tjcombo Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 La oss si, jeg har 2 stylesheets. en til mozilla og en til ie+opera så når en person kommer til sida mi med mozilla browser, hvordan kan jeg få sida mi til å automatisk ta i kraft mozilla stylesheet'en? Lenke til kommentar
PT Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 Du kan vel bruke noe php-greier... Noe sånt som "if browser = IE", er "stylesheet = stilsettie.css", og det samme med mozilla... Nå kan ikke jeg PHP noe særlig, men dette er en mulighet. Lenke til kommentar
enden Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 (endret) enten php (eller annen serverside) eller javascript ja Endret 6. februar 2004 av enden Lenke til kommentar
kvikks Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 Her er et eksempel: <script type="text/javascript"> /*********************************************** * Different CSS depending on OS (mac/pc)- © Dynamic Drive (www.dynamicdrive.com) * This notice must stay intact for use * Visit http://www.dynamicdrive.com/ for full source code ***********************************************/ var csstype="external" //Specify type of CSS to use. "Inline" or "external" var mac_css='body{font-size: 14pt; }' //if "inline", specify mac css here var pc_css='body{font-size: 12pt; }' //if "inline", specify PC/default css here var mac_externalcss='/css/????.css' //if "external", specify Mac css file here var pc_externalcss='/css/????.css' //if "external", specify PC/default css file here ///////No need to edit beyond here//////////// var mactest=navigator.userAgent.indexOf("Mac")!=-1 if (csstype=="inline"){ document.write('<style type="text/css">') if (mactest) document.write(mac_css) else document.write(pc_css) document.write('</style>') } else if (csstype=="external") document.write('<link rel="stylesheet" type="text/css" href="'+ (mactest? mac_externalcss : pc_externalcss) +'">') </script> denne var mere på plattform men men.. greit å ha det også Lenke til kommentar
tjcombo Skrevet 6. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2004 Fant en en tut på nettet, leser den istedet. takk for de som prøvde Lenke til kommentar
tjcombo Skrevet 6. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2004 Nå lurer jeg på hvorfor Mozilla Padder litt anne ledes enn IE og Opera?. Noen som har svar og løsning på det? Lenke til kommentar
PT Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 Nå lurer jeg på hvorfor Mozilla Padder litt anne ledes enn IE og Opera?. Noen som har svar og løsning på det? Og IE padder anderledes enn Opera også Du kan vel bare endre på det i de forskjellige stilarkene? Lenke til kommentar
kvikks Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 Css-bugs i forskjellige browsere: bugs mere bugs, kanskje bedre enn forrige Browser redirect.. enda en.. css depending on browser Off-topic: Denne kan teste forskjellige ting i browsere: Testing av browser Lenke til kommentar
tjcombo Skrevet 6. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2004 (endret) Nå lurer jeg på hvorfor Mozilla Padder litt anne ledes enn IE og Opera?. Noen som har svar og løsning på det? Og IE padder anderledes enn Opera også Du kan vel bare endre på det i de forskjellige stilarkene? jeg får samma resultat på opera og ie, men paddinga i mozilla blir *føkka* Fant på nette at flere har samma prob, jeg har en måte å fikse, men da må jeg bruke bilder på lenkene, "det gikk eg ikkje" så noen som har løsning på det? ePsilon? EDIT: Mozilla kan tygge nøttene mine!! Endret 6. februar 2004 av tjcombo Lenke til kommentar
epsil Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 (endret) jeg får samma resultat på opera og ie, men paddinga i mozilla blir *føkka* Fant på nette at flere har samma prob, jeg har en måte å fikse, men da må jeg bruke bilder på lenkene, "det gikk eg ikkje" så noen som har løsning på det? ePsilon? Jeg er ikke helt sikker på hva problemet her er, men som jeg tidligere har nevnt er det viktig at du velger en dokumenttypedeklarasjon («DOCTYPE») som ikke aktiverer quirks-modus i nettleserne. Da er det nemlig ikke så godt å forutse hvordan sidene vil vises (Internet Explorer 6.0 faller for eksempel tilbake til Internet Explorer 5.0s feilaktige boksmodell). Hvis du skriver sidene dine i, si, HTML 4.01 Transitional, er det viktig at du tar med URI-en til DTD-en i deklarasjonen. Følgende deklarasjon aktiverer quirks-modus i både Internet Explorer, Opera og Mozilla: <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"> Når URI-en kommer med, derimot, aktiveres standardmodus i Internet Explorer, Opera og Mozilla, og «nesten standardmodus» i Netscape Navigator: <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd"> Det fins mange sider på nettet som tar for seg hvordan nettleseroppførselen påvirkes av de ulike dokumenttypedeklarasjonene. Her er et utvalg: Listamatic: The IE box model and Doctype modes A List Apart: Fix Your Site With the Right DOCTYPE! Doctypes and their respective layout mode meyerweb.com: DOCTYPE grid Når standardmodusen er på plass, er du sikret at nettleserne vil forsøke å vise sidene så likt som mulig («etter standardene»). Etter mine erfaringer er det da Internet Explorer som har den mest avvikende CSS-støtten. Dersom du har behov for det, kan du bruke følgende kode til å angi et stilark som bare vil leses av Internet Explorer: <!--[if IE]> <link href="IE.css" rel="stylesheet" type="text/css"> <![endif]--> Andre nettlesere vil ignorere all tekst mellom <!-- og -->, som er den korrekte oppførselen i henhold til standardene. Endret 6. februar 2004 av ePsiLON47 Lenke til kommentar
PT Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 Dersom du har behov for det, kan du bruke følgende kode til å angi et stilark som bare vil leses av Internet Explorer: <!--[if IE]> <link href="IE.css" rel="stylesheet" type="text/css"> <![endif]--> Andre nettlesere vil ignorere all tekst mellom <!-- og -->, som er den korrekte oppførselen i henhold til standardene. Kan man da også skrive <!--[ifOpera]> Littegrannekode <![endif]--> ? Lenke til kommentar
epsil Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 (endret) Kan man da også skrive <!--[ifOpera]> Littegrannekode <![endif]--> ? Nei, dette er ett av de sjeldne tilfellene av IE-tull som faktisk kan utnyttes til vår fordel. Men du kan gjøre CSS synlig for kun Opera også. Edit: Virtuelvis har skrevet en artikkel som tar for seg IE-koden vist over i noe større detalj. Endret 6. februar 2004 av ePsiLON47 Lenke til kommentar
tjcombo Skrevet 6. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2004 FY FÆ3N DET VAR GÆRNT ! Det funka fett ePsilon. Jeg har sitti her og slitt i flere timer, bytter doctypen som du sier og det funker smooth, pluss validert! You just impress me more and more! Fjell gutta tar over forumet ! Lenke til kommentar
haugsand Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 Mulig jeg tar feil nå, men er det ikke slik at @import ikke støttes av IE, og kan derfor brukes i vår fordel? Lenke til kommentar
epsil Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 Mulig jeg tar feil nå, men er det ikke slik at @import ikke støttes av IE, og kan derfor brukes i vår fordel? Nei. Det er Netscape Navigator 4 (og eldre) som ikke støtter @import. Lenke til kommentar
haugsand Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 Mulig jeg tar feil nå, men er det ikke slik at @import ikke støttes av IE, og kan derfor brukes i vår fordel? Nei. Det er Netscape Navigator 4 (og eldre) som ikke støtter @import. Agh, på tide å sove mindre, og lese mer. Skulle ønske jeg hadde adsl, så jeg kunne ha lest spesifikasjonene nærmere. Lenke til kommentar
epsil Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 (endret) Skulle ønske jeg hadde adsl, så jeg kunne ha lest spesifikasjonene nærmere. Hvorfor ikke bare laste ned spesifikasjonene en gang for alle? Både CSS 2- og HTML 4.01-spesifikasjonene er tilgjengelige som .zip-filer fra innholdssidene (se under henholdsvis «Available formats» og «This version»). Endret 6. februar 2004 av ePsiLON47 Lenke til kommentar
haugsand Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 Skulle ønske jeg hadde adsl, så jeg kunne ha lest spesifikasjonene nærmere. Hvorfor ikke bare laste ned spesifikasjonene en gang for alle? Både CSS 2- og HTML 4.01-spesifikasjonen kan lastes ned som .zip-filer fra innholdssidene (se under henholdsvis «Available formats» og «This version»). Takker, har ikke lagt merke til det før. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå