Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp. 2 pc på en adsl. Utstyr?

Anbefalte innlegg

Har fått svigers til å bestille adsl. Denne tilkoblingen skal jeg også koble meg til på og jeg lurte på hvilket utstyr vi trenger? Begge har isdn og

vil kvitte seg med det.

Hva er best av hub/switch og det der. Og jeg har hørt at den ene maskinen må stå på hele tiden, stemmer det?

På forhånd takk.

:?:

[ Denne Melding var redigert av: LitePeiling på 2002-03-15 14:26 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hallo.

Du må rute trafikken på en eller annen måte. Enten ved at den ene maskinen alltid står på og fungerer som ruter. Alternativt kan du kjøpe en ruter (box) som står på hele dagen. Disse boxenen finnes også i varianter med opptil flere lan porter så da trenger du ikke en hub / switch.

Hvis en maskin skal rute må du ha software på den som ruter f.eks ett eller annet proxy eller nat program. (Du kan jo f.eks bruke det innebyggede ICS i win2k/win98/xp). Da trenger du hub/ruter. Hub er bra nok hvis det kun er 2 maskiner, men switcher er ikke dyre lenger så....

Lenke til kommentar

Quote:

Hvis en maskin skal rute må du ha software på den som ruter f.eks ett eller annet proxy eller nat program. (Du kan jo f.eks bruke det innebyggede ICS i win2k/win98/xp). Da trenger du hub/ruter. Hub er bra nok hvis det kun er 2 maskiner, men switcher er ikke dyre lenger så....

ICS som følger med win98se/win2k/winxp funker fint, bruker det sjølv. Ein negativ ting er at maskia må stå på døgnet rundt. Og viss du velger denne metoden må du hugse jafall å installere firewall!(på maskina våra som deler internett, er det mange forsøk i veken). Men over til utstyr du trenger:

Viss du velger at ein maskin skal dele internetten og den må då stå på heile tiden trenger du:

I Server maskina:

* 2 Nettverkskort

* NAT/forward software.(bruk gjerne ICS som er gratis og følger med Windows-/98se/2k/xp).

* SWITCH/HUB (folk seier at HUB er raskere viss du har 4 personer eller mindre, p.g.a SWITCH må leite etter noden som skal ha datane, og så vitt eg veit er dette rett.)

* ADSL Modem som følger med den du bestilte ADSL med :grin:

Andre metoden med router har den positive siden med at då slepper du at server maskinen må stå på døgnet rundt. Og der kobler du frå ADSL Modem til Router og den videre til HUB/Switch...men orker ikkje å ramse opp meir.Les hardware.no sinn guide om internett deling =]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...