haugsand Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 Det er greit å skrive en strukturert kode fra starten av, der presentasjonen gjøres ved hjelp av css. På denne måten blir det mye mindre arbeid når forumet en gang skal oppdateres i framtiden. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 6. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2004 Det er greit å skrive en strukturert kode fra starten av, der presentasjonen gjøres ved hjelp av css. På denne måten blir det mye mindre arbeid når forumet en gang skal oppdateres i framtiden. ganske enig i det hovedproblemet ligger i å finne det rette fargevalget å bruke, da det er veldig lett å gå i diverse feller når det gjelder farge, så tips rundt det mottas med takk de fleste foraer i dag kjører ganske rene farger men har en stygg uvane med å overdrive.. Lenke til kommentar
OeO Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 farger: svart på hvit, eller ihvertfall mørk tekst, og lys bakgrunn. mer behaglig for øyene i lengden, selv om det kanskje ikke skiller seg så godt ut. Lenke til kommentar
PT Skrevet 7. februar 2004 Del Skrevet 7. februar 2004 Svart på hvit blir altfor mye kontraster, noe som er ekkelt å lese på i lengden. IPB har et meget godt fargevalg, men det er jo ikke så veldig orginalt... Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 7. februar 2004 Del Skrevet 7. februar 2004 Ha kontrast mellom tekst og bakgrunn, men ikkje for masse, da blir det slitsomt å lese på. Svart på kvitt er egentlig litt for sterke kontraster, synest at en mørk gråfarge er bedre å lese på kvit bakgrunn f eks.. Lenke til kommentar
FuLu Skrevet 7. februar 2004 Del Skrevet 7. februar 2004 Mr.Ueland, vet ikke hvor langt du har kommet i selve koden, hva språk du koder forumet i osv. Men en ting jeg er sikkert på, struktur og kode bør vel helst være prio 1, du kan f.eks variere enkelt og greit med noen gråtoner, f.eks #efefef, #cccccc og #ffffff på forskjellige elementer sånn i kodefasen. Font, bilder etc ville jeg ikke brydd meg om med det første. Ville vært kult om du hadde klart å designe hele forum med DIV tag'er da dette lar seg lettere manipulere med CSS i ettertid, da tenker jeg på mulighetene for custom CSS/skin så man kan flytte på ting og tang akuratt som man vil. Uansett, jeg har ihvertfall bitet meg selv i halen mange ganger på å ikke fokusere på selve koden/struktur, men å ha tuklet for mye med design med farger og grafiske elementer Den dag jeg skal lage meg et forum, vil jeg nok holdt meg til veldig enkle ting på CSS'en å begynne med. Prøvd å laget HTML'en mest mulig strukturert. Prøvd å dele opp ting logisk og gi forskjellige elementer en ID, eventuelt lage en dokumentasjon og oversikt for hva de forskjellige elementene/ID er til, database design, osv osv Så når jeg begynner å bli fornøyd, versjon 0.001alpha er klar for testing, ville jeg begynt å leke meg med design/farger/grafiske elementer osv. Måtte bare dele ut mine tanker Lenke til kommentar
PT Skrevet 7. februar 2004 Del Skrevet 7. februar 2004 Måtte bare dele ut mine tanker Og det høres meget fornuftig ut Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 7. februar 2004 Del Skrevet 7. februar 2004 Mr.Ueland, vet ikke hvor langt du har kommet i selve koden, hva språk du koder forumet i osv. Men en ting jeg er sikkert på, struktur og kode bør vel helst være prio 1, du kan f.eks variere enkelt og greit med noen gråtoner, f.eks #efefef, #cccccc og #ffffff på forskjellige elementer sånn i kodefasen. Font, bilder etc ville jeg ikke brydd meg om med det første. Ville vært kult om du hadde klart å designe hele forum med DIV tag'er da dette lar seg lettere manipulere med CSS i ettertid, da tenker jeg på mulighetene for custom CSS/skin så man kan flytte på ting og tang akuratt som man vil. Uansett, jeg har ihvertfall bitet meg selv i halen mange ganger på å ikke fokusere på selve koden/struktur, men å ha tuklet for mye med design med farger og grafiske elementer Den dag jeg skal lage meg et forum, vil jeg nok holdt meg til veldig enkle ting på CSS'en å begynne med. Prøvd å laget HTML'en mest mulig strukturert. Prøvd å dele opp ting logisk og gi forskjellige elementer en ID, eventuelt lage en dokumentasjon og oversikt for hva de forskjellige elementene/ID er til, database design, osv osv Så når jeg begynner å bli fornøyd, versjon 0.001alpha er klar for testing, ville jeg begynt å leke meg med design/farger/grafiske elementer osv. Måtte bare dele ut mine tanker Litt uenig ang. bruk av div's, for tabeller er jo faktisk laga til bruk for oppsett i tabeller, og et forum er jo masse tabeller, med oversikt over tråder, brukere osv... Ergo, å sette opp et forum i tabeller er nøyaktig ka tabeller er meint å brukast til Men det er jo fortsatt masse som kan gjørast med css, med tanke på alle farger, fonts, størrelser, osv osv. Lenke til kommentar
haugsand Skrevet 7. februar 2004 Del Skrevet 7. februar 2004 Tja, arve har et poeng, men hadde dette forumet trengt tabeller hvis feltet med avatar og antall post ikke hadde vært til stedet? Hadde vært spennende å lage koden basert på lister, der hvert innlegg er ett punkt. Dette skulle gjøre strukturen bedre, og er dessuten fullt mulig. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 7. februar 2004 Del Skrevet 7. februar 2004 Tja, arve har et poeng, men hadde dette forumet trengt tabeller hvis feltet med avatar og antall post ikke hadde vært til stedet? Hadde vært spennende å lage koden basert på lister, der hvert innlegg er ett punkt. Dette skulle gjøre strukturen bedre, og er dessuten fullt mulig. kan du seie det Uansett så ville eg iallefall ha brukt tabeller til å bygge opp et forum, sjøl om det er meir "briefefaktor" å ha mekka et forum i divs Lenke til kommentar
FuLu Skrevet 7. februar 2004 Del Skrevet 7. februar 2004 Jo, kan vel være enig at å utelukke tables i et forum muligens ble litt dumt, men å bare bruke tables for å bygge opp et forum, det blir jo feil. Min tanke var kanskje mer rettet på å bruke tables der det trengs, resten med div... Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 7. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2004 såvidt meg bekjent så trengst nok tabeller flere steder, men det går jo alltids an og forbedre ting etterhvert FuLu: Kjører ting helt uten design nå, litt kjedelig i lengden. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 7. februar 2004 Del Skrevet 7. februar 2004 Uten design? oooh! Lenke til kommentar
PT Skrevet 7. februar 2004 Del Skrevet 7. februar 2004 (endret) Forresten; hvilket språk koder du forumet i? Edit: 1337 innlegg Men jeg fikk ikke tatt screen... Ueland:kan du slette en eller annen stygg post fra meg? Endret 7. februar 2004 av PT Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 7. februar 2004 Del Skrevet 7. februar 2004 Forresten; hvilket språk koder du forumet i? Lurer /me også litt på, og skal forumet ha omtrent samme funksjoner som f eks phpbb2 ?? I så fall er du skilled, og har skreve masse, masse kode, for etter at /me installerte et PHPBB2 forum i går såg eg kor masse kode og surr som faktisk ligger bak det... Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 7. februar 2004 Del Skrevet 7. februar 2004 Tja, arve har et poeng, men hadde dette forumet trengt tabeller hvis feltet med avatar og antall post ikke hadde vært til stedet? Hadde vært spennende å lage koden basert på lister, der hvert innlegg er ett punkt. Dette skulle gjøre strukturen bedre, og er dessuten fullt mulig. Hehe, kloke ord... Uten avatar kunne resten av brukerinfoen kommet på toppen (over posten).... Et forum på basert på lister hadde også vært kult!! Alistapart har gitt meg dilla på lister... Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 7. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2004 Forresten; hvilket språk koder du forumet i? Lurer /me også litt på, og skal forumet ha omtrent samme funksjoner som f eks phpbb2 ?? I så fall er du skilled, og har skreve masse, masse kode, for etter at /me installerte et PHPBB2 forum i går såg eg kor masse kode og surr som faktisk ligger bak det... går i php, samme som phpbb2 og ipb ja, er ganske fornøyd med disse løsningene men det er flere småting igjen som jeg savner Lenke til kommentar
FuLu Skrevet 7. februar 2004 Del Skrevet 7. februar 2004 FuLu:Kjører ting helt uten design nå, litt kjedelig i lengden. Hehe, jo, det er jeg ganske så klar over derfor jeg lett har for å spore av med å dille med design i tillegg Men det er mer en personlig greie, hvis du klarer å sjonglere fra det ene til det andre, f.eks bruker 70% av tiden på kode, så resten 30% til design mens du holder på, så klarer du sikkert det Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 8. februar 2004 Del Skrevet 8. februar 2004 (endret) Hva med en modulær oppbygning, slik at ekstrafunksjoner o.l. kan tas i bruk uten store problemer eller omkoding. EDIT: Skriveleif. Endret 8. februar 2004 av jorgenindahouse Lenke til kommentar
PixelImp Skrevet 8. februar 2004 Del Skrevet 8. februar 2004 blått på hvitt er en klassiker som er veldig behagelig å øynene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå