Velmont Skrevet 4. oktober 2004 Del Skrevet 4. oktober 2004 Inkscape ( http://www.inkscape.org ) er et enkelt og greit vektorprogram som funker også funker i Windows (mer eller mindre skrevet for Linux imidlertid). Jeg bruker det veldig ofte, og er veldig glad i det sammen med Gimp Programmet er selvsagt GPL lisensert, - både gratis og fritt! Lenke til kommentar
ovzer Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Lurer på om det går an å lage et kamera som bruker vektorgrafikk i nermeste framtid. Lenke til kommentar
1r9b1k7 Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 (endret) Litt usikker på om jeg skulle opprettet en tråd til et såpass enkelt spørsmål. (er helt ny på dette) Hvordan lager man for eksempel sirkler der man bestemmer bredde i mm/cm og ikke i pixel? EDIT: I Illustrator (CS3) Endret 17. april 2009 av 1r9b1k7 Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 Skal lage dokumentheader til Word av en logo som jeg har laget i Illustrator. Hvilket filformat bør jeg lagre i for å beholde vectoriseringen, pdf, eps? Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 Det gir ingen mening å beholde vektoriseringen i et Word-dokument, siden du må overføre det til en filtype som Word forstår (så vidt meg bekjent forstår ikke Word vektor grafikk). Anbefaler png, gif eller jpeg alt etter hva headeren inneholder. Hvis du derimot tenker på å beholde fila til sener bruk og videreutvikling, bør du alltid lagre i programmets eget filformat. Lenke til kommentar
Bone Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Så man trengte, eksempelvis, Adobe Illustrator for å få til vektorgrafikk.. men nå, noen år senere, er dette noe man kan gjøre i Adobe Photoshop CS4? Jeg har noen tegneseriebilder jeg vil gjøre om til vektorgrafikk og blåse opp slik at jeg kan få stort og henge opp på veggen.. ? Finnes det eventuelt noen gratisprogrammer? Takk, takk! Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Det er mogeleg å lage vektorgrafikk i PS, vha. penneverktøyet (pen tool) og andre verktøy i same kategori. Elles er det mest vanlege gratisalternativet (trur eg) Inkscape. Lenke til kommentar
DeepAssThroatGrannyFucker Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 ..og der forsto jeg endelig hva dette med vektorgrafikk er og hvorfor Illustrator er så fantastisk. Takk skal du ha, Halvdan! Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 7. juli 2017 Del Skrevet 7. juli 2017 holder med han over, inkscape er en verdig konkurrent til adobe illustrator her for de som vil holde seg til gratis åpne programmer og formater. det er strengt tatt alt du trenger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå