er-bjoer Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 Driver å vurdere peltier kjøling nå. Har lest den "lille" guiden he rpå overklokking, hørtes ut som mye stress og matte. Noen som har peltier kjøling og lyst til å dele erfaringer? Er det verdt bryet? Oppnår man den extreme kjølingen? Lenke til kommentar
rlz Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 Med mindre extremkjøling betyr veldig mye for deg, tror jeg ikke at peltierkjøling er nødvendig. Vannkjøling holder i massevis Lenke til kommentar
Kozesmurf Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 det komme jo litt ann på din egen interesse for dette.. Peltier e ikje noge spesielt slid om du kjøpe det rette og gjør som du blir bedt om i veiledningen.. kjøpte selv ny PSU, først en peltier til GPU (virket mindre komplisert) som en start.. denne trekker bare 5 amp. og kunne trekkes av ordinær PSU. Montering gikk veldig enkelt.. bare du tar deg 2 sek. ekstra til å tenke over hva du gjør under monteringen så går det kjempebra.. Peltier på GPU gikk som sagt veldig bra hvor jeg senere invisterte i peltier til CPU. ettersom jeg allerede hadde vært igjennom dette en gang var rutinen litt bedre på plass og monteringen her gikk også knirkefritt. Peltier til CPU trekker 3-4 ganger mer amp. enn Peltier til GPU så her kom nu PSU inn.. alt er montert i kabinettet uten noe hokus pokus. Bruker relèer fra Biltema til å styre strøm fra PSU til CPU peltier og et til å trigge på PSU nr 2. har derigjen kun 1 bryter til å skru på PC, altså hovedbryteren. har lagt inn brytere i panelet framme til å kunne skru av CPU/GPU peltiere, noe som igrunnen ikke er anbefalt når dette er montert. anywei.. god vannkjøling til å fjerne de totale ca 330 watter med varme som peltierene avgir totalt.. så e det tut å kjør.. CPU'en min er i dag org. XP2800 (2.08Ghz/333Mhz) @ XP???? (2,3Ghz/400Mhz) .. og 11 grader Kjøleribba på baksiden av skjermkortet (hercules 9800 Pro) er kald. ord. er denne brennbart varm. i det lange løp tilsier dette mindre belastning på gjeldende komponenter, mindre støy fra PC (spesielt om du bruker 120mm vifter. disse kan du somregel sette på ½ fart også uten nevneverdig temperaturhopp (1 - 5 grader)) PSU støy er redusert med å fjerne grillen, som lager turbulens i lufta, og skiftet ut viftene med Papst så er det spørsmålet ditt... er det verd det ? du kan gjette hva jeg mener om det Lenke til kommentar
cool_boy Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 jeg vurderer vann med peltierkjøling,men hvor stor peltier vil jeg trenge for å overklokke en p4 2,66ghz? til fin temp Lenke til kommentar
Sycrob Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 Jeg ville helt klart valgt et 226watt TEC, men da må du velge psu med omhu, siden IMax er rundt 24A. Mvh Sycrob Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 Man kan jo ta det helt ut http://forum.overklokking.no/index.php?sho...151700&hl=kaldt Med påfølgende resultat: http://www.home.no/arctic-1/194.jpg Men er det verdt det? Ja - hvis man har like mye interesse for selve kjøleløsningen som overklokkingen. Lenke til kommentar
Kozesmurf Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 Denne komplette Peltier/kjøleblokk pakken burde holde plenty ikke ork å kjøpe del for del (element, blokk, osv osv) Lenke til kommentar
er-bjoer Skrevet 6. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2004 det komme jo litt ann på din egen interesse for dette.. Peltier e ikje noge spesielt slid om du kjøpe det rette og gjør som du blir bedt om i veiledningen.. kjøpte selv ny PSU, først en peltier til GPU (virket mindre komplisert) som en start.. denne trekker bare 5 amp. og kunne trekkes av ordinær PSU. Montering gikk veldig enkelt.. bare du tar deg 2 sek. ekstra til å tenke over hva du gjør under monteringen så går det kjempebra.. Peltier på GPU gikk som sagt veldig bra hvor jeg senere invisterte i peltier til CPU. ettersom jeg allerede hadde vært igjennom dette en gang var rutinen litt bedre på plass og monteringen her gikk også knirkefritt. Peltier til CPU trekker 3-4 ganger mer amp. enn Peltier til GPU så her kom nu PSU inn.. alt er montert i kabinettet uten noe hokus pokus. Bruker relèer fra Biltema til å styre strøm fra PSU til CPU peltier og et til å trigge på PSU nr 2. har derigjen kun 1 bryter til å skru på PC, altså hovedbryteren. har lagt inn brytere i panelet framme til å kunne skru av CPU/GPU peltiere, noe som igrunnen ikke er anbefalt når dette er montert. anywei.. god vannkjøling til å fjerne de totale ca 330 watter med varme som peltierene avgir totalt.. så e det tut å kjør.. CPU'en min er i dag org. XP2800 (2.08Ghz/333Mhz) @ XP???? (2,3Ghz/400Mhz) .. og 11 grader Kjøleribba på baksiden av skjermkortet (hercules 9800 Pro) er kald. ord. er denne brennbart varm. i det lange løp tilsier dette mindre belastning på gjeldende komponenter, mindre støy fra PC (spesielt om du bruker 120mm vifter. disse kan du somregel sette på ½ fart også uten nevneverdig temperaturhopp (1 - 5 grader)) PSU støy er redusert med å fjerne grillen, som lager turbulens i lufta, og skiftet ut viftene med Papst så er det spørsmålet ditt... er det verd det ? du kan gjette hva jeg mener om det takker for godt svar. Har du noen tips om hvilken peltier jeg bør velge, og evnt hvor stor må den nye psu være? Lenke til kommentar
C0bra Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 det komme jo litt ann på din egen interesse for dette.. Peltier e ikje noge spesielt slid om du kjøpe det rette og gjør som du blir bedt om i veiledningen.. kjøpte selv ny PSU, først en peltier til GPU (virket mindre komplisert) som en start.. denne trekker bare 5 amp. og kunne trekkes av ordinær PSU. Montering gikk veldig enkelt.. bare du tar deg 2 sek. ekstra til å tenke over hva du gjør under monteringen så går det kjempebra.. Peltier på GPU gikk som sagt veldig bra hvor jeg senere invisterte i peltier til CPU. ettersom jeg allerede hadde vært igjennom dette en gang var rutinen litt bedre på plass og monteringen her gikk også knirkefritt. Peltier til CPU trekker 3-4 ganger mer amp. enn Peltier til GPU så her kom nu PSU inn.. alt er montert i kabinettet uten noe hokus pokus. Bruker relèer fra Biltema til å styre strøm fra PSU til CPU peltier og et til å trigge på PSU nr 2. har derigjen kun 1 bryter til å skru på PC, altså hovedbryteren. har lagt inn brytere i panelet framme til å kunne skru av CPU/GPU peltiere, noe som igrunnen ikke er anbefalt når dette er montert. anywei.. god vannkjøling til å fjerne de totale ca 330 watter med varme som peltierene avgir totalt.. så e det tut å kjør.. CPU'en min er i dag org. XP2800 (2.08Ghz/333Mhz) @ XP???? (2,3Ghz/400Mhz) .. og 11 grader Kjøleribba på baksiden av skjermkortet (hercules 9800 Pro) er kald. ord. er denne brennbart varm. i det lange løp tilsier dette mindre belastning på gjeldende komponenter, mindre støy fra PC (spesielt om du bruker 120mm vifter. disse kan du somregel sette på ½ fart også uten nevneverdig temperaturhopp (1 - 5 grader)) PSU støy er redusert med å fjerne grillen, som lager turbulens i lufta, og skiftet ut viftene med Papst så er det spørsmålet ditt... er det verd det ? du kan gjette hva jeg mener om det Hvilke rele er det?(link?) Hva slags psu bruker du? Lenke til kommentar
Kozesmurf Skrevet 7. februar 2004 Del Skrevet 7. februar 2004 (endret) Denne komplette Peltier/kjøleblokk pakken burde holde plenty ikke ork å kjøpe del for del (element, blokk, osv osv) her skrev skrev jeg inn linken til en generelt god peltier/kjøleblokk løsning.. funke som tusan... Klare du å beholde ½" slanger og 2 pumper i serie... då har du gangen i det.. full fres På multikom selger dem en fin 230V pumpe til 199 eller noe.. 2 av disse i serie.. då knuse du det meste av single pumper... PSU... bruker Q-Tek sine. en på 400W og en på 550W.. Det som slo meg i ettertid er at disse ikek er noen særlig bra PSUer.. du finner PSUer med 10-15 mer amp ut på 12V i samme watterdimensjon av relè.. et helt normalt 12v relè fra Biltema Endret 7. februar 2004 av Kozesmurf Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå