Gå til innhold

Linux VS Windows


Anbefalte innlegg

Har en eldre 400 mhz og 64 mb pc. Fikk anbefalt av en å instalere Linux Fedora eller Mandrake på den. Har ikke noe erfaring med linus, så jeg bare lurte på hvilken fordeler og ulemper det har i forhold til windows. Vil det ha noen innvirkning på programmer. Vil jeg kunne kjøre f.esk microsoft office på den? Hvordan er brukervennligheten, hastigheten og stabiliteten. vordan få tak i og instalere programmet. Trenger jeg å formatere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=201186

Den sier jo litt.

For å ta det kort: Du kan kjøre office med noe lavere ytelse. Openoffice.org er en erstatning som fungerer nesten like godt til daglig bruk i mine øyne. Brukervenneligheten er stor hvis du faktisk har lyst til å lære litt og tåler en manual. Hastigheten på linux er egentlig et ganske bredt begrep, men de fleste tjenester går fort. Det er en grunn til at de fleste servere kjører en eller annen form for unix/unix-klon. ftp.uio.no fungerer utmerket som utgangspunkt for å skaffe linux, ellers finnes det et utall speil av filene hvis du bruker vår kjære venn google og sjekker hjemmesidene til utgaven du vil ha. Du trenger å formatere ja, installasjonen er godt dokumentert og burde ikke by på problemer med mandrake og fedora.

Lenke til kommentar
Tror også OpenOffice vil ta fryktelig lang tid å starte opp... Synes det er lenge nok å vente på min maskin, med 1.8GHz, og 512 MB RAM.

OpenOffice 1.1? Den er vesentlig raskere. På min P187 tar det jo selfølgelig lang tid, men det fungerer.. Tar bare 1-2 minutter :D

Versjon 1.1 er ikke lynrask å starte opp den heller. På den ene pc'en (1,7GHz) tar det drøyt 10 sek å starte OO Writer på første oppstart. Starter man programmet på nytt senere tar det ca 4 sek. Får prøve det på Pentium'en hvis jeg får tid en dag :)

Lenke til kommentar

Nei openoffice tar fordømt lang tid å starte... Bortsett i fra det, er det DET BESTE skriveprogrammet (jeg skiver mye i writer) jeg noen gang har prøvd. Uansett plattform! Og når det først er lastet inn, er det kjappt.

 

En av pc'ne med fedora jeg drifter på skolen er en 500 mhz. Det går greit til det den brukes til (surfing, noe skriving og spilling av lieroai), men det merkes at den er _litt_ (ikke kjempemye) tregere enn de nye maskinene (900 mhz - 1.2 ghz). Denne har dog 128 MB RAM, og det har en del å si.

 

Brukervennligheten i Linux er det egentlig ikke noe å si på. den er god, men annerledes. Og for å gjøre "sysadmin-oppgaver" må du regne med å lære deg noe bruk av konsollet, men ta det 100% med ro, dette har ingen ting med DOS å gjøre (ok... cd funker på samme måte), og myyyye lettere og bedre.

 

Forøvrig skal openoffice (windows-versjonen) deles ut til ALLE elever og lærere ved videregående skoler i akershus. Jippi! Nå kan ingen lenger klage når jeg sender dem openoffice filer :D. Forøvrig så takler OO word-formatet 100%, og kan eksportere til PDF (dette er DIGG).

 

Så gå på, installer fedora på den, og fortell oss hvordan det går!

Lenke til kommentar

Har noen av dere prøvd OpenOffice Quickstarter da?

 

Den laster nødvendige ting under oppstart slik at OOo starter fortere. Quickstarteren tar veldig lite ressurser så på en nyere PC er den fin å ha.

 

http://segfaultskde.berlios.de/index.php?content=oooqs

 

Noen sier at MS Office er så mye raskere, men de glemmer at Office også etter standard laster en "Quickstarter"

Endret av objorkum
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...