Gå til innhold

Uklarhet om raid

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det spørs om du speiler eller striper. Hvis du speiler får du 60Gb, da lagrer du likt på begge harddiskene. Hvis du striper får du 120Gb, da deler den opp fila og legger halvparten på hver harddisk.

Lenke til kommentar

Skal du har software raid 0 i w2k med 2 x 60 gb må må du ha en annen disk å boote fra. Du kan ikke ha boot partisjon på raid 0 i software.

sett inn en gammel disk (1 gb eller noe)til boot og installer os på den, deretter setter du i 2 stk 60 gb disker og setter dem opp i raid 0 og flytt swap fila over på raid'et for bedre speed

Da får du altså 120 gb... (jaja.. rundt 111 gb formatert da)

god helg

[ Denne Melding var redigert av: SuperFly på 2002-03-15 13:18 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-15 12:58, auduuun skrev:

Jeg har hørt mye rart om raid. Hvis jeg skulle sette opp 2 like 60Gb i raid, ikke for sikkerhet men hastighet, og jeg må bruke softraid i win2k, har jeg 120 Gb eller 60Gb?

mvh,

Audun Løvdahl

Sikkerhet = speilet = RAID 1 = 60GB

Hastighet = stripet = RAID 0 = 120GB

Stemmer ikke det?

Lenke til kommentar

Det kommer ann på hvilken RAID du velger.

Striping (RAID 0) er vel det du er ute etter, da oppfører det seg som en 120 GB disk.

Enkelt forklart blir filene "delt opp" så du skriver halve filen til hver disk. Fryktelig forenklet...

Dersom du vil ha best mulig ytelse, så sett diskene på hver sin kanal. Gjelder både IDE og SCSI, men IDE er fryktelig dårlig til å håndtere to disker på en kabel..

Med mirroring (RAID 1) blir alt skrevet til begge diskene, så da har du fortsatt bare 60 GB. Gir en viss backup, men ikke høyere hastighet.

Nå vet ikke jeg hvordan software raid i win2k oppfører seg, men dette er i alle fall prinsippet.

Let etter "raid 0" eller "striping".

Lykke til.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-15 13:25, synfault skrev:

Det kommer ann på hvilken RAID du velger.

Med mirroring (RAID 1) blir alt skrevet til begge diskene, så da har du fortsatt bare 60 GB. Gir en viss backup, men ikke høyere hastighet.

Lykke til.

Feil.. mirroring gir høyere lesehastighet!

:razz:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...