Gå til innhold

Programmering?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Blir som å si at PHP ikke er programmering, fordi det er et script. HTML/CSS er jo et slags språk, det heter jo tross alt HyperTextMarkupLanguage, CascadeStyleSheet er kanskje mer et hybrid-script-config-fil. Men alt i alt, så er det en _del_ av programmering, fordi vi kan bruke et program til å presentere et standardisert dataformat som nettlesere etc kan tolke og presentere i grafisk format. Selv C# har jo innebygde funksjoner for å presentere HTML på websider. Perl har vel innebygde funksjoner som presenterer HTML. Sikkert mange andre språk som bruker HTML som dataformat. Det er rett og slett en del av hverdagen til en webprogrammerer og sikkert andre *utviklerer at XML/HTML er en del av hverdagen.

:w00t: det var bra sagt!

Lenke til kommentar
Blir som å si at PHP ikke er programmering, fordi det er et script. HTML/CSS er jo et slags språk, det heter jo tross alt HyperTextMarkupLanguage, CascadeStyleSheet er kanskje mer et hybrid-script-config-fil. Men alt i alt, så er det en _del_ av programmering, fordi vi kan bruke et program til å presentere et standardisert dataformat som nettlesere etc kan tolke og presentere i grafisk format. Selv C# har jo innebygde funksjoner for å presentere HTML på websider. Perl har vel innebygde funksjoner som presenterer HTML. Sikkert mange andre språk som bruker HTML som dataformat. Det er rett og slett en del av hverdagen til en webprogrammerer og sikkert andre *utviklerer at XML/HTML er en del av hverdagen.

:w00t: det var bra sagt!

Helt enig! skjønte ikke vitsen med den tråden her... blir sur når jeg ser folk komme sånn! men jeg er, som de andre her, klar over at HTML/CSS ikke er et programmeringspråk, men hvor skulle vi ellers hatt det??????? under overklokking? ser det for meg:

-Ord fra redaksjonen

-Diskuter artikler

-Forslag/tilbakemeldinger

-Nyheter

-Luftkjøling

-Vann- og ekstremkjøling

-Prosessor og overklokking

-Grafikkort

-Hovedkort/RAM (overklokking)

-Data/overklokking generelt

-Støydemping

-Kabinetter

-Casemods

-Worklogs

-Elektronikk

-Benchmarks

-OK-baren

-HTML/CSS

det hadde vært noe det!

:grin: :grin: :grin:

Lenke til kommentar
Et programmeringsspråk er i hovedsak en kode man kan kompilere. HTML og CSS kan ikke kompileres. Det samme gjelder PHP og CGI.

Vel, du kan vende og vri så mye du vil ;) Jeg kunne for eksempel laget en compiler som krever at kildekoden er skrevet i XML. Så lage binært format ut av dette.

CGI er jo et program som fint kan ha vært kompilert i C++ som man plasserer i /cgi-bin/, så der tok du feil ;) Men ja, PHP kan være cgi/apache module f.eks, men språket i seg selv er mer et script ja. HTML/XML i seg selv er ikke en kompilerbar kode, vel å merke om du ikke lager en compiler som nevnt over da ;)

Men for min del, så er vel webdesign i en gråsone når det gjelder programmering. Men HTML vil jeg ikke helt utelukke, siden programmering generelt toucher borti HTML. Men ja, når det gjelder webdesign/grafikk så har nok dette ikke noe som helst med programmering. Er vel kanskje derfor det engang i tiden ble foreslått gfx.no for dette, men muligens interessen/etterspørselen for dette har vært laber? Og at det er mer arbeid enn verdt å flytte det ut fra dette forum til enda noe annet? Og siden HTML er en del av webdesign, så har det bare blitt sånn at det fortsatt er her, og jeg klager ikke :D

Lenke til kommentar

har du giddet å lese på de sticky trådene på toppen? og har du søkt om emnet har blitt tatt opp før? (ærlig talt, forumet har eksistert ganske lenge). Hvis du hadde gjort noe av dette ville du antagligvis visst HVORFOR den ligger der den ligger, og/eller HVA som holder på å bli gjort med saken.

Da det gjelder definisjonen på hva som er program eller ikke er det en HELT annen diskusjon. Selv mener jeg programmering bestemmer hva datamaskinen skal gjøre, og ikke minst vise. Om html er et programmeringsspråk påstår jeg ikke, men ikke engang påstå at det er mer hardware enn programmering.

Unødvendig ressursbruk.

Lenke til kommentar
HTML og CSS er ikke programmering.  :roll:

helt enig. programmering skaper et program. stusset på det jeg også.. tror faktisk jeg lagde en liknende tråd en gang i tiden. :yes:

Tips: prøv å forstå hva et program er.

Tenker på herr Duppsko og tillater meg å stave det engelske ordet som betyr støv stille inni meg. :dontgetit:

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...