium 4 530 Socket 755 Boxed, Gigabyte GA-81925X-G. Lenke til kommentar
Debauchery Skrevet 17. februar 2005 Del Skrevet 17. februar 2005 (endret) Det samme skjedde med meg, helt til jeg lastet ned Seagate DiskWizard. Jeg fikk satt den opp slik at den vises i Windows, men når får jeg ikke installert XP på den. Når jeg prøver å starte opp fra XP-CD'en, får jeg "NTLDR mangler". Må disken være helt 100% clean (formatert fra BIOS) før jeg kan installere XP? Edit: NTLDR. Ikke NTCDR. Var ikke så vanskelig å søke når jeg hadde riktig søkeord Endret 17. februar 2005 av Sasuke-kun Lenke til kommentar
YoMan Skrevet 20. februar 2005 Del Skrevet 20. februar 2005 Hei, har rotet en del rundt i forumet og andre steder uten å finne noe godt svar: Kan en (ny) S-ATA-disk kobles til ett "gammel"-hovedkort uten å installere en ny S-ATA-kontroller? Har ett Abit BD-7RAID hovedkort hvor jeg skulle bygge ut med litt mer plass og tenkte på Maxtor MaxLine III (S-ATA) for å tenke litt fremover med neste totaloppgradering. Kan jeg bruke et slags adapter på den nåværende paralelle IDE-kabelen så jeg kan bruke denne nye S-ATA-disken uten å måtte kjøpe en kontroller også? Denne disken blir ikke boot. Spent på om noen har erfaringer med dette. Lenke til kommentar
Sceptic Skrevet 20. februar 2005 Del Skrevet 20. februar 2005 (endret) Hei, har rotet en del rundt i forumet og andre steder uten å finne noe godt svar:Kan en (ny) S-ATA-disk kobles til ett "gammel"-hovedkort uten å installere en ny S-ATA-kontroller? Har ett Abit BD-7RAID hovedkort hvor jeg skulle bygge ut med litt mer plass og tenkte på Maxtor MaxLine III (S-ATA) for å tenke litt fremover med neste totaloppgradering. Kan jeg bruke et slags adapter på den nåværende paralelle IDE-kabelen så jeg kan bruke denne nye S-ATA-disken uten å måtte kjøpe en kontroller også? Denne disken blir ikke boot. Spent på om noen har erfaringer med dette. Kort svar: Nei! HK'et ditt støtter ikke SATA, så du må nok kjøpe en SATA-kontroller eller kjøpe nytt HK. Og så vidt jeg vet så finnes det ikke en overgang som gjør at man kan kjøre en SATA-disk på en IDE-kanal, kun omvendt. Sceptic Endret 20. februar 2005 av Sceptic Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 21. februar 2005 Del Skrevet 21. februar 2005 Har et EPoX EP-8RDA3+ HK. Windows fryser når jeg prøver og formatere disken.. Kan det være at jeg bare kan kjøre raid? eller er det noe annet? Noen som har vært borti det samma? Lenke til kommentar
Jokko88 Skrevet 22. februar 2005 Del Skrevet 22. februar 2005 Lurer på hvilken SCSI adapter jeg skal velge. Har abit nf7-s. Lenke til kommentar
CybKnight Skrevet 24. februar 2005 Del Skrevet 24. februar 2005 YoMan: du kan muligens skaffe denne adapteren fra IDE kontroller til A-ATA fra Q-tec Q-tec produkt link Den er dyr, og du må fortsatt ha seriell ATA kabler, så tror ikke det lønner seg, så samt du ikke er tom for PCI slotter... Jeg lurer på om noen her vet hvilke S-ATA kontroller til ATA disk adaptere som funker på nforce3/4 chipsetet... Lenke til kommentar
CybKnight Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 (endret) Fant en annen adapter som kan kobles rett på S-ATA hd med vanlig ATA kabel, men vet ikke tilgjengeligheten i Norge. *edit* glemte linkenKonverter Kan bestilles fra TotalComputer i Danmark Endret 25. februar 2005 av CybKnight Lenke til kommentar
Clausewitz Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Hvorfor ikke spesifisere at denne veiledningen er winxp? Noen som har ideer på hvordan man skal gjøre det med Windows 98SE ? Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 (endret) Mulig dette har blitt nevnt før, men jeg har fra flere hold fått intrykk av at SATA har en overføringshastighet på 150 Megabits per sekund, og ikke 150 megabytes som jeg trodde det var. Folk har en tendens til å blande disse to(GB/s og Gb/s). Hva er fakta her? (Pass på forskjellen mellom stor og liten b) Endret 1. mars 2005 av kennethdammyr Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Den teoretiske båndbredden er 150 MB/s (megabytes), men diskene er ikke på langt nær raske nok til å utnytte denne båndbredden. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 SATA-150 er 150 MB/s (MegaByte/sekund) SATA-300 også kalt SATA-II er 300 MB/s (MegaByte/sekund) Men teknisk sett så overføres 2 ekstra bit for hver Byte som overføres. Dette er kontrollbit og/eller stopbit. Dvs. at for hver 8 bit med data så overføres totalt 10bit. Noen prater om denne totale hastigheten og skriver den slik: SATA-150 = 1,5 Gb/s (Gigabit/sekund) SATA-300 = 3,0 Gb/s (Gigabit/sekund) Dette er også en teknisk korrekt måte å oppgi hastigheten på SATA-grensesnittet selv om det ikke er snakk om overføringshastighet av reelle data. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå