Gå til innhold

Formatere 1 av 2 HD

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har 2 stk HD en på 12gb der OS xp ligger og en på 120GB som jeg legger alle store filer. Nå er det på tide å formatere den HD der Xp ligger. Hvordan gjør jeg dette enklest?. Må jeg da legge inn xp på den andre hd først og så formatere nr 1 eller hvordan gjør jeg? :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du putter i WinXP CDen og restarter. Så stater du op via CD og velger at har lyst til å installere på C:\ (Der hvor jeg tipper Windows ligger). Så velger du at den skal hurtigformatere først. Tada! :)

Hvordan får jeg den til å hurtigformatere? når jeg setter inn cd'n starter den bare å legge seg inn på nytt uten å formatere. Da er jeg like langt for når den er ferdig så ligger all den gamle møkka som jeg ønsker å fjerne der fortsatt. :no:

Lenke til kommentar

Jeg er enig med anbefalingen til Sealine: Bruk 120GB-disken til Windows, den er sikkert mye raskere enn 12GB-disken.

Eksempel:

10GB partisjon på 120GB-disken: C: Windows

110GB partisjon på 120GB-disken: D: Alle brukerfiler

12GB-disken: Backup av de aller viktigste brukerfilene

Det lar seg fint gjøre å gjøre plass til en 10GB-partisjon på 120GB-disken uten å miste noe data (så lenge det er 10GB ledig der da). Opprett 10GB-partisjonen på begynnelsen av disken for best ytelse. Progamvare kan f.eks være Partitionmagic.

Et slikt oppsett vil gi deg god hastighet på windows og samtidig mulighet for backup. En slik backup vil sikre deg mot tap av de viktigste brukerfilene dine dersom 120GB-disken tar kvelden. (Det er noe som skjer støtt og stadig, og jeg ser ofte oppgitte mennesker søke råd her om hvordan man får tilbake data.. hvis disken har kræsjet så vil det koste deg over 10.000 kr å få ut dataene via IBAS. Så det lønner seg å være føre var! Dette er en reell fare!)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...