Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Bare 10 mbit på cat5e kabel?

Anbefalte innlegg

Har nå kjøpt 300Meter med kabel fra komplett

:Patchkabel UTP CAT5E 300m boks

Først la jeg kabel over taket, slik planen var, og terminerte på hver side. og prøvde å få opp nettverket.. Det lyste på den ene switchen men blinket på den andre... Nettverket funket ikke.. Så prøvde jeg å terminere på nytt 2 ganger i hver ende... like dårlig...

Så prøvde jeg å kjøre ned hastigheten til 10mbit... da funket det...

Hmm.. merkelig... så prøvde jeg å lage en kortere kabel med samme resultat...

Noen som vet hva dette kan ha seg? er det dårlig kabelkvalitet, terminering eller?

Noen ideer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, både kort og lang kabel ga samme resulat. Ergo er det neppe lengden som er problemet.

Har du prøvd med en kort kabel som du ikke har laget selv?

Har du brukt de riktige parene? (Det er ikke tilfeldig hvilke ledere som skal gå til hva siden de er tvinnet sammen parvis for å redusere crosstalk)

Lenke til kommentar

Det er nok ganske sikkert kabel-kvaliteten.

Har opplevd det selv mange ganger. Har måttet korte

ned kabelen helt til 5 m lengde for å få det til å funke.

Men har meget gode erfaringer med kabel merket med IBM.

Disse har virket over lange distanser

Lenke til kommentar

Et lite spørsmål til slutt:

Før har jeg bare brukt kabler med en "tykk" kobbertråd i hver av lederene i kabelen, mens i denne kabelen er det mange tynne tråder tvunnet sammen...

Gjør det noe forskjell... Før har jeg ikke terminert kabelen med tanke på de ulike vridde parene for sending og mottak, og det har funket med de kablene jeg har brukt før... iallefall opp til 30 meter som er det høyeste jeg har testet....

den kabelen jeg prøvde å lage nå var bare 20-25 meter...

noen som vet?

Lenke til kommentar
Når en switch bare lyser så tyder det som oftest på dårlig signal. Det kan være at kabelen er for lang, dårlig eller feil terminering eller forstyrrelser.

Stemmer nok det. Har hørt/lest en plass at det ikke lønner seg å ha en CAT5 som er lenger enn 100m for å få nogenlunde brukbart signal..

ahpadt

Lenke til kommentar

Svaret er jo egentlig meget enkelt:

1. Ethernet cat 5 har en maks anbefalt lengde på 100 meter, og da med signal tap. Maks anbefalt lengde hvor normal kabelkvalitet skal gi minimalt med signal tap er: 30 meter.

2. En kabel har en viss motstand i metallet, så jo mer kabel du har jo mer signal mister du for hver meter. Er kabelen av lav kvalitet vil utslaget fort bli meget stort.

3. Uskjermet kabel er billigere men er også mer påvirkelig for støy, og jo lengere du legger denne type kabel jo større "antenne" for støymottak lager du.

4. Signal styrke ut er varierende på en del nettverkskort, så er ditt et billig kort med lav ut effekt beregnet på hjemme LAN så kan du også ha svakheter her.

5. En del switcher og HUB'er er følsomme for styrken på signalet, så har du et i utgangspunktet svakt signal kan disse degradere hastigheten.

Dette er i korte trekk ditt problem. det første du skulle gjort før du startet med en 300 meter kabel var å sjekke standarden og hva som gjaldt rundt slikt. Deretter kunne du funnet ut om du skulle satt opp HUB'er eller signal forsterkere imellom for å forsterke signalet underveis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...