Navido Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 Hei Jeg har nettopp installert xp på min laptop. Har en harddisk på 30 gb og det er bare en partisjon på maskinen nå; (lokal disk c:). Jeg skal legge inn redhat linux. Og da fikk jeg lese her på forumet at det bare er å ha upartisjonert plass på harddisken og deretter putte i cden og deretter velge automatisk partisjon og da vil det komme opp en bootloader hvor jeg kan velge mellom xp og linux. Er dette riktig. Trenger kanskje litt mer opplysninger rundt dette Forreten har følgende spørsmål i tillegg: 1) kan jeg installere Xp på en partisjon på ntfs og deretter installere linux? 2) Hvor viktig er det med swap område for linux? For jeg i det hele tatt bruk for den? eller er det overfladisk? Er det hvis jeg kjører tunge programmer? 3) Hva er X? Jeg har problemer med å finne hvilken type skjerm jeg har og ofte kommer jeg ikke på linux til å begynne med før jeg har konfigurert skjermen. (JEG HAR ACER TRAVELMATE 630 SERIEN (634LVI)) 4) Hvordan er det med installering av programmer og drivere på linux? Jeg prøvde å installere msn men det kom en feilmelding. Jg må installere driverne for skjermkortet mitt (gf2go) Hvordan gjør jeg dette? Til slutt vil jeg nevne at jeg bruker grafisk brukersnitt på linux Håper på svar her folkens.. Lenke til kommentar
anderlin Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 Vet ikke svarene på så mange av spørsmålene dine, men vil komme med følgende: Jeg er skeptisk til å resize en ntfs-partisjon (hvis det er det du mente), så jeg ville isteden installert XP på nytt, og lagt den på en 10-15 GB partisjon. Valgene for dette får du under installasjonen. Så ville jeg hatt en swap-partisjon på rundt 500 MB (det går uten, men jeg tror det er tryggest med). GNU/Linux ville jeg hatt på en 5-10 GB partisjon, og så fat32 på resten (slik at du kan få tilgang til filene der både fra Linux og XP). Og jeg ville gått for Fedora. Det er en nyere versjon av Redhat for privatbrukere. Jeg ville heller ikke stolt på automatisk partisjonering, men hvis du tar backup av alt du vil beholde på forhånd, er det jo bare å prøve. Lenke til kommentar
JuZt3r Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 Hei Jeg har nettopp installert xp på min laptop. Har en harddisk på 30 gb og det er bare en partisjon på maskinen nå; (lokal disk c:). Jeg skal legge inn redhat linux. Og da fikk jeg lese her på forumet at det bare er å ha upartisjonert plass på harddisken og deretter putte i cden og deretter velge automatisk partisjon og da vil det komme opp en bootloader hvor jeg kan velge mellom xp og linux. Er dette riktig. Trenger kanskje litt mer opplysninger rundt dette Forreten har følgende spørsmål i tillegg: 1) kan jeg installere Xp på en partisjon på ntfs og deretter installere linux? 2) Hvor viktig er det med swap område for linux? For jeg i det hele tatt bruk for den? eller er det overfladisk? Er det hvis jeg kjører tunge programmer? 3) Hva er X? Jeg har problemer med å finne hvilken type skjerm jeg har og ofte kommer jeg ikke på linux til å begynne med før jeg har konfigurert skjermen. (JEG HAR ACER TRAVELMATE 630 SERIEN (634LVI)) 4) Hvordan er det med installering av programmer og drivere på linux? Jeg prøvde å installere msn men det kom en feilmelding. Jg må installere driverne for skjermkortet mitt (gf2go) Hvordan gjør jeg dette? Til slutt vil jeg nevne at jeg bruker grafisk brukersnitt på linux Håper på svar her folkens.. swap er greit å ha om du kjører tunge programmer. Det er vel på en måte psykisk-ram(ikke skyt meg om jeg tar feil her) 200Mb burde vel holde om du er kjipt med diskplass. X - gjør så du kan få det grafisk. hvorfor ikke få for fendora? det er "redhat10" eller det som ville vært redhat 10. Den har også er pakkesystem som gjør at det er lettere å installere programmer. (vet ikke om redhat har det som standar) Lenke til kommentar
xeon Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 vil det komme opp en bootloader hvor jeg kan velge mellom xp og linux. Er dette riktig. Trenger kanskje litt mer opplysninger rundt dette det stemmer Forreten har følgende spørsmål i tillegg: 1) kan jeg installere Xp på en partisjon på ntfs og deretter installere linux? Med Partition Magic 8 går det greit å resize partisjonen.. nå sier du ingen ting om du allerede har ledig plass på disken.. 2) Hvor viktig er det med swap område for linux? For jeg i det hele tatt bruk for den? eller er det overfladisk? Er det hvis jeg kjører tunge programmer? Det er der ting havner hvis det er fullt. Swap kan sammenlignes med pagefilen i windows, men den er mer fleksibel (og havner som regel på en egen partisjon som partisjonseringsprogrammet tar seg av.) 3) Hva er X? Jeg har problemer med å finne hvilken type skjerm jeg har og ofte kommer jeg ikke på linux til å begynne med før jeg har konfigurert skjermen. (JEG HAR ACER TRAVELMATE 630 SERIEN (634LVI)) Som regel (kommer litt ann på distro du velger) finner installasjonsprogrammet ut av hvilken skjerm du har.. Hvis ikke så er det som regel enkle valg for å finne det ut selv (bare pass på å gjøre det riktig, hvis ikke kan det være litt vanskelig for en som er ny på linux 4) Hvordan er det med installering av programmer og drivere på linux? Jeg prøvde å installere msn men det kom en feilmelding. Jg må installere driverne for skjermkortet mitt (gf2go) Hvordan gjør jeg dette? Står i install-fila på nvidia.com (last ned linux-driverene så ligger det der, som regel meget greit å gjrøe det også.. Til slutt vil jeg nevne at jeg bruker grafisk brukersnitt på linux Har du linux allerede? hvis nei: http://fedora.redhat.com Lenke til kommentar
Navido Skrevet 6. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2004 Vet ikke svarene på så mange av spørsmålene dine, men vil komme med følgende: Jeg er skeptisk til å resize en ntfs-partisjon (hvis det er det du mente), så jeg ville isteden installert XP på nytt, og lagt den på en 10-15 GB partisjon. Valgene for dette får du under installasjonen. Så ville jeg hatt en swap-partisjon på rundt 500 MB (det går uten, men jeg tror det er tryggest med). GNU/Linux ville jeg hatt på en 5-10 GB partisjon, og så fat32 på resten (slik at du kan få tilgang til filene der både fra Linux og XP). Og jeg ville gått for Fedora. Det er en nyere versjon av Redhat for privatbrukere. Jeg ville heller ikke stolt på automatisk partisjonering, men hvis du tar backup av alt du vil beholde på forhånd, er det jo bare å prøve. Mener du at jeg bør ta en 10-15gb partisjon på fat32, en swap partisjon på 500 mb og en 5-10gb fat32 partisjon for linux med Partition Magic? Takker for svara Lenke til kommentar
anderlin Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 Linux bruker ikke fat32 (heldigvis!), så den plassen kan du gjerne la stå tom. Det er mulig Fedora gir deg valget "Bruk tom plass på disken", og da er jo det greit. Partition Magic har jeg aldri brukt, men det høres jo greit ut. Ellers synes jeg det oppsettet er greit. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 Partition magic funker helt fint til å rezize NTFS. et tips kan dog være å defragmentere først. (IKKE IKKE IKKE skru den av selv om ser ut som om den henger!) Bare la det stå 10-15 GB tom plass på disken. så velger du "bruk tom plass" i auto-partisjonerings systemet i installeren (kjempelett, kan ikke missforstås) Swap "må" du ha. Pleier selv å bruke en 256 MB partisjon. dette fikser autopartisjoneringa. Fungerer som pagefil i windows, men ligger på en egen partisjon. Jeg mener dette er bedre, for da har du ikke en "superfragmenterer" liggende. Har selv en 256 MB ram, og den brukes relativt lite, men ville aldri latt være å ha den der. Linux bruker et eget format på sine partisjoner som heter ext3, men la autopartisjonereren fikse dette. Du vil få opp en meny under installen. der velger du "generic flat screen" eller noe sånnt. grafikk-kortet ditt aner jeg ikke noe om. kansje er det til og med støttet rett ut av boksen (jeg aner ikke). X er gui-systemet til linux, som skiller seg fra windows sitt ved å kjøre "oppå" konsollet (omtrent slik som win 3.x gjorde, men dette FUNKER bra) et tips: i Linux (unix generellt) finnes det ikke noe A: C: D: osv. Unix bruker en bunnkatalog kallt / (omtales som root eller rot-katalog. root er også navnet på administratorbrukeren (den brukeren som har brukernummer 0, og gude-aktige rettigheter. IKKE logg deg inn med denne brukeren i annet i konsoll. I gui logger du deg inn som din egen bruker, og taster "root-passordet" når du skal endre en "system-wide" instilling). under denne katalogen /, ligger det mange andre kataloger. du har /home, som inneholder alle filene til brukerene, /usr hvor de fleste programmer ligger, /etc som inneholder de fleste configfilene, /boot som inneholder boot-partisjonen (i linux kan godt en mappe ligge på egne partisjoner. det er faktisk slik alle andre parisjoner enn den som er / ligger), og mange andre. og det er ikke noe galt med fedora sin auto-partisjonerer (har brukt den MANGE ganger). Bare ikke skru den på "slett alle partisjoner". Programmvare installerer du som regel med rpm eller tar.gz (kildekode) RPM: hvis du har en .rpm fil: dobbeltklikk på den osv. ELLER konsollet skriv rpm -ivh <pakkenavn. stå i katalogen, vær root [su -, taste root passord], skriv de første tre-fem bokstavene og trykk TAB, og den skriver inn resten selv> hvis du vil gjøre det automatisk (nedlasting/installasjon) yum: ligger ferdig inne skriv yum install <pakke> apt last ned fra apt.freshrpms.net legg inn som en .rpm fil se ovenfor skriv i et konsoll som root (du må være på nettet) apt-get update apt-get install synaptic ta en titt i "systemverktøy" menyen, og kos deg! tar.gz, tgz, og tar.bz pakk ut fila (file roller ordner dette) ELLER tar.gz og tgz: tar xzvf pakkenavn.tar.gz cd pakkenavn ./configure --prefix=/usr/local/sted-du-vil-ha-det make (som root) make install da kan du kjøre det. de fleste programmer oppretter dog ikke snarveier i menyen. ta en titt i /usr/share/applications Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 en annen ting. ikke fall for fristelsen å legge inn ALT. Ikke ta med noen servere med mindre du har bestemt deg for å kjøre server, men legg definitivt inn alle gruppene med developmet tools (det er ikke nødvendig å grave seg dypere ned i dem, bare krys av for de gruppene du trenger.) ta også med alle gruppene i sysutils. Lenke til kommentar
FreeBSD Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 Veldig viktig poeng kyrsjo markerer her. ALT-syndromet er gjerne grunnen til at mange avslutter Linux-karrieren før den egentlig har begynt - det gjør nemlig maskinen treig, og tungrodd. Legg inn viktige libraries og development tools, som vil hjelpe deg med enkel kompilering uten dependency-errors senere, men vær forsiktig med servere og unødvendige oppstarts-daemons. Ta en rens i oppstartstjenestene også, for å sikre en så rask startup som mulig. Fedora anbefales! Bruk KDE på hjemmemaskinen, selvom GNOME er lekkert i Fedora, går det usannsynlig treigt. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 Bare tull! Gnome går kjempebra! Men legg inn begge, så kan du prøve dem og se hva du selv liker best. Men ikke legg inn noen servere med mindre du skal bruke dem. Og JA, du kan fint få opp den menyen igjen senere: Sett inn cd 1 og du blir spurt om autorun... En liten komentart til freeBSD - det er ikke farlig med programmer du ikke bruker (som ikke kjører i bakgrunnen): Disse vis ta opp diskplass, men det er også det. Du har ikke et register som må lastes inn hver gang på Linux Lenke til kommentar
Navido Skrevet 6. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2004 Veldig viktig poeng kyrsjo markerer her. ALT-syndromet er gjerne grunnen til at mange avslutter Linux-karrieren før den egentlig har begynt - det gjør nemlig maskinen treig, og tungrodd. Legg inn viktige libraries og development tools, som vil hjelpe deg med enkel kompilering uten dependency-errors senere, men vær forsiktig med servere og unødvendige oppstarts-daemons. Ta en rens i oppstartstjenestene også, for å sikre en så rask startup som mulig. Fedora anbefales! Bruk KDE på hjemmemaskinen, selvom GNOME er lekkert i Fedora, går det usannsynlig treigt. Takker for svar folkens Noe annet jeg også lurte på: 1)Vifta på laptopen min er alltid på full når jeg er på linux. Slik er det ikke i xp. Har dette noe med at jeg har tatt med for mange elementer (servere programmer stash osv) når jeg installerte linux? Er veldig plagsomt asså. 2) Kan jeg avinstallere noe senere hvis jeg tar med ting som jeg installerer men senere finner ut at jeg ikke trenger.? Feks av servere og sånnt tenkte jeg på. Lenke til kommentar
Navido Skrevet 7. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2004 Veldig viktig poeng kyrsjo markerer her. ALT-syndromet er gjerne grunnen til at mange avslutter Linux-karrieren før den egentlig har begynt - det gjør nemlig maskinen treig, og tungrodd. Legg inn viktige libraries og development tools, som vil hjelpe deg med enkel kompilering uten dependency-errors senere, men vær forsiktig med servere og unødvendige oppstarts-daemons. Ta en rens i oppstartstjenestene også, for å sikre en så rask startup som mulig. Fedora anbefales! Bruk KDE på hjemmemaskinen, selvom GNOME er lekkert i Fedora, går det usannsynlig treigt. Takker for svar folkens Noe annet jeg også lurte på: 1)Vifta på laptopen min er alltid på full når jeg er på linux. Slik er det ikke i xp. Har dette noe med at jeg har tatt med for mange elementer (servere programmer stash osv) når jeg installerte linux? Er veldig plagsomt asså. 2) Kan jeg avinstallere noe senere hvis jeg tar med ting som jeg installerer men senere finner ut at jeg ikke trenger.? Feks av servere og sånnt tenkte jeg på. Hmmm..ingen som gidder å lese..så mange som leser men ingen svar? rart og skuffende Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 7. februar 2004 Del Skrevet 7. februar 2004 2) Kan jeg avinstallere noe senere hvis jeg tar med ting som jeg installerer men senere finner ut at jeg ikke trenger.? Feks av servere og sånnt tenkte jeg på. Ja, dette er en selvfølge i de fleste Linux-distribusjoner, ettersom man har et pakkesystem som har pakker med avhengigheter definert mellom seg. For å fjerne f.eks. apache på Fedora, skriv 'yum remove apache'. Nå vil den fjerne apache og andre ting som er avhengig av at apache er installert, slik at systemet til envher tid er konsistent og sundt. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 7. februar 2004 Del Skrevet 7. februar 2004 eventuellt putt inn fedora cd1, svar "ja" på autostart, og fjern hakene for webserver ol. Lenke til kommentar
Navido Skrevet 7. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2004 eventuellt putt inn fedora cd1, svar "ja" på autostart, og fjern hakene for webserver ol. Ja ok. Men er det noen som vet svaret på spørsmål 1 om vifta? ******* plagsomt.. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 7. februar 2004 Del Skrevet 7. februar 2004 prøv å legge til acpi eller noe på kernel-loade linja (noen andre får gi en nøyere forklaring her...) Har selv laptop med fedora, men her funker vifta (dvs. den starter å blåse hvis det blir for varmt, sparer på strømmen på batteri osv.). Har ca 45 minutter til en time lengre batteritid i Linux enn i Windows (ca 3 timer i windows, 4 i Linux - noe som er mer enn nok for meg, og i seg selv er en mer enn god nok grunn til å kjøre Linux i tilleg til at det knuser windows på alle andre fronter, mener nå jeg) Lenke til kommentar
Navido Skrevet 7. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2004 prøv å legge til acpi eller noe på kernel-loade linja (noen andre får gi en nøyere forklaring her...) Har selv laptop med fedora, men her funker vifta (dvs. den starter å blåse hvis det blir for varmt, sparer på strømmen på batteri osv.). Har ca 45 minutter til en time lengre batteritid i Linux enn i Windows (ca 3 timer i windows, 4 i Linux - noe som er mer enn nok for meg, og i seg selv er en mer enn god nok grunn til å kjøre Linux i tilleg til at det knuser windows på alle andre fronter, mener nå jeg) takker for svar kyrsjo Men nå står jeg helt fast. hva er acpi og hvordan legger jeg det inn på boot linja? Hvorfor må jeg ha den og hva kan jeg bruke den til? Lenke til kommentar
xeon Skrevet 7. februar 2004 Del Skrevet 7. februar 2004 trykk a i grub (når den booter) og skriv acpi=on hvis det virker som det skal (noe det bør og du kan uansett gjøre dette ettersom acpi er bedre enn apm) legg til acpi=on etter kernel i /etc/grub/grub.conf (, men alltid en fordel å teste først) Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 7. februar 2004 Del Skrevet 7. februar 2004 takk xeon, det var det jeg mente. Håpet å få noen som husket på sporet... kansje jeg burde teste dette selv? Hva er egentlig den store gevinsten? (kansje sjermen slår seg av i hvilemodus?) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå