Gå til innhold

Installere OO ordbøker

Anbefalte innlegg

Overskriften sier vel det meste. Har mekket noen enkle scripts til å fikse norske/tyske/franske ordbøker i openoffice, da jeg har en del maskiner å gjøre det på og ikke gidder/har tid til å gjøre det manuelt. Disse maskinene kjører fedora core 1.

Men da jeg er en relativt fersk shell-programerer, tør jeg ikke kjøre dem før jeg vet 99% at de virker og ikke kødder til noe...

Fint hvis noen gidder å ta en titt (både på selve scriptsene og "addlist" fila)

Link til tar.gz

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fint at noen interesserer seg for bash :)

First off:

USB/NFS er helt greie, bare noen hint..

echo "bla,bla,bla" >> /etc/fstab # er nok

og mkdir /mnt/usb holder også.. For å lage flere directories kan du f.eks. kjøre mkdir -p /mnt/usb/masse/rare/greier (-p gjør at mkdir lager parent directories as necessary hvis jeg ikke husker mkdir --help helt feil)

oowordlist-saken:

Det er ikke farlig å bruke mellomrom for å gjøre ting mer tydelig:

#!/bin/bash
# vars
oopath="/usr/lib/openoffice/share/dict/ooo"
serverip="172.26.101.48"
filename="dict.tar.gz"

# getting wordlist from server
cd /tmp
wget "http://172.26.101.48/path/$filename"
tar xzf "$filename"

# installing
cp dict/* "$oopath"
cat dict/inslist >> "$oopath/dictionary.lst"

# cleaning up
rm -rf dict 
rm -f "$filename"

Om du cd'er til $oopath først eller ikke spiller ikke så stor rolle

Lenke til kommentar

hmm.. jeg tror jeg zippet ned litt mye her...

det oo scriptet du så der, var kun en "kladd". se i subfolderen...

NFS greiene var ikke meningen å publisere (det har dog ingen ting å si...).

USB tingen virker fint (har rullet den ut på flere bokser, og den oppfører seg finfint!)

kan fstab være komma-separert?

poenget er at det første scriptet skal kopiere dataene over i tmp, og kunne kjøres av vanelig bruker (et must da det skal hentes fra NFS...). Dereter starter selve scriptet som gjør jobben, men dette må ha root-rettigheter.

Men fixusb saken annbefaler jeg, den er veldig fin å ha :D

Lenke til kommentar

poenget er at det første scriptet (det er det i underkatalogen som er interessant, den som det ligger to filer i, howtoo og et-eller-annet.sh (filene ligger på skolen og jeg har ISDN)), kopierer på plass filene fra et NFS-volum med root-sqash skrudd på (dvs root blir mappet til nobody...), til /tmp, og starter script nr. 2 med root rettigheter. deretter gjør script nr. 2 det som er poenge med hele greia, legger inn ordbøkene. les howtoo (et litt misvisende navn jeg vet, men denne versjonen er egentlig ikke helt ferdig for "slipp") så står det en utførlig forklaring der. Første scriptet du har sett var et "utkast" som ble droppet. (derfor komentarer i lange baner)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...