cc Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 Jeg sitter og titter rundt på nett, endel her på forumet, og prøver å se hva som kan utgjøre et godt kjøp for meg nå neste gang. (Skal ha HK, Cpu og ram) Foreløpig heller det klart mot Amd's 64 plattform, men jeg finner ingen info som håndfast kan fortelle meg på noenlunde normalt forståelig språk hva som er forskjellen mellom Athlon 64 og Opteron? Er de myntet på forskjellig bruk, isåfall hva? Opteron er jo klart dyrere, så normalt ville man tro den er bedre - men hvorfor er den så ikke mer utbredt? Og hva er så spes med Athlon 64 Fx at den får en så mye høyere pris? Opteron leveres også i en utgave som koster en del mer, som har ekstra beskrivelse "2-way" på Komplett.no; Hva betyr dette, gir det f.eks. dobbel ytelse? Jeg hører snakk om at socket 939 snart er på plass, og at pci-x kommer til oss forbrukere snart også. og da lurer jeg på om jeg bør vente på det? Jeg vil jo naturlig nok få kjøpt et fremtidsrettet system, som jeg kan oppgradere litt på senere, istedet for å bytte hele tiden. Likevel virker det som om det vil bli litt lenge å vente? 2 måneder er liksom greit, mens 4-5 blir for lenge.. Er ivrig etter å komme igang med case-byggingen Jeg ser for meg å kjøpe en Opteron nå, og et hovedkort som har plass for to cpu'er - kan jeg uproblematisk kjøre på kun en cpu nå i første omgang? Og er vannkjøling noe å anbefale til et slikt system? Er det verdt pengene? Bør jeg heller gå for en Athlon 64, og bruke pengene på heller å få en med høyere klokkefrekvens og litt mer ram? Den brukes til noe videoredigering, endel spill og film, endel jobbing i form av kontorapplikasjoner, men jeg gjør ofte mange ting på en gang, og setter pris på et system som liker multitasking. Setter pris på om noen tar seg bryet med å oppklare litt for meg Lenke til kommentar
Nénmacil Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 (endret) Jeg anbefaler deg å ta en titt på denne artikkelen for informasjon om de forskjellige prosessorene. Når komplett skriver "2-way" betyr dette at prosessoren kan kjøres i et såklat flerprosessor system. I dette tilfellet med 2 prosessorer. PCI-X kommer senere, du mener vel PCI-Express. Opteron er en typisk "server" prosessor, og egner seg ikke spesielt bra til spilling o.l. Ta en titt på linken jeg ga for videre og mer utfyllende informasjon. Endret 6. februar 2004 av azone Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 Jeg sitter og titter rundt på nett, endel her på forumet, og prøver å se hva som kan utgjøre et godt kjøp for meg nå neste gang. (Skal ha HK, Cpu og ram) Foreløpig heller det klart mot Amd's 64 plattform, men jeg finner ingen info som håndfast kan fortelle meg på noenlunde normalt forståelig språk hva som er forskjellen mellom Athlon 64 og Opteron? Er de myntet på forskjellig bruk, isåfall hva? Opteron er jo klart dyrere, så normalt ville man tro den er bedre - men hvorfor er den så ikke mer utbredt? Og hva er så spes med Athlon 64 Fx at den får en så mye høyere pris? Opteron leveres også i en utgave som koster en del mer, som har ekstra beskrivelse "2-way" på Komplett.no; Hva betyr dette, gir det f.eks. dobbel ytelse? Athlon 64 er en desktop-prosessor, dvs. den er beregnet på hjemmemarkedet mens Opteron er en arbeidsstasjon/tjener-prosessor, dvs. beregnet på bedriftsmarkedet. Forskjellene mellom dem ellers er at Athlon 64 har støtte for Cool'n'Quiet, unbuffered DDR minne og bare en HyperTransport-link, mens Opteron bare støtter registered DDR minne og opp til tre HyperTransport-linker og har flerprosessor-støtte. Ettersom Opteron ikke er beregnet for hjemmemarkedet, så er den ikke så utbredt der som Athlon 64 enkelt og greit. I bedriftsmarkedet derimot er Opteron en ubetinget suksess. Athlon 64 FX koster mest fordi den skal være den raskeste prosessoren for hjemmemarkedet, og er basert på en Opteron uten flerprosessor-støtte. Opteron serie 200 er såkalt "2-way", dvs. at den har en ekstra HyperTransport-link som gjør det mulig for å ha 2 prosessorer i et og samme system (krever hovedkort som støtter det). Det finnes også Opteron serie 800 som er såkalt "8-way", dvs. at man kan bruke opptil 8 prosessorer i systemet osv. Innen forskning og i industrien så trenger man maskiner som kan løse store problemer og da bruker man systemer med flere prosessorer, og det er først og fremst her Opteron brukes. Jeg hører snakk om at socket 939 snart er på plass, og at pci-x kommer til oss forbrukere snart også. og da lurer jeg på om jeg bør vente på det? Jeg vil jo naturlig nok få kjøpt et fremtidsrettet system, som jeg kan oppgradere litt på senere, istedet for å bytte hele tiden. Likevel virker det som om det vil bli litt lenge å vente? 2 måneder er liksom greit, mens 4-5 blir for lenge.. Er ivrig etter å komme igang med case-byggingen Sokkel 939-plattformen blir lansert om noen måneder ja, men du må nok sikkert vente lenger enn det før de kommer i salg tipper jeg. Dessuten vil sikkert prisene ved lansering være høyere enn dagens sokkel 754-plattform. PCI-X har allerede vært tilgjengelig en god stund og er først og fremst beregnet på tjenere, kanskje du tenker på PCI-Express som skal erstatte AGP? Jeg ser for meg å kjøpe en Opteron nå, og et hovedkort som har plass for to cpu'er - kan jeg uproblematisk kjøre på kun en cpu nå i første omgang? Og er vannkjøling noe å anbefale til et slikt system? Er det verdt pengene? Det går fint an å kjøpe et hovedkort som har plass for 2 prosessorer og bare bruke en Opteron, men husk å kjøpe serie 200 ("2-way") da hvis du tenker på å oppgradere til 2 prosessorer ("dual") senere. Husk da at begge prosessorene må ha samme modell-nummer. Nei, du behøver ikke vannkjøling til et slikt system. Kjøper du boxed prosessor så får du en glimrende CPU-vifte med på kjøpet. Jeg synes ikke vannkjøling er verdt pengene, men det for bli opp til deg. Bør jeg heller gå for en Athlon 64, og bruke pengene på heller å få en med høyere klokkefrekvens og litt mer ram? Den brukes til noe videoredigering, endel spill og film, endel jobbing i form av kontorapplikasjoner, men jeg gjør ofte mange ting på en gang, og setter pris på et system som liker multitasking. Setter pris på om noen tar seg bryet med å oppklare litt for meg Ja, Athlon 64 vil passe utmerket for ditt bruk. Bruk heller pengene på raskere prosessor og mer og bedre minne. Ettersom både Opteron og Athlon 64 har integrert minnekontroller så vil multitasking også gå merkbart raskere, men til ditt bruk så tror jeg ikke et 2-prosessor system vil være verdt den ekstra kostnaden selv om det vil være det beste for multitasking. Se også her for mer relevant informasjon: http://www.aceshardware.com/read.jsp?id=60000301 Lenke til kommentar
cc Skrevet 6. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2004 Takk for flotte svar med bra linker til relevant info! (Kom ikke inn på Aceshardware linken, men) Da ser det jo ut til at jeg ender opp som så mange andre, med en Athlon 64, men det er greit å vite litt om hvorfor jeg bør velge det PS: Råskinn av en maskin du sitter på der da, snorreh Lenke til kommentar
Gambler FEX online Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 Jeg vil anbefale deg å vemnte, husk at Athlon 64 bare har en minnekontroller så disse "dual channel" minnepakkene kommer ikke til nytte før Athlon 64 939 versjonen? Da blir det kanskje minnehastigheten doblet: http://www.anandtech.com/cpu/showdoc.html?i=1884&p=10 ang. 2 CPU oppsett; jeg har hatt mye problemer med dette og lydkort, f.eks SB live 1024/xgamer 5.1, Phillips acoustic edge og x-gamer har problemer med dual CPU. Fordelene er små, XP multitasker bra nok og det er så dyrt at du kan få 1.5 ganger hastighet på enkel CPU og doble rammen og fremdeles ha penger igjen tenker jeg. Lenke til kommentar
rlz Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 Må bare si at det er den j**** nice maskin du sitter med snorreh Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 Må bare si at det er den j**** nice maskin du sitter med snorreh Har man lyst har man lov. Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 17. februar 2004 Del Skrevet 17. februar 2004 Jeg vil anbefale deg å vente, husk at Athlon 64 bare har en minnekontroller så disse "dual channel" minnepakkene kommer ikke til nytte før Athlon 64 939 versjonen? Da blir det kanskje minnehastigheten doblet: Minnebåndbredden er ikke noen flaskehals på Athlon 64 ettersom minnekontrolleren er på prosessoren og takket være HyperTransport. For mer om dette så se her: http://www.amd.com/us-en/assets/content_ty...rchitecture.pdf Den kommende sokkel 939-plattformen kommer derfor ikke til å begynne med å yte så mye bedre enn dagens sokkel 754-plattform, men sokkel 939 vil lokke med PCI-Express, lavere pris, osv. ang. 2 CPU oppsett; jeg har hatt mye problemer med dette og lydkort, f.eks SB live 1024/xgamer 5.1, Phillips acoustic edge og x-gamer har problemer med dual CPU. Fordelene er små, XP multitasker bra nok og det er så dyrt at du kan få 1.5 ganger hastighet på enkel CPU og doble rammen og fremdeles ha penger igjen tenker jeg. Problemer med lydkort skyldes først og fremst dårlige drivere, og der stiller Creative i en klasse for seg selv - desidert dårligst. Når det gjelder multitasking så kan ikke noe single-CPU system måle seg med et dual-CPU system, det kan jeg garantere deg. Opteron er også det ultimate dual-CPU system etter min mening, nesten ingen flaskehalser og perfekt skalering mhp. ytelse PS: Råskinn av en maskin du sitter på der da, snorreh Må bare si at det er den j**** nice maskin du sitter med snorreh Takk, den kostet også flesk (50K NOK) så den burde være bra til den prisen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå