Gå til innhold

For lite kjølepaste?

Anbefalte innlegg

Etter at jeg hadde satt på den nye chipset-kjøleren min leste jeg bruksanvisningen. Der stod det at man skal påføre et "paper-thin"-lag med kjølepasta på NB. Jeg går ut ifra at den vanligste feilen ved førstegangs påføring av kjølepasta (AS5 i dette tilfellet), er at man smører på for tykt. Jeg derimot lurer på om "paper-thin" muligens er tykkere enn det jeg smurte på.

Jeg påførte pastaen med et plast-kort og brukte ikke mer enn måtte for å unngå at det ble gjennomsiktig. Etter ett døgn (kanske litt lite?) plukket jeg av GPU-kjøleren for å se hvordan det så ut. Vel, den er fortsatt "speilblank". Nå er denne kjøler riktignok kun festet med to stk fjær, men burde det ikke vært mer rester av kjølepasta?

Nå sitter jeg og vurderer å løsne CPU-kjøleren også, bare for å sjekke...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du ikke finner antydning av pastaen på kjøleblokka, er det all grunn til å rope et varsko!

Det som av og til viser seg, er at GPU-kjernen ligger en tanke lavere enn den "rammen" du gjerne finner i periferien på GPU. Denne må av og til fjernes, for at kjøleblokka skal få skikkelig kontakt med GPU-core.

Du SKAL ha et "footprint" av core på blokka, om alt er i orden!

Lenke til kommentar
Mmmkay. Jeg sjekket CPU og den så fin ut. Klart og fint avtrykk på ribba. Smurte litt ekstra på GPU denne gang og trykket kjøleren godt på.

Jeg hadde tatt på for lite på gpu kjøleren min da hadde jeg tatt et kjempe tynt lag med goop smørte på litt mer da funka det :D

Skrue husker sikkert mine poster om det :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...