Ueland Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 Undertegnede sitter og utvikler et forum fra scratch som et hobbyprosjekt, mener da helt fra bunnen av, og ikke noe ipb, phpbb elns. Og vil da vite hva dere ser på som et bra design til et forum. Målet er at dette skal kunne være lett og enkelt slik at ting da går raskt. Nå har jeg satt meg litt fast, så spørsmålet blir da enkelt: Hva er det optimale designet, hva skal være med av info, hva skal ikke, hva er bra fonter,, bilde eller ikke, størrelser etc.. Og ikke minst farger og theme Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 (endret) 1. Anonym grafikk. På et forum skal innholdet prioriteres.... (2. Enkelt skinnable??) 3. Klar og fin font. (Tahoma?? Verdana??) 4. Enkelt å bytte på ting for brukeren!! (Fonts, aktivere-deaktivere funksjoner....) 5. Info for noob-brukere enkelt tilgjenelig 6. Hurtigsvar 7. Oversiktlig 8. _Anonyme_farger_!! Viktig!! Kommer ikke på mer i farten... Endret 6. februar 2004 av Zethyr Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 6. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2004 både punkt 2, 4 og 6 er meget sterkt husket Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 både punkt 2, 4 og 6 er meget sterkt husket 1 og 8 er mest viktig for å få det greit å bruke, og godt likt... Ikke så farlig uansett hvis det er skinnable, men det er fint å ha et design som ikke trekker oppmerksomheten vekk som standard. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 Rettskriving, som "forumdesign" o.l. Det er noe av det jeg prioriterer høyest. Selv om det kanskje ikke har noe med design å gjøre, så er det noe av det viktigste på en seriøs side. Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 (endret) Som sagt, hold deg til en klar og fin font, ABSOLUTT ikke Times New Roman eller Courier und so wieter. Kan legge til litt: * God og nøyaktig søkefunksjon som ikke må programmeres av en rakettforsker for å finne det du vil ha (les: hw.no) * Kontraster mellom tekst og bakgrunn, her skal det leses mye. * Lyse farger, helst. * Gode skillelinjer som separerer de forskjellige postene i en tråd godt. * Muligheten til å ignorere en spesiell bruker ("killfile") * POSTER som strekker seg etter innhold, tenker horisontalt nå, ikke hele TRÅDER. (noe hw.no absolutt burde tenke på). Er kjipt med helt føkked kontrollpanel og svarknapper laaangt ut i siden, også videre. * Muligheten til å ignorere grafisk innhold * Kompatiblitet! Ikke bruk IE som mal * Sikkerhet er det alltid viktig å legge vekt på når man jobber med php også videre. * Mulighet for skinning gjennom stylesheet? My 2 cent Endret 7. februar 2004 av HalTan Lenke til kommentar
PT Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 Tror ikke jeg har annet å legge til det Zethyr sa enn at når man tenker på størrelse, så bør det være masse plass til tekst. Plass til avatarer, sigg ol. bør ikke prioriteres. Hvor mye har du gjort ferdig på dette prosjektet ditt? Får vi se en alfaversjon? Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 6. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2004 Toolshed: sant det du skriver der og og et viktig poeng *tittel ordnet* HalTan: -bruker verdana per dags dato, mest fan av den.. -søkemotor: skriv inn ord og trykk søk bør egentlig være nok, er ikke mange forum søkemotorer som er 100% user friendly desverre.. klillfile er i todoen sitter på både linux og windows så design skal jeg nok få passet på at det faktisk funker, problemet ligger i at css blir tolket veldig ulikt overalt så det gjelder å lage noe som alle "forstår". PT: har ca 40% oppe å gå, og rekner ikke med en public alfa før om en måneds tid tidligst, dette avhenger av hva jeg får gjort av designet og hvor mye tid jeg må bruke på det. har brukt en del timer på å kunne finne frem et bra fargevalg, noe som ikke har vist seg og være bare-bare, Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 * Kompatiblitet! Ikke bruk IE som mal * Mulighet for skinning gjennom stylesheet? -Jau! Disse to er viktige!!! Ang. Kompabilitet, bør du prøve å følge standarder så mye som mulig, bare gå litt vekk fra dem i spesielle tilfeller hvor IE ikke takler standarden.... Ang. skinning gjennom stylesheet, *Hail CSSZenGardens! Hail!* Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 (endret) -søkemotor:skriv inn ord og trykk søk bør egentlig være nok, er ikke mange forum søkemotorer som er 100% user friendly desverre.. har brukt en del timer på å kunne finne frem et bra fargevalg, noe som ikke har vist seg og være bare-bare, Søkemotor: Allikevel er hw.no sin den mest mannehatende jeg noensinne har sett på en såpass seriøs side... Edit: finnes det noen og / eller / ikke muligheter i søkemotoren her?? jeg får de ikke til å fungere som jeg vil at de skal... Fargevalg: Da kan du få hjelp her på forumet bare du får sluppet alfa-versjonen (Opensource????) Endret 6. februar 2004 av Zethyr Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 har brukt en del timer på å kunne finne frem et bra fargevalg, noe som ikke har vist seg og være bare-bare, ColorMatch Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 6. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2004 har brukt en del timer på å kunne finne frem et bra fargevalg, noe som ikke har vist seg og være bare-bare, ColorMatch *leke og lete etter bra farge* Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 CSS-styrt utseende på tekst, bilder, knapper, etc. er et must! Etter hvert vil det bli en god del forskjellige class'er og id'er så en oversiktlig bruksanvisning til hva de forskjellige tingene er bør være med. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 6. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2004 CSS-styrt utseende på tekst, bilder, knapper, etc. er et must! blir jo ikke så mange css-styles da hvis det settes for eks 4 typer for tekst, 4 for farger etc da... spørs da hvor mye mer som trengst Lenke til kommentar
FuLu Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 Hehe, hadde vært artig feature, sikkert totalt unødvendig, men at brukeren kan laste opp egen personlig CSS/styleSkin slik at brukeren kan ha sin egen stil på forumet, eneste minus er at det bare er brukeren som kan se dette, hvis det ikke finnes en slags share/public skin section da Lenke til kommentar
PT Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 Hehe, hadde vært artig feature, sikkert totalt unødvendig, men at brukeren kan laste opp egen personlig CSS/styleSkin slik at brukeren kan ha sin egen stil på forumet, eneste minus er at det bare er brukeren som kan se dette, hvis det ikke finnes en slags share/public skin section da Hadde vært gøyalt det ja Men det er nok ikke noe som bør prioriteres... Lenke til kommentar
Jesper Karsrud Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 Nei, man bør heller prioritere å få et bra design på forumet, og få funksjonaliteten på topp først, før man begynner med "user define styles" og sånn... Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 6. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2004 Noterer det i todoen for det jeg, hvis alt er i css så bør det være en ganske enkel ting, men for å kunne lage et så bra design så trengst det hjelp men ønsker og som dere sier å fokusere på å få ting ferdig, akkurat nå klarer jeg ikke å programmere så alt for mye enda fordi at jeg blir gal av å se på sort hvitt hele tiden Lenke til kommentar
Even. Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 jeg synes at forumet må se litt heftig ut jeg... ikke det der kjipe invision standard greiene et flott design http://www.bilparken.nu Lenke til kommentar
Jesper Karsrud Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 Joa, men jeg synes ofte at det kan bli litt vanskelig å konstnrere seg om forum når man har de andre elementene på siden i tillegg... UT klanen min har noe av det samme, med postNuke... funker forsåvidt greit, men man får med de andre elementene fra siden også som sagt! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå