Moneytrader Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 Jeg er ganske fersk i faget DVD hjemmebrenning. Jeg har laget meg en del mindre DVD filmer. Nå ville jeg gjerne ha brent flere av disse DVD mappene til en samle DVD . Imidlertid finner jeg det vanskelig å kombinere disse Bub. Vob og Ifo filene og TS Audio / Video til en samlet DVD. Skal man lage avi eller mpeg kan man jo bare åpne studio 8 eller ulead redigeringsprogrammet og " drag and drop " til man har den ønskede redigering. Imidlertid kan man jo også velge output til DVD , men reendering gjør at det tar så lang tid. Kunne tenke meg å sammenfatte mine 4-500mb DVD'er uten å først gå omveien med å reendre en lengre 4 gig mpegredigering / avi redigering. Jeg har jo allerede laget meg disse DVD ' ene til topp kvallitet. Kjedelig å lage en reendering av flere mpegfiler som gjerne tar et døgn eller to , når resultatet kanskje gir et ikke tilfredstillende ptodukt. Vel , jeg skulle da tro det er en måte å lage en leselig DVD +R /RW ved å sammenkoble flere ferdigproduserte DVD filmer som jeg har lagret på harddisken. Jeg har prøvd å rename bup , vob og ifo filene slik at Nero programmet godtar drag and drop og dertil klart å lage en DVD med flere mindre DVD ' er på en DVDplate. Men denne multisessionen er ikke lesbar i min eksterne , vanlige Panasonic DVD spiller som jeg har under TV apparatet. Så , spørsmålet er da : Hvordan koble sammen disse DVD filmene slik at jeg kan få samlet ca. 4 gigabytes private ferieminner mm. Forundrer meg om ikke flere har samme problemet ! Takker for eventuelle svar og gode råd. Moneytrader Lenke til kommentar
svartbjørn Skrevet 8. februar 2004 Del Skrevet 8. februar 2004 Jeg har samme planer som deg. Etter mye prøving og testing av en rekke ulike programmer, kjører jeg nå følgende opplegg: 1. Hver enkelt film redigeres i Pinnacle Studio 8. Legger på overganger og tekst for hver enkelt film separat. Kjører Create AVI for hver film. Menyer kan ikke legges på her, da jo menyer ikke er en del av video-sporet (AVI/MPEG). 2. Tar de ferdige AVI-bitene inn i Pinnacle. Legger på menyer, både for hver enkelt film pluss en topp-meny som viser oversikten over filmene og som muliggjør hopp direkte til hver enkelt film. Kjører så en Create Disc uten DVD-brenning (lager kun disc-fil) av sikkerhetshensyn (crash). 3. Brenning: du sier du har en Panasonic hjemmespiller (som jo støtter DVD-R og DVD-RAM). Samme har jeg (E50). DVD-R brent fra Pinnacle (Create Disc fra Disc Image) spiller fint i Panasonic. Med menyer. Og med beste DVD-kvalitet. Veldig fornøyd med video-kvaliteten. DVD-RAM derimot er et problem fordi DVD-RAM hjemmespillere (generelt) og DVD-RAM på PC ikke bruker kompatible formater. Dette hadde jeg en omfattende kommunikasjon med Panasonic Norge om. De var igjen i kontakt med Panasonic Japan. Fikk en kjempefin respons, som jeg kan sende deg hvis du oppgir din epost-adresse. Kort sagt var jeg på jakt etter et brenneprogram som støttet hjemmespiller-formatet (ZCAV). Svaret fra Japan foreslo DVD-Movie Album SE. Dette fant jeg på nettet. Fungerer fint! Et par ulemper dog: DVD-Movie Album kan ikke lese MPEG-filer, kun AVI (av de mulighetene Pinnacle gir). Det betyr at du ikke kan bruke den ferdige filmen generert med Create Disc under punkt 2 over, men må ta inn de enkelte AVI-filene fra punkt 1 over. Du må så la DVD-Movie Album brenne DVD-RAM-platen, noe som innebærer at DVD-Movie Album gjøre MPEG komprimeringen. Og her kommer den neste svakheten til DVD-Movie Album inn: du kan ikke spesifisere komprimeringsnivået, dvs kvalitetsnivået. Og jeg har erfart at DVD-Movie Album ikke bruker beste kvalitet. Dette ser man helt tydelig i form av interlace-feil, noe som er særlig merkbart ved store kontraster i bildet. Når du tar inn de enkelte AVI-filene i DVD-Movie Album generer den automatisk en toppmeny med peker til hver enkelt film. Men jeg har ikke funnet en måte her å lage undermenyer innen hver enkelt film. Nå er ikke disse to ulempene (begrenset meny-generering og dårligere DVD-kvalitet) knyttet til DVD-Movie Album/DVD-RAM noe stort poeng for meg: DVD-RAM bruker jeg bare for å se gjennom det ferdige resultatet før jeg brenner en DVD-R med Pinnacle (og får da alle menyfasilitetene og full DVD-kvalitet). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå