Smidt Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 (endret) jeg vil lage en boks i css som har et bilde i toppen, et bilde i bunnen, og et bakgrunnsbilde på hver side som utvider seg etter hvor mye tekst det er. har foreløpig bare fått til med bilde i toppen. og vil ikke bruke tabeller til dette, har lyst å prøve meg med css.. foreløpig boks bilder css fil noen som kan ta en titt og hjelpe meg litt på vei? EDIT: btw vet boksen er veldig lik den på gamer.no, men dette er bare for testing.. Endret 5. februar 2004 av Smidt Lenke til kommentar
FuLu Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 Er det slik at den boksen skal ha fixed bredde? Så fall så kan du bruke 1px høy bakgrunnsbilde hvor bredden er lik bredden på boksen. Denne har da border pixelen på hver side, så kjører du repeat-y eller noe, da får du border på begge sider. (passe på å bruke padding e.l. så ikke tekst kommer over border ) <style type="text/css"> <!-- .box { width: 180px; background: url(toppen.gif) no-repeat top left; } .box p { background: url(bordersak.gif) repeat-y top left; margin: 0; padding: 0.4em 10px 0.8em 10px; } .box .box-bottom { font-size: 0; height: 10px; background: url(bunnen.gif) no-repeat bottom left; } --> </style> <div class="box"> <p>innhold</p> <div class="box-bottom"></div> </div> PS: koden er utesta, men tror det blir noe i den duren, du må bytte ut de px verdiene, eventuelt den em'en på padding etter eget ønske Lenke til kommentar
Smidt Skrevet 5. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2004 okei, tok den. skal teste i morgen. liker forresten ikke det med padding... funker ikke alle steder. blir av og til tull i IE men får prøve Lenke til kommentar
FuLu Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 Jo, men legg merke til at jeg bruker padding på P'en, denne har ikke noe bredde, argo så blir det ikke noe problem Lenke til kommentar
Smidt Skrevet 6. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2004 jo, men om jeg f.eks. skal legge en et helt tilfeldig standard html element som <hr> inni p'en, da vil denne gå uten for paddingen og jeg må da lage bilder i stedenfor. skal teste litt til Lenke til kommentar
enden Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 Tror du må tegne og forklare litt bedre jeg Lenke til kommentar
epsil Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 Hvis du ønsker deg variabel bredde og høyde, kan du bruke CSS-løsningen Round Corners. Litt mange div-elementer, helt klart, men fortsatt mye bedre (og mer tilgjengelig) enn tabeller. Lenke til kommentar
Smidt Skrevet 6. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2004 har gjort noen små forandringer på css filen, men p'en kommer oppå toppen av boksen, hva er grunnen til det? box url Lenke til kommentar
FuLu Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 Oops, glemte å ha padding på toppen av box'en, sleng denne med i CSS'en til .box: padding-top: høyden-til-bildet-i-px; Lenke til kommentar
cfenzo Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 alistapart har jo en artikkel som går gjennom "custom corners", og vil tro det er no lignende av hva de gjør i den artikkelen du vil fram til.. Artikkel Lenke til kommentar
Smidt Skrevet 6. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2004 fikk det til å funke http://predicted.net/box/box1.html Lenke til kommentar
epsil Skrevet 7. februar 2004 Del Skrevet 7. februar 2004 fikk det til å funke http://predicted.net/box/box1.html Innmari stilig. Jeg ville imidlertid slengt inn et hx-element og gjort det usynlig ved å sette display-egenskapen til none, av hensyn til nettlesere uten CSS-støtte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå