thomasolsen Skrevet 15. mars 2002 Del Skrevet 15. mars 2002 En oppfordring til alle normenn! Et sabla slit å flytte på alle knappene da men... http://www.stenling.no/dvorak/ Lenke til kommentar
Mr.Hassan Skrevet 15. mars 2002 Del Skrevet 15. mars 2002 Hei! Tar litt tid,ja..Men,kanskje vært det..:wink: Lenke til kommentar
haakon_d Skrevet 15. mars 2002 Del Skrevet 15. mars 2002 Det må være det mest mislykkede jeg har sett i mitt liv! Hvem vil vel flytte på tastene ? Hadde aldri greid å venne meg til det .. Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 15. mars 2002 Del Skrevet 15. mars 2002 Har så vidt testa dvorak, og tror jeg skal gå over til det sånn om ikke alt for lenge.. qwerty oppsett er jo tross alt laga for at du skal skrive så treigt som mulig, og være mest mulig slit å skrive :sad: Lenke til kommentar
danilovic Skrevet 15. mars 2002 Del Skrevet 15. mars 2002 Lurer på om jeg skal prøve det det, da jeg spiller mye på virrvarr hvor det er et must å skrive fort. Forresten, hvorfor et default tastaturet satt opp som det er (det oppsettet du og jeg sitter og skriver på til vanlig)? Lenke til kommentar
arehsan Skrevet 15. mars 2002 Del Skrevet 15. mars 2002 qwerty tastatur er slik pga gamledager! med skrivemaskin (med kulehode og rettetast) da måtte det være sånn for at tastene ikke skulle henge seg opp i hverandre.. Lenke til kommentar
Cool Skrevet 15. mars 2002 Del Skrevet 15. mars 2002 Hvordan blir dette i DOS da? når du har formatert maskinen og skal instalere på nytt da er det jo ingen dvorak drivere der, då må man jo vite hvor tastene er da, eller så må man bytte tastatur. Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 15. mars 2002 Del Skrevet 15. mars 2002 Quote: On 2002-03-15 14:34, Cool skrev:Hvordan blir dette i DOS da? når du har formatert maskinen og skal instalere på nytt da er det jo ingen dvorak drivere der, då må man jo vite hvor tastene er da, eller så må man bytte tastatur. Kjoerer dvorak selv, og det er kongle paa haugen! Man faar 1/16 av finger-travel med dvorak, plus at det er saa utrolig mye mer intuitivt aa ha alle vokalene paa en haand og saa videre. Kan varmt anbefales! Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 15. mars 2002 Del Skrevet 15. mars 2002 Til deg DrDoogie: (ps. dette er ikke negativt om dvorak, dvorak suger osv.. :smile: ) Du skryter av dvorak, men du har ikke æ/ø/å da... kanskje en idè å få inn dette også? :smile: Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 15. mars 2002 Del Skrevet 15. mars 2002 Quote: On 2002-03-15 15:00, thomasr skrev:Til deg DrDoogie: (ps. dette er ikke negativt om dvorak, dvorak suger osv.. :smile: ) Du skryter av dvorak, men du har ikke æ/ø/å da... kanskje en idè å få inn dette også? :smile: Javel. Fikser snart. En 'mangel' ved dvorak, eller kanskje mer korrekt, med normale tastaturer, er at man maa dra paa tur med sekk og niste etter tegn "NOEN" mener man ikke trenger saa ofte. Disse tegna blir da plassert saa langt vekk at man maa *shock! horror!* LOEFTE haanda si for aa taste dem. Problemet er jo da at flytter man et tegn, si " til fordel for AA, so maa man paa tur etter ". Saa jeg har vaert litt i tvil om hvordan jeg skulle loese dette. Men loesningen blir helt enkelt aa klaske ned AltGr, saa klaske to A'er og faa tastaturet til aa erstatte disse A'ene med en AA. //ADDED: Nei, det er ikke saa enkelt. Jeg har en plan. [ Denne Melding var redigert av: DrDoogie på 2002-03-16 10:38 ] Lenke til kommentar
Xell Skrevet 15. mars 2002 Del Skrevet 15. mars 2002 Detta er noe av det teiteste jeg har vært borti. Det er jævelig nok at vi har forskjellige tastaturer i dag, men de har trossalt de fleste tegnene på samme sted og bare noen få tegn forskjellig. Tastaturer som er tilpasset de enkelte språk vil jo bli enda mer forskjellige. Greit at dette gjør noe av sjrivingen enklere, men det er som nevnt i et tidligere svar her forskjell på hvilke taster folk bruker mye. Et annet problem med konseptet er at verden blir mindere og mindere, d.v.s. folk er mer ute og reiser på foretningsreiser. Senario; du er på foretningsreise i frankrike og laptopen konker, og du får tilbud om å låne en, men det er fean ikke mulig og finne fram på tastaturet fordi det er tillpasset fansk!! (og su er vandt til å bruke touch så det er enda jævligere) Det går ikke ann å si at dette er framtiden. Det ville vært framtiden å prøve å tilpasse tastaturets spesialtegn slik at vi ikke får forskjellige for forskjellige språkoppsett, ikke å gjøre tastaturene enda mer forskjellige. En annen ting er at det finnes veldig mange mennesker som har jobbet lenge med pc/maskinskriving og som skriver touch med tasteoppsettet slik det er i dag. Det er faktisk ikke så vanskelig å lære seg. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 15. mars 2002 Del Skrevet 15. mars 2002 Quote: On 2002-03-15 16:10, Xell skrev:Detta er noe av det teiteste jeg har vært borti. og du har *prøvd* dvorak? Lenke til kommentar
Xell Skrevet 15. mars 2002 Del Skrevet 15. mars 2002 Quote: psilocybe skrev (2002-03-15 17:14): Quote: On 2002-03-15 16:10, Xell skrev: Detta er noe av det teiteste jeg har vært borti. og du har *prøvd* dvorak? Jeg har sittet mye ved amerikanske tastaturer og det er grusomt nok. Siden hele poenget med dette systemet er at tastaturet språket blir jo tastaturene enda mer forskjellige enn de er i dag. Har ikke store planer å bruke flere år på å lære touch på nytt. Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 16. mars 2002 Del Skrevet 16. mars 2002 Quote: On 2002-03-15 21:44, Xell skrev: Quote: psilocybe skrev (2002-03-15 17:14): Quote: On 2002-03-15 16:10, Xell skrev: Detta er noe av det teiteste jeg har vært borti. og du har *prøvd* dvorak? Jeg har sittet mye ved amerikanske tastaturer og det er grusomt nok. Siden hele poenget med dette systemet er at tastaturet språket blir jo tastaturene enda mer forskjellige enn de er i dag. Har ikke store planer å bruke flere år på å lære touch på nytt. Kanskje du ville ha utbytte av aa ta med deg eller laste ned en driver tilpasset det du er vandt med da. Det vaere seg Dvorak eller Qwerty. Lenke til kommentar
Xell Skrevet 16. mars 2002 Del Skrevet 16. mars 2002 Quote: DrDoogie skrev (2002-03-16 03:19):Kanskje du ville ha utbytte av aa ta med deg eller laste ned en driver tilpasset det du er vandt med da.Det vaere seg Dvorak eller Qwerty. Laster du ned en driver til det du er vant til, vil ikke tastene være det som står på dem. På Qwerty blir det spesialtaster som ofte ikke ligger i "touch-flyten". Vanlige bokstaver og tall er det ikke problemer med, men det er irriterende at tegn som []()<>=; o.s.v. ikke ligger der de pleier å ligger det de pleier å ligge når man sitter å skal kode c eller vhdl. Amerikanske tastatur (og antagelig mange andre språk også) har også en annen utforming enn vårt norske, blandt annet har enter-tasten en annen utfoming; den dekker over '*-tasten, så hvor blir denne av når du laster ned "riktig driver". Det er ikke så enkelt skjønner du. Så unasett hvodan man snur og venner på det hadde man tjent på å lage en standard for tastaturer, slik at tegnene ikke ble stokket om. Er sikker på at jeg ikke er den eneste som har irritert meg over dette, vi snakket faktisk om det på jobben rett før denne tråden komm opp. Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 16. mars 2002 Del Skrevet 16. mars 2002 Har mange ganger tenkt på hvor praktisk det hadde vært med amerikansk tastatur til spill... Sånn at tastaturet mitt kunne ha blitt brukt på den måten spill-utviklerne tenkte... Istedetfor at spesial-knapper flyter rundtomkring! Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 16. mars 2002 Del Skrevet 16. mars 2002 Quote: Laster du ned en driver til det du er vant til, vil ikke tastene være det som står på dem. På Qwerty blir det spesialtaster som ofte ikke ligger i "touch-flyten". SER du paa tastene naar du bruker touch du da? Me no understand. Quote: Så unasett hvodan man snur og venner på det hadde man tjent på å lage en standard for tastaturer, slik at tegnene ikke ble stokket om. Er sikker på at jeg ikke er den eneste som har irritert meg over dette, vi snakket faktisk om det på jobben rett før denne tråden komm opp. Det kjekke med standarder er at det er saa mange av dem. Har selv ikke helt forsont meg med norske vokalers plassering paa tastaturet, jeg antar at det blir et sommerferie-prosjekt paa meg til slutt. Lenke til kommentar
Punisher Skrevet 16. mars 2002 Del Skrevet 16. mars 2002 Har selv TESTET dvorak og det er mer behaglig å skrive på. Du føler ikke at fingrene flækser over HELE tastaturet hele tiden. Men hvis du sitter på mange maskiner der du ikke har tilgang til å legge inn dvorak kan det bli et problem. Jeg valgte derfor å legge bort dvorak driverene mine men tastaturet er fortsatt dvorak, til alle mine venners fortvilelse :smile: Men nå lurer jeg på om jeg vil teste dvorak igjen da jeg stort sett kan gjøre som jeg vill med de maskinene jeg bruker nå) Lenke til kommentar
Xell Skrevet 16. mars 2002 Del Skrevet 16. mars 2002 DrDoogie skrev (2002-03-16 10:27): SER du paa tastene naar du bruker touch du da? Me no understand. nei det skjønner jeg :wink: Når jeg skriver vanlig tekst ser jeg nesten ikke på tastaturet (og jeg bruker mer eller mindere riktig finger på riktig tast). Spesial-tegn som jeg bruker skjeldent må jeg nok titte litt etter innimellom. Så hvis jeg legger inn norsk driver på et amerikansk tastatur får jeg problemer med spesialtegnene. Teksten går like greit i touch (i tilleg til at tastene ikke har lik layout som jeg tidligere forklarte så noen spesialtegn forsvinner selv med norsk driver og selvom du husker hvor den skulle ha vært). Hvis jeg skulle ha lagt om til Dvorak ville jo også bokstaver og tall blitt stokket om i forhold til hva man er vandt til og da ville jeg fått problemer å bruke touch. Siden jeg ikke er tolmodig av meg og aldri har brukt tid på å lære meg touch, bare noen uker for mange år siden, for så at det har siget inn etter hvert ville det nok tatt meg hvert fall et par år å få inn touch på dvorak. og med dvorak hjemme og vanlig oppsett på jobben tror jeg ikke heg ville blitt særlig effektiv. Quote: Har selv ikke helt forsont meg med norske vokalers plassering paa tastaturet, jeg antar at det blir et sommerferie-prosjekt paa meg til slutt. trixet med å lære seg touch (var i hvet fall det med meg) er å bruke litt tid i begynnelsen og lære hvilke fingrer som skal brukes hvor. Bruk så litt tid inni mellom og konsentrer det på å gjøre det riktig selvom det muligens kunne gått fortere hvis du "jukser". Etter en tid går det av seg selv. Personlig har jeg funnet ut at jo fortere man lærer seg å skrive jo flere feil sniker seg inn og da er det jo veldig greit å se på skjermen i stede for tastaturet. Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 16. mars 2002 Del Skrevet 16. mars 2002 Quote: Senario; du er på foretningsreise i frankrike og laptopen konker, og du får tilbud om å låne en, men det er fean ikke mulig og finne fram på tastaturet fordi det er tillpasset fansk!! http://www.stenling.no/dvorak/Designfilosofi.htm - genialt ikke sant? A-Z skal altså sitte likt på de ulike dvorak oppsettene :smile: Quote: On 2002-03-16 10:27, DrDoogie skrev:SER du paa tastene naar du bruker touch du da? endelig en som sa det! Tastene mine kunne vært blanke for min del. Jeg _vet_ da hvor de forskjellige tastene er og hvilke tegn som er på dem. Dette med alternative keyboardoppsett er genialt. Prøvde et oppsett for en-hånds skriving en gang og det gikk nesten like kjapt som to hender på qwerty :smile: btw noen som vet hvorfor oppsettet heter dvorak? Istede for at vi skal lese tysk/fransk på skolen burde man legge inn flere keyboard oppsett i skolen. Minstekravet er at man kan US-qwerty og NO-qwerty :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå