Gå til innhold

2,5'' hd adapter til 3,5''

KriB

Anbefalte innlegg

Dette er en liten fortsettelse på min post om KA adapter jeg tenkte å kjøpe for et par dager siden.

Jeg skulle ha det for å teste en 2,5'' hd som jeg regner med er konka, bare for å bli sikker.

Men adapterne passer ikke overhodet, så jeg regner med det er en kabel jeg mangler.

Her er hd-en, med en plate med kontaktpunkter på

bilde013.jpg

Her er adapteret den skal passe inni. Dette er en "mini" kopi av standard IDE-kontakt.

bilde016.jpg

En ting til jeg lurer på, jeg må nok skaffe en ny disk, og dekselet (med ir-port) som sitter på disken regner ikke med følger med en ny disk (Se bilde under). Er det bare å ta det av og sette på den nye disken? Eller jeg kjøpe disker fra Dell? (Skitdyrt)

bilde011.jpg

Disken er fra 2001, som det står på disken, er det kanskje skjedd en utvikling siden det, som gjør at den gamle ikke følger standarden?

Avventer i spenning svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Merkelig sak... Jeg har også en tilsvarende adapter, men jeg har ikke hadd noen problemer med å bruke de 3 stk 2,5" diskene jeg har prøvd.

Dvs. Adapteren min ser ut som den har helt like tilkoblinger som adapteren din, men ingen av 2,5" diskene mine har en sånn tilkobling som disken din.

PS. Diskene mine er en Seagate 2GB 12,5mm, IBM Travelstar 6GB 9,5mm, IBM travelstar 20GB 9,5mm.

Sjekk datablad på produsentens hjemmeside (Det blir vel http://www.hgst.com nå som Hitachi har kjøpt opp IBM's disk-avdeling). Se hvordan tilkoblingen ser ut der og om de har andre modeller med samme tilkobling.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Disken ligger ikke inne i metallkassa da?

Var ihvertfall slik på en bærbar jeg knøla med for litt siden.

Mine 2,5"-disker ligger alle sammen i en slags metall-ramme. Denne ramma har en annen tilkobling enn selve harddisken.

Bildene er såpass mørke at jeg ikke klarer å se om det er tilkoblingen på ramma eller tilkoblingen på selve harddisken vi ser der.

Lenke til kommentar

Etter å ha justert kontrast og lysstyrke på det øverste bildet ser det ut som om den ligger i en drev-ramme ja.

Jeg sjekket opp produktnummeret hos hitachi og kom frem til til at tilkoblingen på selve harddisken slettes ikke skal se ut som på bildet. Jeg legger ved et bilde og noen linker til hvordan det skal se ut:

tdamec1.gif

tdamec3.gif

tdacon.gif

* Travelstar 48GH

* Mechanical data

* Electrical interface specifications

Lenke til kommentar

Dere hadde rett, disken sitter i en drevramme. Det er jeg som aldri har sett en 2,5'' disk før. :blush:

Fikk ikke liv i den da jeg koplet den (riktig?) på som Master på enden av IDE-kabelen. Må man ha gammel IDE-kabel (med halvparten så mange ledere) eller kan man bruke de nye og det er noe annet som er problemet? Det står nemlig her at det kreves ATA 33 kopling, eller er det minimum 33? Jeg har ATA 133, men har nok noen gamle kabler liggende som jeg kan teste...

Endret av KriB
Lenke til kommentar

Jeg kjørte IBM's disk utility fra den bærbare, og den kom opp med sektor feil og foreslo å reparere. Midt i reparasjonen begynte en fin klinkelyd i et minutt eller så og plutselig kom det beskjed om defekt disk. Kompisen min må nok kjøpe ny, ja...

Mulig det var dette som var grunnen til at adapteret ikke virket, jeg gjorde alt riktig tror jeg. Jaja, den var ikke så sinnsyk dyr at det gjorde det noe hvis den viser seg å være defekt.

Takk for hjelpen alle sammen!

Endret av KriB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...