Gå til innhold

Hva syns dere om Nikon Coolpix 3100?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har hatt dette kameraet siden mait. Helt greit kamera, men batterikapasiteten er dårlig. Greit å kjøpe et ekstra sett batterier, men husk at de må være på ca. 2000 mAh (Vanlige AA batterier funker ikke). Jeg syns at det tar noe lang tid fra en tar et bilde til en er klar til nytt bilde(kanskje mitt CF kort ikke er noe særlig?). I tilegg er det så er det ikke lett å ta bilder uten blits uten en har et stativ eller noe sted å støtte kameraet på. Jeg er ingen guru på fotografering, så det er godt mulig lukkertid og slikt kan justeres. Minus at en ikke kan ta opp lyd hvis man skal bruke film funksjonen. Bildekvaliteten på kamera syns jeg er bra.

Lenke til kommentar

Jeg har også 3100 og er fornøyd med det. Kunne ønsket meg litt lengere brukstid på batteriene jeg også. Få tak i de nye sanyo 2300 cellene evt 2100 om du ikke får tak i annet, de er supre. Sjekk hobby forretninger. Om du evt. har tilgang på en lader som er litt mer avansert enn den medfølgende, kan man hente litt til. Jeg synes heller ikke kameraet er noe særlig kjapt, men etter min oppfatningdet tar det pene bilder med fine, naturlige farger og det gjør meg fornøyd.

Lenke til kommentar
Jeg tror du skal slite for å få noe annet enn AA-batterier til å fungere med kameraet.

Hmm..hmm..det var da ikke det spørsmålet gjalt :mad:

Det han mener er selvfølgelig at Alkaliske AA batterier funker ikke. Det gjelder alle digitalkameraer.. Jeg har "lillebror" CP 2100, og er kjempefornøyd! Skarpe bilder, gode farger, lett å bruke, litt "klumpete", men til gjengjeld godt å holde i. Litt klønete plassering av funksjonsvelgeren, slik at det er lett å "skubbe atti" den uforvarende. Men det venner vi oss til. Jeg stiller meg bak Akam.no's konklusjon: "Mye kamera for pengene".

Men at kameraet har høyere strømforbruk enn gjennomsnittet er en kjennsgjerning. Ekstra oppladbare batterier på min. 2000 mAh må man ha. -Og et større minnekort. Sats på 128/256 Mb Kingston Lexar eller SanDisk. Med høyeste oppløsning har du da plass til ca. 80/160 bilder på kortet, med normal oppløsning ca. 160/320.

Batteriene/laderen fra Trust har jeg ikke prøvd, men jeg synes det virker dyrt om den ikke er framifrå bra. Jeg er skeptisk til hurtigladere. Ville satset på en ca. 3-timers lader. Langt skånsommere for batteriene - og mye billigere.

Vær oppmerksom på at CP 3200 er like rundt hjørnet - til bare litt høyere pris. Sies å være langt snillere med strømmen.

Et tips til slutt ang. batteriforbruk: Batterilevetiden øker dramatisk hvis du slår av LCD skjermen. Lykke til!

-e-

Endret av -erling-
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+149837134

Kan anbefale CP3100. Moren din blir helt sikker veldig fornøyd. Kameraet tar gode bilder (objektivet tegner ganske skarpt), men enkelte vil kanskje foretrekke å legg på litt fargemetning i et billedbehandlingsprogram. Selv foretrekker jeg fargene som de er i de fleste tilfeller. Enkel betjening, godt grep, Elements 2.0 følger med. Batterier: Har skaffet meg andre enn dem som følger med kameraet. Disse varer betydelig lengre. Har tatt noen snap shots som er lagt ut på Skiforeningens sider:

http://www.skiforeningen.no/markadb/showim...derby=i.id+desc

De aller fleste av disse er tatt med CP3100.

Her er også en prøve:

http://galleriet.akamera.no/albup47

Forøvrig synes jeg det virker spennende med CP3200 som kommer snart. Kanskje noe å vente på?

Lenke til kommentar

Fikk kameraet i går.

Må si jeg fikk sjokk av hvor lite det var!

Hadde fra før bare prøvd et urgammalt 1MP HP-kamera som veide godt over 400gram.

Coolpix 3100 er jo omtrent halvparten av størrelsen, og veier bare 210gram. Men absolutt ikke for lite, akkurat passe stort.

Og bildekvaliteten er jo helt sinnsyk i forhold til hva jeg har sett før (skal ikke mye til).

Men har allerede merket hva dere mente med batteri. Etter omtrent 150 bilder fikk jeg beskjeden "Batteries Exhausted". Så det er jo ikke noe særlig å ha med på lang fjelltur uten mulighet til å lade opp f.eks.

Så det blir nok noen oppladbare batterier etter hvert...

Lenke til kommentar

Mange opplever forbedret (enkelte DRASTISK forbedret) batterilevetid om du tar og filer litt på batteriets poler (både pluss og minus siden) med en fil. Tipset kommer fra Interfoto, som er importør av Nikon i Norge.

Vet ikke om dette fungerer på andre batterier enn de som følger med kameraet som standard.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...