Gå til innhold

kjøling i ett lite desktop tower

smeen

Anbefalte innlegg

Hei til dere alle erfarene pc byggere.Håper dere kan gi meg noen nyttige tips med

tanke på og få ned temperaturen på masina uten og måtte ta skrittet til vannavkjøling.Har forresten søkt og lest det jeg har funnet i forum reatert til dette.

Maskina jeg har bygget består av.

skayhawk IPRO-1203

ett epox hovedkort

p4 celeron 2,6

1 gig ram

og til sist ett Gainward GeForce 4.

Jeg monterte sakene og oppdaget fort att temp på cpu og system var for høye for meg cpu rund 70 grader c og system rundt 43 dette var ved høy belastning over ca 1,5 timer`s tid,dessuten var det alt for mye bråk for meg så jeg bestemte meg for og skaffe meg no fler men stillegående vifter,jeg kjøpte da

black silence til cpu

og to 19 db vifter disse har jeg også viftestyring til.

Dette ble montert cpu gikk jo greit psu måtte modifiseres litt for og få inn den nye vifta måtte også gjøre no fler hull i desktopen for og få lass til den tredje vifta, :blush: med dette fikk jeg ned temperaturen på maskina og fått den stabil men det bråker fortsatt og jeg synnes temp på cpu fortsatt er for høy cpu temp rundt 45-50 grader c og system 27-30 grader c og dette er målt under samme forhold og belastning som før modifikasjonene.

Så da lurer jeg på har dere noen ide på hvordan få lavere temp og og mindre støy.

hadde satt pris på noen komentarer fra dere erfarene. :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

45-50 grader på cpu under Load? Syntes ikke dette var noe høyt egentlig... Men uansett. Bruk stille vifter og blymatter på dørene, det skal få ned lyden en del. Fjern også alle viftegriller, da disse skaper turbulens i luften<----støy.

Du kan jo alltids kjøpe et par 120 mm vifter og kjøre disse på 5 eller 7 volt, da vil de flytte mye luft med liten lyd. Rheobus?

Lenke til kommentar

takker for alle svar, jeg har nå klart og få støynivået ned målte det til 16,7 db og det må da være levlig værtfal for meg,men har fått litt andre tempraturer cpu ligger mellom 50-55 grader c og system mellom 35-40 grader c dette er målt med max load (prime95) (1,5t) maskinen ligger i ett tvskap hadde sikkert fått tempen ned ved og ta det ut,men skal det være så skal det være.

Disse tempraturene jeg har er dem normale?har lest mye i forumet,men har ikke blitt klokere av det.er det noen som har samme cpu og hvilke temp har dere.???

Takker for alle svar og alt av svar kan hjelpe. ;)

Lenke til kommentar

nei har ikke vært nødvenig og følge tipsene jeg har fått hvis det var det du siktet til jeg fant ut att jeg skulle kjøpe meg noen andre viter og det gjorde jeg lagde meg no viftesyring og gjorde noen frandringer inne i desktop`n vips så ble støyen en helt annen.Men som sakt er ikke fornøyd med tempen synnes den virker litt høy enda.

Noen som har p4 2,6 med luftkjøling og vil dele sine epraturer med meg.?

Takker for alle svar. ;)

Lenke til kommentar

Husker da jeg gikk til Bilextra for to år siden og spurte etter asfaltplater.

Kisen i kassen var to meter og 120kg med et langt skjegg (35 år ca), og han sa:

-"Skal du ha de i torpedoveggen?"

Jeg mistet helt ræva og stammet ut;

"vell, ehhh... nei... jeg skal... ha de i datamaskinen"

Så stirret han på meg som om han ikke fattet noen ting, men så brøt han ut:

"Lei av bråket du også ja? Jeg satte et par slike plater inn i maskinen her bak disken for et par uker siden og det fungerer flott"

Lenke til kommentar

Hei og hå på dere da var mine problemer løst har fått ned temp og db

på maskina så nå er jeg fornøyd desktop mod ble også ganske greit og se på også

er jo greit siden maskina står i stua kansje jeg legger ut bilder av prosjektet under case mod ettervert må bare få rotet meg til det.

Ellers takker for alle svar og tips jeg har fått. :yes:

Lenke til kommentar
Husker da jeg gikk til Bilextra for to år siden og spurte etter asfaltplater.

Kisen i kassen var to meter og 120kg med et langt skjegg (35 år ca), og han sa:

-"Skal du ha de i torpedoveggen?"

Jeg mistet helt ræva og stammet ut;

"vell, ehhh... nei... jeg skal... ha de i datamaskinen"

Så stirret han på meg som om han ikke fattet noen ting, men så brøt han ut:

"Lei av bråket du også ja? Jeg satte et par slike plater inn i maskinen her bak disken for et par uker siden og det fungerer flott"

ha ha ha ha *ler*

har vært med på noe lignende selv, drar i bilbutikker for å kjøpe noe til pcen er litt rart for folk som ikke fatter hva man skal bruke det til ;)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Fant til slutt løsningen på problemet måtte til med vannkjøling og støyen er nesten borte det eneste som er hørbart er vannpumpa så nå får jeg se meg fornøyd.

det ligger en topic Her der er det også en link til noen bilder av maskina.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...