jonfk Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 Hei! Ok, det startet md at jeg hadde OS (XP) på min S-ata disk fra samsung. Så skrudde jg av pc feil(trykket bare på power), etter det kommer pcen ikke lenger enn til loading XP(prøvd save mode osv.) Siden det ligger engelsk xp versjon inne på s-ata disken og jeg bare har en norsk boot cd fungerer det ikke å innstalere xp ved å starte installasjons programmet. Jeg har derfor gitt opp å få s-ata disken til å boote xp. Jeg koblet så ut s-ata disken og satt inn en vanlig ata disk. Instalerte norsk xp og fått det til å fungere. Jg instalerte s-ata driver under installasjonen av xp. Skrudde av pcen og koblet til s-ata disken, da stopper xp like før "velkommen" skjermbildet. Med andre ord får jeg ikke s-ata disken til å fungere sammen med ata. Men jg er sikker på at pcen booter fra ata disken. Hva skal jeg gjøre for å få pcen til å starte helt med s-ata som "slave"?????? Har tenkt å slette windows filene på s-ata disken for så å instalere norsk xp, regner med at det vil fungere etter at den engelske versjonen er borte! Please kom med en genial ide... Jon Kennedy Lenke til kommentar
jonfk Skrevet 6. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2004 Hei! Ok, det startet md at jeg hadde OS (XP) på min S-ata disk fra samsung. Så skrudde jg av pc feil(trykket bare på power), etter det kommer pcen ikke lenger enn til loading XP(prøvd save mode osv.) Siden det ligger engelsk xp versjon inne på s-ata disken og jeg bare har en norsk boot cd fungerer det ikke å innstalere xp ved å starte installasjons programmet. Jeg har derfor gitt opp å få s-ata disken til å boote xp. Jeg koblet så ut s-ata disken og satt inn en vanlig ata disk. Instalerte norsk xp og fått det til å fungere. Jg instalerte s-ata driver under installasjonen av xp. Skrudde av pcen og koblet til s-ata disken, da stopper xp like før "velkommen" skjermbildet. Med andre ord får jeg ikke s-ata disken til å fungere sammen med ata. Men jg er sikker på at pcen booter fra ata disken. Hva skal jeg gjøre for å få pcen til å starte helt med s-ata som "slave"?????? Har tenkt å slette windows filene på s-ata disken for så å instalere norsk xp, regner med at det vil fungere etter at den engelske versjonen er borte! Please kom med en genial ide... Jon Kennedy ingen som vet? Lenke til kommentar
Iyon Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 sånt kan skje siden det ligger et boot-record på s-ata disken. Serial-ata støtter i motsetning til p-ata såkalt hot-swapping (eller plugging). Du kan koble på enheter uten å slå av pc'en. Prøv å boot opp din pc, uten s-ata disken koblet til og når du er vel inne i xp, koble til s-ata disken, den skal da dukke opp som ny disk i xp... deretter burde du slette "ntldr"-fila på disken. du må nok skru av valget om å gjemme system og os-filer, hvis du da ikke allerede har gjort det... Lenke til kommentar
jonfk Skrevet 7. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2004 hei! når jg kobler til s-ata disken når xp er ferdig loada, blir pcen skikkelig treg og det kommer opp en error melding "Disk Failed!! Disk Location: <controller 0, channel 0, Master>. På utforsker kommer det opp en ny HD som F:. Når jg prøver å gå inn på F: låser pcen seg helt til jg kobler av s-ata disken. (hjelper ikke om jg skifter Ide disken til slave\master. ) S-ata disken inneholder 2 partisjoner. Har også prøvd å formatere fra win xp cd-installasjons programmet, men win xp sier at partisjonsinformasjonen på disken er ødelagt og at den derfor ikke kan formatere disken. Hva pokker kan jg gjøre??? Selv om xp installsjons programmet ser de to partisjonene så klarer den ikke å komme inn på disken??? Partisjonerte med partition magic 8. Takk for svar...jon k Lenke til kommentar
Jim Rager Skrevet 7. februar 2004 Del Skrevet 7. februar 2004 sånt kan skje siden det ligger et boot-record på s-ata disken. Serial-ata støtter i motsetning til p-ata såkalt hot-swapping (eller plugging). Du kan koble på enheter uten å slå av pc'en. Prøv å boot opp din pc, uten s-ata disken koblet til og når du er vel inne i xp, koble til s-ata disken, den skal da dukke opp som ny disk i xp... deretter burde du slette "ntldr"-fila på disken. du må nok skru av valget om å gjemme system og os-filer, hvis du da ikke allerede har gjort det... Er dette sant? kan jeg trygt ta ut/inn mine sata disker uten og risikere noe??? ikke den med windows partisjonen på selvsagt.... Lenke til kommentar
b-real Skrevet 7. februar 2004 Del Skrevet 7. februar 2004 Dårlig topic imo. Stenges. Et godt emne er et emne som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut ifra emnefeltet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg