notarget Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 God Kveld Har lest litt om disker i det siste, og har fått med meg at man må passe på at jumperne på IDE disker skal sitte riktig. Jeg har aldri rørt disse, har instalert mange disker på mange pcer, aldri hatt noen problemer ihvertfall. Men nå er det slik at jeg snart får 3disker i pcen. 2stk WD 120gb og 1stk WD 200gb. Burde jeg sette en disk på Master, en på slave og en til på Master da ell? 200gb Kommer nok til å kjøre på en IDE kontroller. Som normalt så står jumperen på 2CS når jeg får nye disker. Så i fatern sin pc, han har WD 120gb så står den på 2CS. Han har bare 1 disk, burde jeg la den stå der eller sette den på Master? MVH MortY Lenke til kommentar
Iyon Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 hei hvis du hadde de to på 120gb på egen kanal (primary regner jeg med) fra før av og skal legge til den på 200, burde du la de to andre bare stå slik so mde sto siden det tydeligvis funker bra på deg. "CS"-innstillingen betyr cable select, dvs. tilkoblingen på kabelen bestemmer hva disken blir(enden er master, midten er slave). Hvis du har en cd-rom eller slikt på secondary kanalen, burde du kontrollere hva denne står som. Står den som CS den også, kan du bare slenge den på 200 på kabelen og sette den som CS. Hvis cd-romen står som slave eller master, burde du ikke velge CS, det kan være litt variasjon i hva som skjer da, ingenting vil bli ødelagt ,men du vil muligens kun få opp en av enhetene, eller ingen... Håper jeg har vært til hjelp Lenke til kommentar
notarget Skrevet 7. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2004 Ok.. da forsto jeg litt mer ja. Har 2 disker på primary kabel og 2 cd rom på den andre ide kabelen. Lenke til kommentar
L03VIk Skrevet 7. februar 2004 Del Skrevet 7. februar 2004 Ok.. da forsto jeg litt mer ja.Har 2 disker på primary kabel og 2 cd rom på den andre ide kabelen. Ville anbefale deg å sette 1disk/1CD-ROM per kabel. Særlig hvis en av CD-ROMene er en brenner. Hvis du skal kopiere fra en CD i stasjon1 til brenneren i stasjon2 direkte, kan kabelen få trøbbel med datamengden, og du kan få problemer med bufferUnderrun/trege brenninger osv. Men det er jo eg. bare å teste ut, så ser du fort OM det går treigt... Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 7. februar 2004 Del Skrevet 7. februar 2004 Jeg pleier bare sette alt på cable select, og plugge inn der det er ledig plass på en kabel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå