Gå til innhold

Mystisk ukjent maskinvare i Windows

Anbefalte innlegg

Jeg har satt sammen ei kontormaskin av komponenter som for meg er ganske godt kjent. Derfor ble jeg ganske overraska da Windows XP norsk SP1 ved hver oppstart oppgir at det ikke finner drivere til to ukjente komponenter. Drivere blir heller ikke funnet om jeg kobler til Internett. Alle komponenter jeg har installert fungerer for øvrig som de skal, og maskina er knallbra den! :)

Maskina består av følgende komponenter:

Abit NF7-S 2.0 (nyeste BIOS - v2.1)

AMD XP 3000+

2 X 512 Mb TwinMOS m/Winbond

WD 80 GB SE

NEC DVD-brenner IDE ND-2500A

Sapphire Radeon 9200 Atlantis 128MB DDR (med nyeste Omega-drivere)

SMC EZ 10/100 nettverkskort

Brother 5030 laserskriver

+ vanlig mus og tastatur

Jeg har installert de siste offisielle chipset-driverne fra Nvidia, men også prøvd et uoffisielt sammensatt sett på en annen install, uten noen forskjell for min problemstilling.

Noen som har tips om hva de ukjente enhetene kan være, eventuelt hvilken framgangsmåte jeg kan velge for å finne ut av det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et spørsmål: Hvorfor har du satt inn et nettverkskort ? NF7-S har jo innebygd nettverkskort

Prøv å sett nettverksledningen inn i nettverkspluggen på hovedkortet så kommer du nok ut på internett. Den ukjente enheten er sannsynligvis SMC nettverkskortet

mvh

Sture

Lenke til kommentar

NF-7 har jo en del onboard-fasiliteter som lan o.s.v.

Se at de du ikke har bruk for, er disablet i BIOS.

Får du ingen informasjon om disse enhetene når du ser på egenskaper?

BTW windows kan i enkelte tilfeller opprette virituelle enheter som kommer frem som en fysisk enhet i enhetsbehandleren.

Lenke til kommentar

Nettverkskortet må faktisk installeres ja. Holder på med det på servern min nå. Satt i en time og debugget nettverket mitt for å finne ut hvorfor jeg ikke fikk kokntakt før jeg husket den dumme floppyen.

Allikevel skal det bare komme opp at det er en enhet som er ukjent, ikke to.

Det var forresten en rimeli gå "kontormaskin" du hadde, med untak av skjemkortet da :)

Endret av enden
Lenke til kommentar

Hva heter de "ukjente" komponentene? Windows har som regel et standardnavn på de, og det forklarer ofte litt om hva de gjør. For eksempel kommer det opp "ethernet adapter" hjemme på min maskin, men det er nettverkskort nr. 2 på hovedkortet mitt, og det har jeg ikke fått installert enda.

Det er nok mulig det er nettverkskortet på hovedkortet som ikke er installert. Eller omvendt, at det er nettverkskortet du har satt i ekstra som ikke er installert. Og hva skal du med en XP3000 i en "kontormaskin"? Ser ikke helt sammenhengen der. Det du har der er en spillmaskin uten skikkelig skjermkort. Hadde ikke lagt så mye penger i en "kontormaskin" nå midt i "revolusjonen".

-Chief-

Lenke til kommentar

Her kom det mange tilbakemeldinger. :)

Det er en rimelig bra kontormaskin ja. Ja, jeg vet at den er svært kraftig, og bare mangler et bra skjermkort på å være en flott spill-PC, men det valget må jeg jo ha lov til å ta. ;)

Jeg her installert et ekstra nettverkskort fordi maskinen både et koblet til internett via on-board-LAN, og dessuten til en annen PC i nettverk via SMC-kortet. Men dette fungerer som det skal! Alle komponenter, inkludert on-board, er som det skal. Jeg har disablet S-ATA.

Jeg kan altså ikke skjønne hva de ukjente enhetene er. Det står ingen info i det hele tatt, kun "ukjent enhet" helt øverst i enhetsbehandling. Hadde det stått hva det var hadde det jo ikke vært noe problem. ;)

Lenke til kommentar
If it ain't broke, don't fix it ;)

Jeg har ingen problemer, som sagt, men det er jo litt irriterende da. ;)

Jeg får gå igjennom BIOS en gang til... Jeg har koblet til de to fire-wire-kontaktene på hovedkortet - kan det være de som forårsaker dette? Får prøve å disable de i BIOS - bruker de jo ikke likevel. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...