Kristian2 Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 (endret) Jeg har det problemet at det er flere enheter som deler irq på maskinen min. Tv-kortet har samme irq som usb-driveren (den med "USB 2.0" i navnet). det gjør at (usb-)musa slutter å fungere når jeg bruker tv-kortet (fortsatt lys i musa). Det gikk ikke å avistallere denne, da sluttet usb helt å virke. Skjermkortet har samme irq som "VIA Rev 5 or later USB Universal Host Controller". Tror ikke jeg har noe problem med dette, men det er iriterende. Jeg har flytta kortene rundt (bytta pci-spor), og jeg har bytta irq på tv-kortet. Usb-driveren "følger etter". Det er ikke mulig å bytte IRQ på usb i BIOS. Jeg har deaktevert COM1, COM2 (seiriellportene) og LPT1 (paralellprort) for å få flere ledige IRQer. Det hjalp ikke. Noen idéer? Hvordan kan jeg få løst IRQ-problemet mitt? Kortet er basert på et VIA-chipsett (400 eller no) intel. Hovedkort: Soltek SL-85ERV2 TV-kort: Hauppauge pvr 350 - Kristian Endret 6. februar 2004 av Kristian2 Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 1. resette BIOS 2. oppdatere/flashe BIOS Lenke til kommentar
Kristian2 Skrevet 6. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2004 Takk for kjappt svar. Glemte å skrive at jeg har oppdatert bios. (siste versjon) Skal prøve å resette bios. MEN jeg kan ikke gjøre det før på tirsdag. PCen står på hybelen. Litt kjipt... Men jeg er hjemme (hos foreldrene), desuten har jeg ikke internett på hybelen. Må benytte meg av sjansen. Tar gjerne imot flere idéer... - Kristian Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 Kan også prøve å installere nForce (brikkesettet altså) driverene og tv-kortet på nytt igjen. Lenke til kommentar
Kristian2 Skrevet 6. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2004 hm, muligens en liten missforståelse her. Det er hovedkortet som er basert på VIA-brikkesett. Jeg skjønner ikke hvor nForce kommer inn i bildet. Er ikke det nVidia? Jeg kan jo prøve å installere driverene o.l. på nytt. Jeg har ingen ting å tape på det, men jeg tror ikke det vil påvirke IRQene. (Men som sagt ingen ting å tape) Takk for forslagene, jeg ta gjerne imot flere... anyone? - Kristian Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 7. februar 2004 Del Skrevet 7. februar 2004 I og med at du allerede har prøv mange fornuftige løsninger, så ville jeg fatksik lagt inn alt på nytt, men med bare de enhetene du virkelig trenger. Så legge til en og en enhet. Du har lagt inn VIA sin chipsett driver og? Lenke til kommentar
Kristian2 Skrevet 7. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2004 VIA-drivere o.l. er inna ja. Og jeg bruker WinXP (prof.) Jeg kan prøve å legge inn alt på nytt, som du sier (inkl. Win). Jeg kan ta ut PCI-kortene før installasjonen av Windows, og sette de i, ett om gangen, når alt det nødvendige er ferdig konfigurert. Seriell og paralellporter trenger jeg ikke. Jeg lar de være deaktivert. Tror jeg prøver å fjerne alt som har med usb å gjøre i "device manager" (entehsbehandling) osv., samt i bios, først. Og installere disse enhetene på nytt. Alt må prøves, og dette er mindre arbeid enn en total reinnstallasjon, så da prøver jeg det først. Jeg får ikke gjort noe før tirsdag. Hvis noen lurer på åssen det gikk får dere sjekke på tirsdag kveld/onsdag. Jeg håpte egentlig at det fantes en måte å endre IRQene på, som jeg ikke visste om, men det virker ikke sånn. Hvor/når får enhetene i PCen tildelt IRQ? Mange hovedkort tillater at man gjør instillinger på IRQ i BIOS (inkl. mitt), men selve tildelingen skjer vel ikke der? Eller? Det jeg lurer på er om Windows har en finger med i spillet når det gjelder tildeling av IRQ? Takk for forslagene. Svar gjerne på de nye spørsmålene mine dersom dere har noen idéer om det. (synsing/gjetting er også lov) - Kristian Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 8. februar 2004 Del Skrevet 8. februar 2004 En del av IRQ'ene blir alltid tildelt av BIOS, resten blir enten styrt av BIOS eller Windows, det spørs hva du har valgt i BIOS under "Plug and Play OS?". Fra og med w2k instoduserte MS en slags IRQ Sharing, som gjorde at flere enheter kan deler IRQ'er, dette var tidligere ikke mulig. Dessuten har de lagt til flere virtuelle IRQ, slik at en også kan se IRQ med nummer over 16. Deling av IRQ fungerer ikke helt etter planen, hovedsaklig fordi hardware produsentene ikke følger MS sine instruksjoner for hvordan driveren skal kunne spille på lag med IRQ Sharing. Men nå det er sagt, så tipper jeg det aller enkleste for deg, er å bytte musen men en som du kan tilkoble den vanlige PS/2 porten, fulgte det ikke med et adapter med musen? Dessuten er det mange verktøy programmer som ikke virker med USB mus (f.eks Winternals ERD Commander), grunnet at de programmene kjører i et DOS lignende miljø. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå