Gå til innhold

HK, CPU, MINNE for bildebehandling.

trolok45

Anbefalte innlegg

Hei...

Vær så snill og les dette selv om det ser litt langt ut. Det er bare for at dere skal få innblikk i hva jeg har og hva jeg lurer på.

Jeg har pr idag følgende :

Kabinett: Chieftec dragon Medium Tower m/dør svart.

HK: ASUS A7V266-E Raid Socket A.

CPU: AMD Athlon XP2000+ 1.66 GHz 266 MHz bus.

MINNE: DDR-DIMM PC2100 512MB DDR CL2.5 X 2 (altså 1GB)

HD: Western Digital Caviar 120GB IDE 7200 RPM, 8MB cache.

Pioner DVD spiller

Pioner DVD brenner

Skjermkort: Asus AGP V8200 GeForce3 Ti500 64MB DeLux.

Så til saken.

Jeg har som hobby digital fotografering og behandler store billedfiler.

Maskinen funker forsåvidt bra mellom hver gang den slår seg av :mad:

Jeg har nå funnet ut at viften som sitter på northbridge (?) står konstant og det kan vel ikke være riktig?

Det jeg nå lurer på er hva slags HK, CPU, MINNE og skjermkort jeg bør velge for optimalt system for bildebehandling?

Kan jeg bruke minnet om igjen på et annet HK?

Har A64 noe for seg i denne sammenheng?

Prisen er ikke avgjørende.

Takker på forhnd for utfyllende svar fra noen av dre guruer.

mvh......pensjonisten. :no:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, jeg er fotograf og behandler 120 Mpixel-filer på en P4C 2.8 med 2x PC32000 TwinMOS 512MB og det går så det griner. Kunne selvsagt ønsket mg en GB RAM ekstra, men det kommer når budsjettet tillater det, og det er ærlig talt mer et ønske enn en absolutt nødvendighet. Til bildebehandling, der det vil være mye informasjon som går mellom CPU og minne, kommer Intels høye FSB virkelig til sin rett. Min gamle laptop med PIII 1GHz og 133MHz FSB er ikke engang i nærheten.

Så til detaljene:

1) Mener du at viften på northbridge står fast, eller mener du at den går konstant? Sistnevnte er normalt, men hvis førstnevnte er tilfelle, bør du skaffe deg en ny vifte/kjøler.

2) Jeg vet ikke mye om budsjettet ditt, men hvis jeg var deg ville jeg ha kjøpt et Abit IC-7 Max3 hovedkort, fire PC3200 512MB-brikker (evt, hvis du har god råd, gå for tilsvarende brikker med ECC, men det er strengt tatt ikke nødvendig), og en P4C (altså Northwood) 3.0 (hvis du ikke skal overklokke) eller 2.8 (med SL6Z5-stepping, hvis du skal overklokke). Med dette utstyret vil jeg også anbefale at du bruker S-ATA harddisker, aller helst en Raptor eller flere (evt i raid, for øket sikkerhet mot feil, og/eller øket hastighet, alt etter hvilken variant du vil ha). Hadde jeg hatt råd, ville jeg kjøpt minst to stk Raptor: En til operativsystemet og installerte programmer, og en som scratch-disk til Photoshop. En eller annen stor harddisk ekstra til lagring av bilder er også en god ide. Av grafikkort er det nesten hips om happ hva du velger, dersom du ikke skal spille, men mest bang for the bucks (dersom du SKAL spille) i dag er vel et Radeon 9600XT-kort. Hvis du vil ha det ypperste til bildebehandling (og ikke spilling) er det slettes ikke få tusen du må ut med, men Quadro-serien fra nVidia burde ha det du trenger, uansett hva budsjettet ditt er. Titt her for mere info om siste (og billigste) skudd på den stammen. Det er forresten lite poeng i et slikt kort dersom du ikke har en monitor som er av god nok kvalitet til å utnytte det.

Dæven, nå ble jeg sulten på ny maskin... men da må jeg selge kamerautstyret mitt for å få råd. Nuvel...

3) Joda, du kan strengt tatt bruke minnet på en ny maskin, men det vil være så treigt at det vil bli en flaskehals og sinke resten av systemet. Hvis pårisen som du sier ikke er avgjørende, så la heller minnet stå i maskinen og bruk den som filserver eller noe.

4) Om AMD64 er et brukbart alternativ er ikke jeg den rette til å uttale meg om, men jeg vil tro at den vil være svært bra til bildebehandling, uten at jeg skal hamre det i stein.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg regner med at du jobber i Photoshop med bildene, og da er kombinasjonen dual CPU og SCSI hardisker det ultimate valget, men dette blir veldig fort dyrt (les veldig dyrt).

Dette blir egentlig et spørsmål om hvor mye penger du er villig til å legge i maskinen.

Du kan få en grei oppgradering for 3-4000,- men du kan også bruke 40-50'000,- på en ny Opteron/SCSI maskin.

Hvis dette er en hobby du har så ville jeg begrenset med til å kjøpe en "rimelig" maskin som heller kan byttes ut om et par år.

Eks:

Abit AN7

XP2600+

2 x 512 Mb Twinmos PC3200 m/winbond

1 x Raptor disk til OS + din gamle disk til filer

Matrox G550 skjermkort

+ en god presisjonsmus (intellimouse)

Sum ca kr 6000,-

XP2600+ klokker du opp til 11,5 x 200 = 2,3 Ghz = billig AMD64 ytelse

Alternativt legg i 1500,- ekstra og få en AMD64 3200+ maskin.

NB! Din gamle maskin blir en fin fil-server hvis du investerer ca 1000 - 1500,- i en Gigabit switch og ett/to Gigabit kort. Dette er en løsning jeg bruker selv (Arbeider med bilder på 50-200 mb), og som faktisk fungerer bedre enn å lagre bildene på lokal hardisk, da CPU kraften og IO hastigheten som trengs for å lese/skrive til disk blir håndtert av serveren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...