Gå til innhold

Test av z600 på amobil

kverna

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
veit ikke om det har blitt nevnt før men første gang jeg så den
Testen er helt ny. De har jo brukt 2 uker på å teste den nå, så kanskje det var på tide den kom :p

Lurer på en ting: I testen sier de at det er 200t stand-by, mens noen nettbutikker sier 300t.. Hva er riktig?
I spesifikasjonene her på amobil står d 200 timer med ett spørsmålstegn... :dontgetit: Det er kanskje litt uklarheter rundt dette. Men de spesifikasjonssidene jeg har vert på (ikke offisielle for SE) sier 200 timer. Tror ikke jeg ville håpt på så mye mer enn 200 timer da alltså.

Mvh

Pekkus

Lenke til kommentar
Pussig... delkarakterer en blanding av firere og seksere, totalvurdering ender opp med seks. Vanskelig å se logikken bak... er det bare meg som synes terningskastet som gis som totalvurdering altfor ofte ikke henger helt på greip???

Enig, jeg regnet ut gjennomsnittet, og det blei vel 4,7 eller noe sånt... Hmm...

De har sikkert trukket opp pga. ditt og datt, det er ofte vanlig...

Lenke til kommentar

design 4 (hva har d med telefoni å gjøre? ikke noe særlig: lite vektall)

skjerm 6 (viktig)

prosessor kraft 4 (vesentlig; men ikke for viktig)

teknologi (viktig: d er her forksjellene ligger mellom mobilene)

nyttefunksjoner (ganske viktig, men du bruker ikke de så mye så er ikke like viktig som teknologi/skjerm og prossesor)

underholdning (de fleste telefonene er ganske like her; men spill og ringetoner bør ikke vektlegges for mye)

kamera 4 (litt viktig siden du kjøper en kameratlf.; men kameraene er alikevel ikke gode nok enda, forskjellene blant de bedre er ikke store og er mindre viktig enn teknologi/skjerm/prossesor og nyttefunksjoner)

alt i alt er den positiv i d jeg selv finner viktig med en god tlf. gode underholdnings muligheter/design og kamera er bare + (med mindre kameraet/designet er helt elendig) synes den fortjener en sterk terningkast 5 eller svak 6 ;) trekk for litt svakt design, smule treg sms og kameraet er ikke helt i topp: men som sagt er dette ikke like viktig som resten... bra test... velfortjent! :thumbup:

Lenke til kommentar
Siste og endelige terningkast er vel uavhengig av de andre terningkastene. Det er ikke gjennomsnittet...

Hvis tidligere karakterer ikke skal ha noen innvirkning på totalvurderingen så bør noen kanskje ta seg en tur i tenkeboksen... da blir totalkarakteren litt vel subjektiv. Men den er kanskje ikke ment å være noe annet enn det.

Jeg ville forventet at det var svært svært lite som trakk ned dersom jeg møtte karakter seks som en helhetlig totalvurdering. Det er ikke tilfelle med Z600, ei heller med et par andre av telefonene som i det siste har blitt vurdert.

Lenke til kommentar

Har diskutert dette med Amobil tidligere. Vet ikke om noen andre som bruker terningkast på denne måten. Helt utrolig å gi en telefon totalkarakteren 6 når delkarakterene har snitt på 4,7. Karakteren 5 hadde vel verdt mer riktig i mine øyne.

Enda verre er testen på T610 som har delkaraktersnitt på UNDER 4,3 og allikevel får den totalkarakter 6.

Lenke til kommentar
Siste og endelige terningkast er vel uavhengig av de andre terningkastene. Det er ikke gjennomsnittet...

Hvis tidligere karakterer ikke skal ha noen innvirkning på totalvurderingen så bør noen kanskje ta seg en tur i tenkeboksen... da blir totalkarakteren litt vel subjektiv. Men den er kanskje ikke ment å være noe annet enn det.

Jeg ville forventet at det var svært svært lite som trakk ned dersom jeg møtte karakter seks som en helhetlig totalvurdering. Det er ikke tilfelle med Z600, ei heller med et par andre av telefonene som i det siste har blitt vurdert.

Ja, det er akkurat det det er! En subjektiv anmeldelse. Hvis det hadde vært en objektiv anmeldelse, hadde alle gitt den samme karakter, og da kommer vi ingen vei. Ved å lese forskjellige tester, kan man se hva slags personer som liker hva o.l. Stoler du på Amobil sine tester, eller testeren, så ser du på hans anmeldelse som interessant og korrekt.

Alle anmeldelser er subjektive, og at en sluttfallende karakter er annerledes enn alle terningkastene lagt sammen og delt på antallet, er lite uvanlig. En test bør være slik. Totalvurderingen bør vøre en helhet, og ikke satt sammen av flere ledd. Derfor har Amobil gjort det riktige. Synes ikke du det er fair? Hvis knappene er utrolige vonde, men resten av mobilen er meget god, så blåser du i det hvis du liker helheten i mobilen, eller hva?

En mobil kan være stor, tung, kjedelig design og utvendig antenne, men spiller det noen rolle hvis mobilen er vannvittig bra og holdbarheten holder til du pensjonerer deg? Ikke fra mitt ståsted...

Lenke til kommentar

Ja, det er akkurat det det er! En subjektiv anmeldelse. Hvis det hadde vært en objektiv anmeldelse, hadde alle gitt den samme karakter, og da kommer vi ingen vei. Ved å lese forskjellige tester, kan man se hva slags personer som liker hva o.l. Stoler du på Amobil sine tester, eller testeren, så ser du på hans anmeldelse som interessant og korrekt.

Alle anmeldelser er subjektive, og at en sluttfallende karakter er annerledes enn alle terningkastene lagt sammen og delt på antallet, er lite uvanlig. En test bør være slik. Totalvurderingen bør vøre en helhet, og ikke satt sammen av flere ledd. Derfor har Amobil gjort det riktige. Synes ikke du det er fair? Hvis knappene er utrolige vonde, men resten av mobilen er meget god, så blåser du i det hvis du liker helheten i mobilen, eller hva?

En mobil kan være stor, tung, kjedelig design og utvendig antenne, men spiller det noen rolle hvis mobilen er vannvittig bra og holdbarheten holder til du pensjonerer deg? Ikke fra mitt ståsted...

Du sier det er lite uvanlig med slik vurdering som dette. Jeg finner INGEN andre som gjør det samme.

Noe forskjell på delkarakter og total er greit, men å ha snitt på vel 4,2 og få totalkarakter på 6 synes jeg er MEGET uvanlig.

Lenke til kommentar
Alle anmeldelser er subjektive, og at en sluttfallende karakter er annerledes enn alle terningkastene lagt sammen og delt på antallet, er lite uvanlig. En test bør være slik. Totalvurderingen bør vøre en helhet, og ikke satt sammen av flere ledd. Derfor har Amobil gjort det riktige.

Oj oj oj... NEI!!! Totalvurderingen SKAL være en helhet som SKAL reflektere de underliggende delleddene, ihvertfall når amobil legger opp testene slik de gjør det nå. Ikke kom her og si at du tolker totalvurderingen annerledes dersom du leser en test som nøye går gjennom forskjellige deler av et produkt, gir karakterer til hver av dem, og så forsøker å trekke det hele sammen i en konklusjon?

Hvis knappene er utrolige vonde, men resten av mobilen er meget god, så blåser du i det hvis du liker helheten i mobilen, eller hva?

Hvis jeg har funnet noe jeg ikke liker ved telefonen, som vonde knapper, så vil det uansett hvordan du snur og vender på det ha innvirkning på helheten. Har jeg en smule integritet i forhold til det å skulle presentere et produkt i forhold til andre, så vil de negative sidene være nødt til å ha innvirkning på totalvurderingen. En totalvurdering er og skal være en oppsummering av både negative og positive sider ved produktet. Det lykkes amobil dårlig med i dag.

Det skal være unødvendig, slik du legger det fram, å være nødt til å lese amobil fast og gjennom lang tid for å være i stand til selv å tolke hva de legger i totalvurderingen.

Lenke til kommentar
veit ikke om det har blitt nevnt før men første gang jeg så den
Testen er helt ny. De har jo brukt 2 uker på å teste den nå, så kanskje det var på tide den kom :p

Lurer på en ting: I testen sier de at det er 200t stand-by, mens noen nettbutikker sier 300t.. Hva er riktig?
I spesifikasjonene her på amobil står d 200 timer med ett spørsmålstegn... :dontgetit: Det er kanskje litt uklarheter rundt dette. Men de spesifikasjonssidene jeg har vert på (ikke offisielle for SE) sier 200 timer. Tror ikke jeg ville håpt på så mye mer enn 200 timer da alltså.

Mvh

Pekkus

Jeg hadde en t610 før, nå har jeg en z600. Batteritiden er mye bedre på z600 enn t610. Holder i kanskje 6 dager, avhengig av bruken og dekningen. Det er vel derfor det oppgis ulike tider, avhengig av dekningsforhold!

Lenke til kommentar
Alle anmeldelser er subjektive, og at en sluttfallende karakter er annerledes enn alle terningkastene lagt sammen og delt på antallet, er lite uvanlig. En test bør være slik. Totalvurderingen bør vøre en helhet, og ikke satt sammen av flere ledd. Derfor har Amobil gjort det riktige.
Oj oj oj... NEI!!! Totalvurderingen SKAL være en helhet som SKAL reflektere de underliggende delleddene, ihvertfall når amobil legger opp testene slik de gjør det nå. Ikke kom her og si at du tolker totalvurderingen annerledes dersom du leser en test som nøye går gjennom forskjellige deler av et produkt, gir karakterer til hver av dem, og så forsøker å trekke det hele sammen i en konklusjon?

Om de velger å legge opp testen i flere ledd, uavhengig av hverandre, er det fullt forståelig. Og jo, totalvurderingen er den jeg bryr meg om. Delleddene er mer interessant lesestoff, og for å få en sekser, må produktet være bra, uansett om knappene er vonde. Leste også din tidligere post hvor du skriver at du ALDRI har sett noen tester som er uavhengig av andre delledd. Et eksempel er IGN som anmelder spill o.l. Airport Tycoon fikk 4.0 ut av 10, men fikk 5,72 hvis vi hadde lagt sammen alle leddene, og delt på antallet. Altså middelverdi/gjennomsnitt.

Hvis du lurte på linken til testen jeg snakket om, er den her!

Hvis knappene er utrolige vonde, men resten av mobilen er meget god, så blåser du i det hvis du liker helheten i mobilen, eller hva?
Hvis jeg har funnet noe jeg ikke liker ved telefonen, som vonde knapper, så vil det uansett hvordan du snur og vender på det ha innvirkning på helheten. Har jeg en smule integritet i forhold til det å skulle presentere et produkt i forhold til andre, så vil de negative sidene være nødt til å ha innvirkning på totalvurderingen. En totalvurdering er og skal være en oppsummering av både negative og positive sider ved produktet. Det lykkes amobil dårlig med i dag.

Det skal være unødvendig, slik du legger det fram, å være nødt til å lese amobil fast og gjennom lang tid for å være i stand til selv å tolke hva de legger i totalvurderingen.

Som Amobil sine tester, er innlegget ditt subjektivt, og det er det tester er, som jeg tidligere har sagt. Det er akkurat dèt det handler om! Det spørs hva anmelderen, som tross alt er subjektiv, velger å legge mest vekt på. Hva som er pros and cons blir trukket frem, men er mindre nevneverdig da telefonen ellers scorer høyt på resten av punktene.

Du mener altså at T610 ikke burde få en sekser, siden den har mange FW feil/mangler med treghet o.l. samt dårlig kamera. Dette har også noe med størrelsen å gjøre. Å få all den teknologien inn i en så liten telefon, er bemerkelsesverdig.

Akkurat som Z600. Det er den eneste kamskjell-telefonen som kan tilby både Bluetooth, kamera og trippelbånd. Den er unik, den er spesiell, og er spekket med funksjoner. Du sier at delleddene burde komme mer frem i total-vurderingen. Ja, da bør designen trekke ned, eller hva? Da bør ikke P900 få en sekser, da den ikke akkurat ser ut som en øyesten. Dermed kan ikke PX00 få seksere, da designen vil trekke ned grasalt.

Endret av c_u_m8
Lenke til kommentar
Leste også din tidligere post hvor du skriver at du ALDRI har sett noen tester som er uavhengig av andre delledd.

Beklager, men der må du nok lese bedre. Det har jeg nok ikke sagt.

Som Amobil sine tester, er innlegget ditt subjektivt, og det er det tester er, som jeg tidligere har sagt. Det er akkurat dèt det handler om! Det spørs hva anmelderen, som tross alt er subjektiv, velger å legge mest vekt på. Hva som er pros and cons blir trukket frem, men er mindre nevneverdig da telefonen ellers scorer høyt på resten av punktene.

Naturligvis er tester subjektive, det er da virkelig ingen som har påstått noe annet. Men konsekvensen av måten Amobil gjør totalvurderingen på nå, er at nå kan anmelderen i noen tester finne noe negativt som han lar få betydning for terningkastet, mens han i neste test kanskje kommenterer det samme negativt og lar være å ta hensyn til det. Og det blir i overkant relativt etter min mening.

Det jeg egentlig vil fram til er vel at jeg generelt føler meg ukomfortabel med terningkast i en slik totalvurderingssammenheng. Den konkluderende teksten kunne utmerket godt stått på egne bein, den trenger ikke en simpel malplassert terning i tillegg.

Du mener altså at T610 ikke burde få en sekser, siden den har mange FW feil/mangler med treghet o.l. samt dårlig kamera. Dette har også noe med størrelsen å gjøre. Å få all den teknologien inn i en så liten telefon, er bemerkelsesverdig.

T610 har mange veldig positive sider. Den har dessverre også noen negative som fikk meg til å få mest lyst til å kyle den i veggen (som tregheten). Da fortjener den ikke seks, uansett hvor bemerkelsesverdig all teknologien i den lille pakken er. Og en liten pakke unnskylder definitivt ikke FW feil... ;) Det samme gjelder Z600, det er en svært god telefon hvor mye av det gale med T610 er rettet opp. Men fremdeles er det flere småting som trekker ned og gjør totalvurderingen 6 høyst ufortjent.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

er helt enig med mortenj, det skal være en oppsummering, greit at i konklusjonen så redegjør man årsakene til karakteren og at man trekker den opp\ned, men det får være måte på.

terningkast 6 skal være symbolet på en tilnærmet perfekt telefon, dette gjelder ikke z600.

gå gjennom t610 testen en gang til folkens, se på minusene.

-treg sms

-dårlig skjerm som egner seg temmelig dårlig til sollys

-rent generelt treg respons

-dårlig kamera

-lite minne.

dette er noe som til de grader går ut over den daglige bruken av telefonen, likevel ender den opp med terningkast 6.

for all del, det er en bra telefon, men den rekker ikke opp til sekseren.

det er på tide amobil deler mobiltelefon-testene inn i sjangere-

så gir man terningkast til telefonen innen sjangeren den hører hjemme.

Lenke til kommentar
terningkast 6 skal være symbolet på en tilnærmet perfekt telefon, dette gjelder ikke z600.

gå gjennom t610 testen en gang til folkens, se på minusene.

-treg sms

-dårlig skjerm som egner seg temmelig dårlig til sollys

-rent generelt treg respons

-dårlig kamera

-lite minne.

Seriøst; Var det i det hele tatt noen god utfordrer til T610 (_kanskje_ Siemens S55) når den kom? Nei...

Selv om vi hadde sett alle funskjonene til T610 fra før, var det ingen som klarte å putte det inn i et så lite og pent skall..!

Dessuten er plussiden myye større enn minussiden (vekttall)...

T610 fikk en fortjent sekser.

Z600 derimot, den kunne fått en 5er, i mine øyne...

Lenke til kommentar

Jeg tror det er viktig å tenke på at ting som pris bare kommer frem i konklusjonen, og som Remerser har prøvd å forklare, betyr ikke alle karakterene like mye.

Prisen på litt under 3000 uten abonnement er faktisk en svært bra, tar man i betrakting at for eksempel Nokia 7250 koster det samme (hvor man får veldig mye mindre teknologi enn i Z600). Synes den fortjener en 6er, men jeg kan gå med på at det antagelig ikke er den klareste 6eren som har blitt delt ut på amobil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...