Gå til innhold

Oppgradere CPU, Har en P4 1,8 400 FSB

westa

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har fått en Dell Dimension 8200:

P4 1,8 GHz, 512 MB RDRAM, 100 GB HD, GF3 etc

Lurer på om noen har erfaring med oppgradering av P4. Det er jo synd å kaste ut HK og RAM, derfor har jeg lyst til å kjøpe meg en P4 2,4 400 FSB for kr 13 - 1400.

Er utlegget verd økningen i MHz?

Tenkte å la 6-åringen få bruke denne maskinen til spill og morro.

Hadde egentlig tenkt på en P4 2,6 400 FSB men denne koster utrolige 3500..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var ikke mye svar å få her, men jeg har egentlig ikke tenkt å bruke noe særlig med penger på denne maskinen, men tenkte at det kunne være greit å kjøpe en prosessor mens de ennå er å få tak i...

Så hvis noen har noen synspunkter, ville jeg satt pris på det....

Lenke til kommentar

Standardspørsmålet: Hva skal du bruke maskinen til?

Hastighetsøkningen på prosessoren vil være 33%, mens den totale ytelsen jo også vil avhenge av de andre komponentene. Så la oss for enkelhets skyld si at maskinen blir 20% raskere for 1300kr...

Jeg ville ikke oppgradert for å si det slik - iallefall ikke hvis det ikke var en maskin jeg brukte daglig...

timtowtdi

Lenke til kommentar
Du vil jo merke en enorm ytelse! har selv en P4 2,66 GHZ og den er god den! Vurderer selv å bytte snart til en 3,2 GHZ på www.startit.no har de en god del billige P4 prosessorer! :D

Håper du mente dette ironisk ("enorm ytelse")

Forskjellen på en 2.66 og en 3.2 er jo i tillegg at du går fra 533 til 800MHz FSB slik at dette vil ha /en del/ å si (men ikke nok til å oppgradere spør du meg da...)

Sjekk en tilfeldig valgt benchmark - f.eks.: http://www.tomshardware.com/cpu/20030217/cpu_charts-30.html - så ser du at ytelsesforskjellen tilogmed er mindre enn de 20% jeg først antok!

timtowtdi

Lenke til kommentar
Du vil jo merke en enorm ytelse! har selv en P4 2,66 GHZ og den er god den! Vurderer selv å bytte snart til en 3,2 GHZ på www.startit.no har de en god del billige P4 prosessorer! :D

Du har en fin definisjon på billige må jeg si:)

Uansett, for å svare på spmet. Jeg ville ikke oppgradert for en pris på 1200 kroner til det formålet du sa den skulle brukes til. Nå spørs det litt hva slags spill du har tenkt å bruke til 6 åringen men tror ikke han bryr seg om det er 1.8 ghz eller 2.4 som står i maskinen. Om du kan få tak i en billig brukt 2.4ghz 400FSB cpu er det jo noe helt annet...

Sitter selv med en maskin som er en Athlon XP 1800+ med et GF3 skjermkort og 1024mb ram. Jeg har ikke noe problemer med daglig bruk. Spiller ikke ofte men har fortsatt ikke støtt på spill jeg ikke har kunnet spille med litt endringer på detaljer / oppløsning. Oppgradering vil ikke skje før HL2 er et faktum:)

Lenke til kommentar

Så gjennom de forskjellige benchmarks på Tomshardware: økning på mellom 13 og 37 %.

Jeg tenkte at siden jeg hadde fått maskinen så var det verd å putte inn en raskere CPU. Har lagt en annonse inn på bruktmarkedet, men det spørs vel om noen har noe slikt liggende....

Lenke til kommentar
Foreløbig vil maskinen bli brukt til barnespill, surfing, men regner med at guttungen snart vil ha litt "bedre" spill....

OKI. Det som er litt kjedelig er jo at siste tog er i ferd med å gå for P4 400MHz FSB brikkene, men jeg tror nok jeg ville ventet til de ble litt billigere...

Legg heller penger i et godt grafikkort er mitt råd, det viser seg at man får MYE bedre ytelse i spill ved å oppgradere dette enn prosessoren!

timtowtdi

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...