guffelure Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 Sliter litt med å sette opp et lite og lett nettverk. Har en pc med w2k pro og en laptop med xp-home. Disse deler en ADSL linje med fast IP gjennom en router. DHCP på routeren er satt opp til å gi maskinene samme IP på bakgrunn av mac-adressen. Begge maskinene har enkle navn uten æøå... Begge er medlem av ARBEIDSGRUPPE (som arbeidsgruppe, ikke domene) Routeren er satt opp med blankt DOMAIN NAME Problemet er å få maskinene til å finne hverandre. Innimellom ser de hverandre, men har ikke tilgang til hverandre. Oftest får jeg beskjed om at jeg ikke har rettigheter til nettverksressursen eller at den ikke finnes. Jeg fikk det brått til her om dagen ved at jeg slo av Zone Alarm på den ene maskinen. Det førte til at alt fungerte som det skulle. Når jeg så koblet maskinen på i dag fikk jeg ikke lenger kontakt.... Igjen så kan jeg innimellom se den andre maskinen, men jeg får ikke tilgang. Det er primært å koble seg opp mot W2K maskinen som er viktigst... Er det noen som har ideer om hva dette kan være???? Lenke til kommentar
tasle Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 Jeg fikk det brått til her om dagen ved at jeg slo av Zone Alarm på den ene maskinen. Det førte til at alt fungerte som det skulle. Når jeg så koblet maskinen på i dag fikk jeg ikke lenger kontakt.... (Klipp...) Det er primært å koble seg opp mot W2K maskinen som er viktigst... Det du i alle fall må gjøre med ZA er å føre opp IP-en til den andre maskina som en "trusted" IP, tror du finner det på Firewall, Zones. Jeg hadde noen tilsvarende problemer her med samme OS som du. Win2K trengte NetBEUI for å kommunisere med XP (pluss deling av filer av filer og skrivere naturligvis, og begge klient for MS nettverk). Med et slikt oppsett går det greit her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå