Gå til innhold

Browser depended StyleSheet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her er et eksempel:

<script type="text/javascript">

/***********************************************
* Different CSS depending on OS (mac/pc)- © Dynamic Drive (www.dynamicdrive.com)
* This notice must stay intact for use
* Visit http://www.dynamicdrive.com/ for full source code
***********************************************/

var csstype="external" //Specify type of CSS to use. "Inline" or "external"

var mac_css='body{font-size: 14pt; }' //if "inline", specify mac css here
var pc_css='body{font-size: 12pt; }' //if "inline", specify PC/default css here

var mac_externalcss='/css/????.css' //if "external", specify Mac css file here
var pc_externalcss='/css/????.css' //if "external", specify PC/default css file here

///////No need to edit beyond here////////////

var mactest=navigator.userAgent.indexOf("Mac")!=-1
if (csstype=="inline"){
document.write('<style type="text/css">')
if (mactest)
document.write(mac_css)
else
document.write(pc_css)
document.write('</style>')
}
else if (csstype=="external")
document.write('<link rel="stylesheet" type="text/css" href="'+ (mactest? mac_externalcss : pc_externalcss) +'">')

</script>

denne var mere på plattform men men.. greit å ha det også :roll:

Lenke til kommentar
Nå lurer jeg på hvorfor Mozilla Padder litt anne ledes enn IE og Opera?. Noen som har svar og løsning på det?

Og IE padder anderledes enn Opera også :realmad:

Du kan vel bare endre på det i de forskjellige stilarkene?

jeg får samma resultat på opera og ie, men paddinga i mozilla blir *føkka*

Fant på nette at flere har samma prob, jeg har en måte å fikse, men da må jeg bruke bilder på lenkene, "det gikk eg ikkje" så noen som har løsning på det? ePsilon?

EDIT: Mozilla kan tygge nøttene mine!!

Endret av tjcombo
Lenke til kommentar
jeg får samma resultat på opera og ie, men paddinga i mozilla blir *føkka*

Fant på nette at flere har samma prob, jeg har en måte å fikse, men da må jeg bruke bilder på lenkene, "det gikk eg ikkje" så noen som har løsning på det? ePsilon?

Jeg er ikke helt sikker på hva problemet her er, men som jeg tidligere har nevnt er det viktig at du velger en dokumenttypedeklarasjon («DOCTYPE») som ikke aktiverer quirks-modus i nettleserne. Da er det nemlig ikke så godt å forutse hvordan sidene vil vises (Internet Explorer 6.0 faller for eksempel tilbake til Internet Explorer 5.0s feilaktige boksmodell).

Hvis du skriver sidene dine i, si, HTML 4.01 Transitional, er det viktig at du tar med URI-en til DTD-en i deklarasjonen. Følgende deklarasjon aktiverer quirks-modus i både Internet Explorer, Opera og Mozilla:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

Når URI-en kommer med, derimot, aktiveres standardmodus i Internet Explorer, Opera og Mozilla, og «nesten standardmodus» i Netscape Navigator:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" 
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

Det fins mange sider på nettet som tar for seg hvordan nettleseroppførselen påvirkes av de ulike dokumenttypedeklarasjonene. Her er et utvalg:

Når standardmodusen er på plass, er du sikret at nettleserne vil forsøke å vise sidene så likt som mulig («etter standardene»). Etter mine erfaringer er det da Internet Explorer som har den mest avvikende CSS-støtten. Dersom du har behov for det, kan du bruke følgende kode til å angi et stilark som bare vil leses av Internet Explorer:

<!--[if IE]>
 <link href="IE.css" rel="stylesheet" type="text/css">
<![endif]-->

Andre nettlesere vil ignorere all tekst mellom <!-- og -->, som er den korrekte oppførselen i henhold til standardene.

Endret av ePsiLON47
Lenke til kommentar
Dersom du har behov for det, kan du bruke følgende kode til å angi et stilark som bare vil leses av Internet Explorer:

<!--[if IE]>
 <link href="IE.css" rel="stylesheet" type="text/css">
<![endif]-->

Andre nettlesere vil ignorere all tekst mellom <!-- og -->, som er den korrekte oppførselen i henhold til standardene.

Kan man da også skrive

<!--[ifOpera]>
Littegrannekode
<![endif]-->

?

Lenke til kommentar
Mulig jeg tar feil nå, men er det ikke slik at @import ikke støttes av IE, og kan derfor brukes i vår fordel?

Nei. Det er Netscape Navigator 4 (og eldre) som ikke støtter @import.

Agh, på tide å sove mindre, og lese mer. Skulle ønske jeg hadde adsl, så jeg kunne ha lest spesifikasjonene nærmere.

Lenke til kommentar
Skulle ønske jeg hadde adsl, så jeg kunne ha lest spesifikasjonene nærmere.

Hvorfor ikke bare laste ned spesifikasjonene en gang for alle? Både CSS 2- og HTML 4.01-spesifikasjonene er tilgjengelige som .zip-filer fra innholdssidene (se under henholdsvis «Available formats» og «This version»).

Endret av ePsiLON47
Lenke til kommentar
Skulle ønske jeg hadde adsl, så jeg kunne ha lest spesifikasjonene nærmere.

Hvorfor ikke bare laste ned spesifikasjonene en gang for alle? Både CSS 2- og HTML 4.01-spesifikasjonen kan lastes ned som .zip-filer fra innholdssidene (se under henholdsvis «Available formats» og «This version»).

Takker, har ikke lagt merke til det før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...