Gå til innhold

Valg av telelinse/zomobjektiv


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har nettop kjøpt en brukt Canon G3, som tar fine bilder (på auto)

etter min mening.

Etter hvert som jeg bruker kameraet ser jeg at jeg kunne trenge en telelinse.

Og etter som jeg er nybegynner er jeg litt redd for å gå i en eller annen felle.

 

Er det noen som kan tipse meg om et godt objektiv til dette kameraet, gjerne med zom?

 

Hvis en velger et 70-200mm objektiv, må en da bruke stativ?

Evt 70-300mm?

 

Går det an å velge f.eks 26-80mm, eller lignende, å bruke en mellomring for å få større zom, og på den måten kanskje klare seg med ett objektiv?

 

 

Hilsen BIG BOY :w00t:

Endret av BIG BOY
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sorry, du rettet deg akkurat mens jeg skrev denne posten.

 

Canon G3 er et "kompakt kamera", det betyr at du ikke kan bytte ut linsen. Det du kan gjøre er å kjøpe ekstra linser som du skrur foran på kameraet ditt. For å få mer tele har du denne linsen som selges på XD.no.

 

Om du trenger stativ kommer veldig ann på lysfølsomhet og lys der du tar bildet. Skal du ta sylskarpe bilder med liten blender er stativ det eneste riktige. Husk at et godt stativ kan du ha i mange år. Jeg vil ihvertfall anbefale deg å kjøpe et godt stativ.

Endret av hce
Lenke til kommentar

Takk for svaret hce.

Får si som Øystein Sunde "det er ikke så greit å være liten og grønn"

Dette burde jeg selvfølgelig ha forstått, og den linsa du nevner fulgte med kameraet.

Jeg får lære meg å brule det utsryret jeg har kjøpt, og hvis det går bra, utvide siden.

 

Hilsen

 

BIG BOY :w00t:

Lenke til kommentar

Selv har jeg et kamera og linse som gir meg 646mm tele. I dagslys(m/sol) får jeg fine bilder på full tele uten stativ. Har også tatt bilder av månen som ble skarpe uten stativ. Dette kommer selvfølgelig av at jeg har lav lukkertid. lukker på 1/100 - 1/500 kan fungere fint, men det er jo viktig å ha masse lys. Stativ er forresten ikke det dyreste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...